Exakta platsbeskrivningar

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Exakta platsbeskrivningar

Inlägg av Faniskogen »

Frågan om exakta platsbeskrivningar är lämpliga eller ej uppkommer ju titt som tätt och näst intill varje dag här på forumet.
Jag förstår också att det som moderator är omöjligt att avgöra vad som är OK eller inte OK att skriva då ni inte har stenkoll på alla sveriges ruinobjekts känslighet.

Dock tycker jag nästan att det vore bättre att helt slopa exakta platsbeskrivningar. Ett PM är ju inte svårt eller krångligt att dra iväg till trådskaparen eller någon annan i tråden som man märker vet läget på ruinen. Kanske skulle vi kunna nöja oss med länsnamn (ex. södra dalarna)?
Då skulle vi helt slippa känna oss ansvariga och minimera risken att någon åker dit och förstör p.g.a att de sett vart det ligger här på forumet.

Alternativt att ortsnamn bara får publiceras EFTER kontakt med trådskaparen privat först? Alltså att trådskaparen är den som har makten att avgöra om ortsnamnet ska pucliceras i dennes tråd eller ej.
Kanske till och med så långt att det bara är trådskaparen som får publicera den exakta beskrivningen.

Alltså vill man att den ska stå i tråden, kontaktar man TS via PM och skriver en förfrågan om att han/hon ska skriva ut ortsnamnet och så får TS ta ställning till om denne vill det eller ej.

Jag inbillar mig också att i och med detta sätt skulle arbetet underlättas för er moderatorer då ni vet att ortsnamn inte ska publiceras och kan censurera detta på en gång tills trådskaparen eller postaren förklarat om de tycker det blev rätt eller fel.


Bara en tanke från mig.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Om någon skapar en tråd som handlar om en plats/objekt och väljer att inte ange exakt kordinat, så är 28ds hederskodex ganska så tydlig, då ska ingen annan ropa ut var det är:

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=2449

2. Detaljerade uppgifter/kordinater kring platser/ruiner
Att vid diskussioner ange exakta kordinater/namn/plats för en ruin.. Den som besökt platsen i fråga och skriver inlägg/tråd/länk om platsen, är den som tar beslutet kring hur detaljerad informationen ska vara. Innan man skriver ut exakt vart det är, så kan man fundera i några minuter om det är lämpligt, eller inte, att skriva exakt var det är, men är givetvis upp till den aktuella besökaren/postaren att ta det beslutet.

Väljer den som besökt en plats/ruin och startat en tråd om det, att inte skriva ut exakt namn/plats/kordinat, så bör du som medlem, även om du råkar veta vart det är, inte avslöja namn/kordinat genom att ange det i ett svar/fråga. Använd i sådana fall istället PM-funktionen, för diskussioner kring mer detaljerad position/plats.


Sedan kan det vara knepigt om någon annan redan skapat en annan tråd, eller långt senare skapar en annan tråd om samma plats/objekt, och väljer att ange exakta kordinater, vem avgör vem som varit först på en plats och har rätt att ange, eller inte ange, mer exakta kordinater?

/B
Skriv svar