Många spån på forumet senaste tiden?

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Verkar dessutom som att många missar/skiter i att läsa reglerna innan de börjar posta...
Det går inte att lägga upp någon form av popup ruta vid första inlägget med reglerna eller så?

Eller att man som nyregistrerad får ett "välkomst"pm med de bitarna?

Då har man kanske maximerat chanserna för att folk faktiskt läser vad som gäller?
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

[quote=""Enirdna""]Verkar dessutom som att många missar/skiter i att läsa reglerna innan de börjar posta...
[/quote]

Det är väl som på alla avtal, siter mm... Ingen läser. Jag har många gånger funderat på att dra igång någon site X där en del av användarvillkoret är "Genom att bli medlem i detta forum/site/etc överlåter jag samtliga mina tillgångar till bolaget X".

Har kollat med en jurist, det är fullt lagligt eftersom personen intygar att de har läst och godkänt villkoren... Att klicka i en bockruta och klicka på Godkänn är likställt med en namnunderskrift, dvs bindande. Ser enorma möjligheter i detta. Gör någon slag i saken, vill jag ha 10% i provision... ;)

För att återgå till ämnet. Personligen är jag inte glad för att få upp rutor till höger och vänster. Det är ens egen skyldighet att läsa vad som gäller. Lathet är ingen ursäkt, snarare är det så att det är bara bra att de som är lata blir uppläxade, så kanske, mycket kanske, de någongång lär sig. Genom att påpeka varenda sak som måste göras leder till ökad slapphet för i slutändan blir det "Ingen sa att jag behövde tanka bilen för man ska kunna köra den!"...
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

[quote=""Zeahawk""]Det är väl som på alla avtal, siter mm... Ingen läser. Jag har många gånger funderat på att dra igång någon site X där en del av användarvillkoret är "Genom att bli medlem i detta forum/site/etc överlåter jag samtliga mina tillgångar till bolaget X".

Har kollat med en jurist, det är fullt lagligt eftersom personen intygar att de har läst och godkänt villkoren... Att klicka i en bockruta och klicka på Godkänn är likställt med en namnunderskrift, dvs bindande. Ser enorma möjligheter i detta. Gör någon slag i saken, vill jag ha 10% i provision... ;)

[/quote]

Do it! :D

Värsta genvägen till lätta pengar jue! :p
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Enirdna""]Verkar dessutom som att många missar/skiter i att läsa reglerna innan de börjar posta...
Det går inte att lägga upp någon form av popup ruta vid första inlägget med reglerna eller så?

Eller att man som nyregistrerad får ett "välkomst"pm med de bitarna?

Då har man kanske maximerat chanserna för att folk faktiskt läser vad som gäller?[/quote]

När man har registrerat sig får man nedanstående mail, har nog sett ut så långt bakåt i tiden.

Men oavsett mail, PM så tror jag att många inte orkar läsa. Om man kan ha en pop-up ruta vid just det första inlägget vet jag inte.

/benkar -Moderator


Välkommen till Det svenska Urban Exploration-forumet!

Hej xxx

Du är varmt välkommen på 28dagarsenare. Vi är ett öppet forum för Urban Explorers eller för dig som är intresserad av Urban Exploration. Vi hoppas att forumet kommer att fungera bra för dig och vi väntar oss också att du följer några enkla hedersregler som vi har:

1. Vi uppför oss väl mot varandra och i huvudsak gäller regeln att vi bemöter varandra som vi själva vill bli bemötta. Personliga påhopp och trakasserier kommer INTE att tolereras.

2. När det gäller ett objekt vi diskuterar är det bra om du tänker efter om du vill att stället skall bli känt för allmänheten. Vi uppmanar alla att använda sig av PM-funktionen om man vill dela med sig av en närmare position av någon plats.

3. För en Urban Explorer är det en huvudregel att man inte tar något annat än fotografier och inte lämnar något annat än fotspår.

4. Urban Exploration är förbundet med vissa risker. Du rör dig i farliga miljöer med oväntade hinder och ofta oförutsebara risker. Vare sig ficklampa, knäskydd eller cykelhjälm kommer att garantera din säkerhet. Vi på forumet kan bara upplysa dig om dessa risker, vi kan aldrig garantera din säkerhet. Du är själv ansvarig för alla risker du utsätter dig för.

5. Men i slutänden beror ändå allting på ditt eget goda omdöme.

6. DET ÄR ABSOLUT FÖRBJUDET ATT DISKUTERA, AVBILDA ELLER BESKRIVA MILITÄRA SKYDDSOBJEKT PÅ FORUMET – I ENLIGHET MED SVENSK LAGSTIFTNING.

Vi forumadministratörer på 28dagarsenare.
Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

[quote=""benkar""]När man har registrerat sig får man nedanstående mail, har nog sett ut så långt bakåt i tiden.

Men oavsett mail, PM så tror jag att många inte orkar läsa. Om man kan ha en pop-up ruta vid just det första inlägget vet jag inte.

/benkar -Moderator


Välkommen till Det svenska Urban Exploration-forumet!

Hej xxx

Du är varmt välkommen på 28dagarsenare. Vi är ett öppet forum för Urban Explorers eller för dig som är intresserad av Urban Exploration. Vi hoppas att forumet kommer att fungera bra för dig och vi väntar oss också att du följer några enkla hedersregler som vi har:

1. Vi uppför oss väl mot varandra och i huvudsak gäller regeln att vi bemöter varandra som vi själva vill bli bemötta. Personliga påhopp och trakasserier kommer INTE att tolereras.

2. När det gäller ett objekt vi diskuterar är det bra om du tänker efter om du vill att stället skall bli känt för allmänheten. Vi uppmanar alla att använda sig av PM-funktionen om man vill dela med sig av en närmare position av någon plats.

3. För en Urban Explorer är det en huvudregel att man inte tar något annat än fotografier och inte lämnar något annat än fotspår.

4. Urban Exploration är förbundet med vissa risker. Du rör dig i farliga miljöer med oväntade hinder och ofta oförutsebara risker. Vare sig ficklampa, knäskydd eller cykelhjälm kommer att garantera din säkerhet. Vi på forumet kan bara upplysa dig om dessa risker, vi kan aldrig garantera din säkerhet. Du är själv ansvarig för alla risker du utsätter dig för.

5. Men i slutänden beror ändå allting på ditt eget goda omdöme.

6. DET ÄR ABSOLUT FÖRBJUDET ATT DISKUTERA, AVBILDA ELLER BESKRIVA MILITÄRA SKYDDSOBJEKT PÅ FORUMET – I ENLIGHET MED SVENSK LAGSTIFTNING.

Vi forumadministratörer på 28dagarsenare.[/quote]


Det som går att göra i Vbulletin är att när man ska posta sitt FÖRSTA inlägg så kommer reglerna upp och så kommer det en liten bockningsruta som du måste bocka i efter 50 sekunder. Så det tar 50 sekunder innan du kan gå vidare :rolleyes:

Värt att tänka på..
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

håller med att det har outats lite för mycket av just nya användare. inte så jättekul om man hållt inne på en plats och bara diskuterat via PM och sen reggar nån sig och skriver "vad finns i "grottan" mellan göteborg och partille"
eller "wow har hittat en superhemlig militär bunker i högdalen"
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Enirdna""]Verkar dessutom som att många missar/skiter i att läsa reglerna innan de börjar posta...
Det går inte att lägga upp någon form av popup ruta vid första inlägget med reglerna eller så?

Eller att man som nyregistrerad får ett "välkomst"pm med de bitarna?

Då har man kanske maximerat chanserna för att folk faktiskt läser vad som gäller?[/quote]

det vore riktigt bra, jag tror inte man tänker i dessa banor som ny, jag förstod inte heller varför man inte skulle beskriva för mycket, har gjort nån tabbe på flashback och skrivit för mycket, men jag fattade helt enkelt inte att det fanns folk som letade efter såna platser bara för att klottra ch förstöra.
så hade jag bara fått det vänligt förklarat för mig från början så hade jag inte trampat i klaveret..
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Bubblan""]Det som går att göra i Vbulletin är att när man ska posta sitt FÖRSTA inlägg så kommer reglerna upp och så kommer det en liten bockningsruta som du måste bocka i efter 50 sekunder. Så det tar 50 sekunder innan du kan gå vidare :rolleyes:

Värt att tänka på..[/quote]

Frågan är om det är en inbyggd standardfunktionalitet, eller om det är ett eget script som måste läggas in?

/B
Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

[quote=""benkar""]Frågan är om det är en inbyggd standardfunktionalitet, eller om det är ett eget script som måste läggas in?

/B[/quote]

Ska finnas färdigt script. Var dock något år sedan jag höll på med vbulletin. Men har sett det på flera forum dom närmsta åren.
Användarvisningsbild
Andreas@EDC
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 06 sep 2012, 11:51

Sv: Många spån på forumet senaste tiden?

Inlägg av Andreas@EDC »

Hur fungerar verktyget "rapportera inlägg"? Går det ett PM/mail till moderatorerna när man klickar på det? Ett annat forum jag brukar hänga på har haft problem med "falsk/affiliate"-marknadsföring, dvs att vissa medlemmar fått betalt för att skriva gott om vissa butikers/tillverkares produkter. Där har det fungerat bra att använda verktyget "rapportera inlägg", som då gjort jobbet mycket lättare för moderatorerna.
Skriv svar