Fråga: Oexisterande svar på gamla inlägg?

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Fråga: Oexisterande svar på gamla inlägg?

Inlägg av dalo »

Tjo!

Ibland blir jag notifierad över att ett svar har kommit in i en tråd jag har skapat. Det kan exempelvis, som nu senast, se ut såhär:


"Hejsan dalo,

benkar har precis svarat i ämnet - Vad är detta? - som du prenumererar på i forumet Frågor & svar på Det svenska Urban Exploration-forumet.

Du hittar det här ämnet här:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3845&goto=newpost"


Men när jag ska kolla så ser ni att där inte alls finns något nytt inlägg. För några dagar sedan kom det bara ett meddelande "vBulletin" någonting (jag minns inte). Nu ser jag att en klickning bara skickar mig till det senaste inlägget som är flera månader gammalt. Jag fattar noll? Vad beror det här på?

/ Daniel
/ Daniel Lönn
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""dalo""]Tjo!

Ibland blir jag notifierad över att ett svar har kommit in i en tråd jag har skapat. Det kan exempelvis, som nu senast, se ut såhär:


"Hejsan dalo,

benkar har precis svarat i ämnet - Vad är detta? - som du prenumererar på i forumet Frågor & svar på Det svenska Urban Exploration-forumet.

Du hittar det här ämnet här:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3845&goto=newpost"


Men när jag ska kolla så ser ni att där inte alls finns något nytt inlägg. För några dagar sedan kom det bara ett meddelande "vBulletin" någonting (jag minns inte). Nu ser jag att en klickning bara skickar mig till det senaste inlägget som är flera månader gammalt. Jag fattar noll? Vad beror det här på?

/ Daniel[/quote]

Har man "mail-avisering" på nya inlägg, så skickas det ett mail så fort ett nytt inlägg skrivits. Om inlägget sedan är raderat så kommer man till föregående (gamla) inlägg, och blir tyvärr förvirrande :(

I det här fallet handlade det om spamattacken i går morse. Av någon anledning så blev en del av spammarens inlägg kvar synliga i olika forumkategorier, trots att inläggen var raderade.

Jag gick då in i dessa trådar, skrev ett inlägg, som jag sedan raderade omgående, då försvann hänvisningen till spammarens ej existerande inlägg.

Men, ni som har "mail-avisering" på nya inlägg hann tydligen få avisering om nytt inlägg (det jag gjorde, och tog bort inom 5 sekunder). Beklagar detta.

/benkar -Moderator
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

[quote=""benkar""]Har man "mail-avisering" på nya inlägg, så skickas det ett mail så fort ett nytt inlägg skrivits. Om inlägget sedan är raderat så kommer man till föregående (gamla) inlägg, och blir tyvärr förvirrande :(

I det här fallet handlade det om spamattacken i går morse. Av någon anledning så blev en del av spammarens inlägg kvar synliga i olika forumkategorier, trots att inläggen var raderade.

Jag gick då in i dessa trådar, skrev ett inlägg, som jag sedan raderade omgående, då försvann hänvisningen till spammarens ej existerande inlägg.

Men, ni som har "mail-avisering" på nya inlägg hann tydligen få avisering om nytt inlägg (det jag gjorde, och tog bort inom 5 sekunder). Beklagar detta.

/benkar -Moderator[/quote]

Ah, då vet jag. Kan inte påstå att jag direkt känner mig störd av det, det vart mera förvirrande. Men tack för hjälpen och förklaringen!
/ Daniel Lönn
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""dalo""]Ah, då vet jag. Kan inte påstå att jag direkt känner mig störd av det, det vart mera förvirrande. Men tack för hjälpen och förklaringen![/quote]

28ds har gjort en del åtgärder enligt http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=4333

Bör vara en lösning på problemet "avisering av ej existerande svar", dvs att det numera inte kommer förekomma så mycket Spam-inlägg, som behöver raderas, och då blir det inga "aviseringar av ej existerande svar" :)

/B
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

[quote=""benkar""]28ds har gjort en del åtgärder enligt http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=4333

Bör vara en lösning på problemet "avisering av ej existerande svar", dvs att det numera inte kommer förekomma så mycket Spam-inlägg, som behöver raderas, och då blir det inga "aviseringar av ej existerande svar" :)

/B[/quote]

Ah, tack för efterforskningen där! Trots att jag har använt Internet sedan 1998 ungefär, eller snarare kanske därför, känner jag mig ofta numera som en teknisk nybörjare när det gäller Internet. Jag tycker att Internet användes mera på rätt sätt på den där tiden, då det var spännande att få ett meddelande i någon form av någon man inte kände. Hur i herrans namn har det blivit såhär...

En annan sak jag undrar lite över, jag kollade tråden du länkade till om vad ni har gjort mot problemet: Hur kan användarkonton här som inte har lagt till något inlägg ha med spammare att göra? Hur ser man det sambandet? Då kan det väl inte vara "det kontot" som orsakar all reklam?
Senast redigerad av 1 dalo, redigerad totalt 0 gånger.
/ Daniel Lönn
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""dalo""]
En annan sak jag undrar lite över, jag kollade tråden du länkade till om vad ni har gjort mot problemet: Hur kan användarkonton här som inte har lagt till något inlägg ha med spammare att göra? Hur ser man det sambandet? Då kan det väl inte vara "det kontot" som orsakar all reklam?[/quote]

Den stora massan av reggade spamkonton på 28ds var så kallade "profile spammers". De små liven (Ryssar, Balter, Jänkare, Koreaner osv) reggade sig manuellt eller halvautomatiskt, fyllde sedan i sina 28ds medlemsprofiler med porr/reklam-länkar osv. Skedde en formlig explosion av detta f.r.o.m maj 2011.

Målet för dessa spammare var att profilerna/länkarna skulle indexeras av, och bli synliga/sökbara, via sökmotorer som tex Google. De trodde att en sådan indexering sker på 28ds, vilket inte är fallet....

Av alla dessa tusentals konton/medlemmar så upptäcker en del till sist att deras profiler inte blir indexerade av sökmotorer. Dessa spam-medlemmar postade då allt från skumma inlägg till rena spaminlägg i hopp att synas i medlemslistan och bland inlägg (Är dessa vi sedan raderade, och du fick mailaviseringar om) Synlig "spam" i olika trådar var alltså bara toppen på ett isberg....

Genom en del "tekniska åtgärder" är kända spammare nu blockerade från att regga sig alltför enkelt, och vi har manuellt raderat mer än 3.000 "spamkonton" :)

/B
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

[quote=""benkar""]Den stora massan av reggade spamkonton på 28ds var så kallade "profile spammers". De små liven (Ryssar, Balter, Jänkare, Koreaner osv) reggade sig manuellt eller halvautomatiskt, fyllde sedan i sina 28ds medlemsprofiler med porr/reklam-länkar osv. Skedde en formlig explosion av detta f.r.o.m maj 2011.

Målet för dessa spammare var att profilerna/länkarna skulle indexeras av, och bli synliga/sökbara, via sökmotorer som tex Google. De trodde att en sådan indexering sker på 28ds, vilket inte är fallet....

Av alla dessa tusentals konton/medlemmar så upptäcker en del till sist att deras profiler inte blir indexerade av sökmotorer. Dessa spam-medlemmar postade då allt från skumma inlägg till rena spaminlägg i hopp att synas i medlemslistan och bland inlägg (Är dessa vi sedan raderarade, och du fick mailaviseringar om) Synlig "spam" i olika trådar var alltså bara toppen på ett isberg....

Genom en del "tekniska åtgärder" är kända spammare nu blockerade från att regga sig alltför enkelt, och vi har manuellt raderat mer än 3.000 "spamkonton" :)

/B[/quote]

Jag måste ge dig beröm för att du har en förmåga att förklara saker väldigt pedagogigskt, benkar! Även om jag inte riktigt är insatt i detta med spam och hur det kan tänkas fungera "automatiskt" som du ser? Jag trodde att spam var reklam, skapade av en person som sitter vid datorn, och är i det här fallet inloggad här. Inte "indexering" av Google som du skrev? Du menar att dom här spamarna inte har något intresse i/av just 28dagarsenare.se? Annat än att vilja bli klickade på i Google sökresultaten.

Sorry, men det här verkar ju helt desperat. Har det gått så långt? Minns du tiden jag pratade om. Jag tycker jag fick till det rätt bra :D "När det var spännande att få ett meddelande från någon man inte kände".

Jag minns när jag satt med min Macinotsh Performa 450 och modem till telefonledningen, att vi brukade bestämma träff med personer man träffat över IRC, exempelvis inne i Stockholm då jag bor i närheten. Då fikade man, pratade datorer eller gemensamt intresse, sedan åkte hem. Idag går det liksom inte till så, jag tycker det är jättetråkigt.

Ibland har jag åkt på nitar för att jag är så naiv, men samtidigt är jag rätt stolt över att jag är det. För det är ju så det ska vara, liksom. Även om det inte alltid är som det ska vara :cool:
/ Daniel Lönn
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""dalo""]Jag måste ge dig beröm för att du har en förmåga att förklara saker väldigt pedagogigskt, benkar! Även om jag inte riktigt är insatt i detta med spam och hur det kan tänkas fungera "automatiskt" som du ser? Jag trodde att spam var reklam, skapade av en person som sitter vid datorn, och är i det här fallet inloggad här. Inte "indexering" av Google som du skrev? Du menar att dom här spamarna inte har något intresse i/av just 28dagarsenare.se? Annat än att vilja bli klickade på i Google sökresultaten.
[/quote]

Tack :)

Arbetar sedan många år med "IT-stöd/support" till "Vanliga användare" så mitt dagliga arbete är att försöka översätta tekniskt dravvel/mumbojumbo till något som "Vanliga användare" förstår, lyckas ibland, andra gånger inte... :o

Men ja, -"Du menar att dom här spamarna inte har något intresse i/av just 28dagarsenare.se? Annat än att vilja bli klickade på i Google sökresultaten." Är precis så...

Har ännu inte lyckats sätta mig in i hur dessa "Profile spammers" får ekonomisk ersättning för sitt "arbete", men förr eller senare kan jag nog lista ut och berätta om det... :p Men om jag känner 28ds rätt, så finns det säkert någon annan här som har koll på det och hinner före mig :D

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""dalo""]
Sorry, men det här verkar ju helt desperat. Har det gått så långt? Minns du tiden jag pratade om. Jag tycker jag fick till det rätt bra :D "När det var spännande att få ett meddelande från någon man inte kände".
[/quote]

En gång i tiden var internet en ny spännande plats, man kunde nyfiket titta runt på det nya, utan risk att bli nedslagen eller lurad.

Nu är internet fullt av mörka hörn, är det inte profiterande komersiella företag i det ena mörka hörnet, så står det det ett gäng busar som vill lura av dig både det ena eller det andra i ett annat mörkt hörn...

Men, det är ju egentligen bara en spegel av det verkliga livet... internet har snabbt hunnit ifatt (och förbi?) det verkliga livet....

/B
Användarvisningsbild
gzx
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 16 aug 2010, 13:50

Inlägg av gzx »

[quote=""benkar""]Har ännu inte lyckats sätta mig in i hur dessa "Profile spammers" får ekonomisk ersättning för sitt "arbete", men förr eller senare kan jag nog lista ut och berätta om det... :p Men om jag känner 28ds rätt, så finns det säkert någon annan här som har koll på det och hinner före mig :D

/B[/quote]
Utan att ha någon direkt koll på just profile spammers, så skulle en kvalificerad gissning vara att sidorna de länkar till är fyllda med reklambanners och/eller försök till phishing. Och givetvis en drös halvintressanta, random nyckelord för att kunna få sökträffar.

Google funkar ju som så att ju fler som länkar till en sida, desto högre rankad blir den. Genom att spamma sina länkar lite överallt försöker de lura google att tro att det är en vettig och högt ansedd sida det handlar om, för att på så sätt nå bättre placeringar i googles sökresultat. Och ju högre upp en sökträff blir placerad desto större är givetvis chansen att stackars oskyldigt folk klickar på den, och desto mer pengar tjänar därmed idioterna pga reklamen (eller desto fler kreditkortsnummer och/eller loginuppgifter lyckas de sno av folk, vilket ju också lönar sig i slutändan).

Fruktansvärt fräckt, är så less på skiten.
Skriv svar