Många spån på forumet senaste tiden?

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Många spån på forumet senaste tiden?

Inlägg av Enirdna »

Är det jag som inbillar mig, eller är det fler och fler klantskallar som registrerar sig på forumet nuförtiden?

Tycker att var och varannat inlägg nu är namngett eller länkat till karta, info eller dylikt.

Känns nästan som att man tappar lusten helt att både läsa forumet ibland, och än mindre dela med sig av bilder eller liknande. :(

Men det kanske som sagt bara är jag som är är bitter och inbillar mig...? :confused:
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Har du några exempel på inlägg som strider mot forumets regler/känns fel?

Vi moderatorer kan inte hålla koll på precis allt, ser du/känner att något är galet, kontakta oss moderatorer enligt info här.

/benkar -Moderator
Liase
Inlägg: 129
Blev medlem: fre 26 jun 2009, 22:23

Inlägg av Liase »

[quote=""Enirdna""]Är det jag som inbillar mig, eller är det fler och fler klantskallar som registrerar sig på forumet nuförtiden?

Tycker att var och varannat inlägg nu är namngett eller länkat till karta, info eller dylikt.

Känns nästan som att man tappar lusten helt att både läsa forumet ibland, och än mindre dela med sig av bilder eller liknande. :(

Men det kanske som sagt bara är jag som är är bitter och inbillar mig...? :confused: [/quote]

om ändå.. tror aldrig jag sett en kartlänk på det publika forumet, enda ställen jag sett är namngivna är sedan tidigare välkända platser. om inte annat tycker jag nästan folk är för restriktiva här. Sällan man överhuvudtaget får reda på i vilket landskap objektet i fråga ligger.
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Benkar: Jag förstår absolut att ni inte kan hålla koll på allt. Det var inte mot forumet jag var bitter, utan mot folk som skriver, utan att tex ha läst reglerna och "kodexen" först. :)
Ser jag något som uppenbarligen bryter kan du ge dig attan på att jag rapporterar det till er, regelnörd som man är. ;)

Det jag stör mig lite på är folk som tex svara i bildtrådar: "Ah, Nisses hus i Korpilombolo, det som ligger vid järnvägsstationen va?" till exempel. Eller de som frågar; "någon som vet något om den gredelina byggnaden i Whateverstad?"
Så uppenbara giveouts...
"Missa inte dethärochdetdär när ni är i Kebnekaise By!" Och så bilder och vägbeskrivning alternativt länkar... :(

Liase: Kartlänkar har jag sett ett antal gånger senaste månaden.
För restriktivt tycker jag ALDRIG att det kan bli
Mycket av grejen är att leta själv. Varför skall folk ha allt gratis? Många utav ställena som finns har man lagt ner åtskilliga timmar på att hitta!
Sen finns det varianten och byta.

Personligen är jag på det här forumet, och inte tex Flashback, på grund av att folk här är mer restriktiva.

Som sagt, klottrade och sönderslagna ställen går lätt att få info om på tex fejjan eller flashback. Lycka till.
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

[quote=""Enirdna""]
Det jag stör mig lite på är folk som tex svara i bildtrådar: "Ah, Nisses hus i Korpilombolo, det som ligger vid järnvägsstationen va?" till exempel. Eller de som frågar; "någon som vet något om den gredelina byggnaden i Whateverstad?"
Så uppenbara giveouts...
"Missa inte dethärochdetdär när ni är i Kebnekaise By!" Och så bilder och vägbeskrivning alternativt länkar... :(

Varför skall folk ha allt gratis? Många utav ställena som finns har man lagt ner åtskilliga timmar på att hitta!
[/quote]

Ibland får man se saker från två håll. ;) Jag förstår dina tankar och håller till stor del med, men när jag själv körde igenom Ludvika för ett tag sedan och såg det stora hyreshuset mitt i stan och skrev här på forumet och frågade vad det var för ställe kan jag inte tycka att en "outning" kan vara ett problem, man får vara helt blind för att missa det. Det är ungefär som om Stockholms slott skulle bli öde och hävda att man inte får säga var det är för att det kan komma klottrare dit. Visst, det är en balansgång. Givetvis har jag med gjort fynd som jag inte vill skall outas, men då får man ju istället fundera på om det är värt att lägga ut, eller kanske inte ta bilder så det går att se var det är beläget. Sen är det ju så att en stor del av de objekt som vi besöker har GC:ar placerade så om det outas här eller ligger helt offentligt på GC:s hemsida kan jag iofs tycka spelar kvitta. Som tur är så är ju GC:s sökfunktion helt värdelös, så det är inte allt för enkelt att hitta alla ödeställen. Sen tror jag iofs inte att graffande fjortisar är det största problemet om man hittar ett ödehus i yttre Jukkasjärvi, de tar sig nog inte dit. Däremot så är de fö*****de koppartjuvarna på plats två dagar efter ett hus har kommit ut här, de trashar husen 50 gånger mer än de flesta graffare gör (iaf på de ställen jag varit på). Sen är det ju många gånger så att de största outningarna görs i bilder, kanske omedvetet, inte i text. Det var mycket hysch-hysch om tampongfabriken när den "hittades", det tog 4 sekunder att googla fram var den fanns liksom efter att ha tittat på bilderna som lagts ut, och då var jag nästan helt grön på UE. Vad är det då för mening med att "vara hemlig"?
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Jovisst.

Men även om vissa ställen nu ligger ute på GC, så känns det lite som att ju fler ställen de finns på, desto större är sannolikheten att fler hittar dit.

Det är inte bara sprayburksligan och kopparpundarna jag tänker på, ibland finns det folk som inte kan ge f*n i att ta med sig saker hem, sälja på e-bay eller dylikt.
Dessutom finns alltid en risk att om det börjar springa alltför mycket löst folk på en del platser, kan det också ge upphov till irritation för de i närområdet, och större risk att de gör något åt stället. Och då är det ju på ett sätt borta... :(

Självklart kan man få ut sjukt mycket info ur en bild, men det är i alla fall inte LIKA uppenbart som att slänga tex slänga ut koordinationer.

Dessutom bryter folk mot forumreglerna när de namnger ställen som svar i en tråd...
Som det står i viktig information/forumets hederskodex:
"Väljer den som besökt en plats/ruin och startat en tråd om det, att inte skriva ut exakt namn/plats/kordinat, så bör du som medlem, även om du råkar veta vart det är, inte avslöja namn/kordinat genom att ange det i ett svar/fråga. Använd i sådana fall istället PM-funktionen, för diskussioner kring mer detaljerad position/plats."
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

[quote=""Enirdna""]Det är inte bara sprayburksligan och kopparpundarna jag tänker på, ibland finns det folk som inte kan ge f*n i att ta med sig saker hem, sälja på e-bay eller dylikt. Dessutom finns alltid en risk att om det börjar springa alltför mycket löst folk på en del platser, kan det också ge upphov till irritation för de i närområdet, och större risk att de gör något åt stället. Och då är det ju på ett sätt borta... :(
[/quote]

Visst är det så. Sen tycker jag det är många gånger man hittar saker med som man önskar att någon, t ex museum eller liknande, hade tagi hand om istället för att de ska ligga och rosta sönder eller smältas ner för att någon ska roffa åt sig 2 kr extra som inte är deras.

Vi borde kanske instifta en 28ds-fond och köpa upp lite ställen för bevarandet åt eftervärlden? ;) Jag och Saddam hade en del bra affärsidéer om Fridafors bruk t ex. haha
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Lätt!
Finns ju redan det där "ett klick för skogen" som köper upp svensk urskog, så varför inte gamla grejer? :D

Jag var även ett tag inne på stoooora glaskupor man skulle kunna sätta över byggnader, så de fick åldras i lugn och ro och vara mer gömda, haha!
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag kan i stora delar hålla med er bägge två i resonemanget, men det är som Zeahawk säger; det finns MYCKET information att få ur bilderna som presenteras.
Ex: Bilder på tidningar, brev (även om det suddas en del), affischer omgivningar mm mm.
Sammanställer man sen det med infon från olika medlemmars bildsidor, kan man skapa sig en ganska klar bild av platsen, i dag när vi använder högupplösta digitalkameror så är det ju faktiskt ganska enkelt jämfört med en analog ISO 400 bild.

Men samtidigt är ju graffandet och metallstjälandet också en del av förfallet, det speglar ju hur samhället ser ut i dag.
Dessutom, inget varar för evigt....
Bara en reflektion..
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Enirdna""]Benkar: Jag förstår absolut att ni inte kan hålla koll på allt. Det var inte mot forumet jag var bitter, utan mot folk som skriver, utan att tex ha läst reglerna och "kodexen" först. :)
Ser jag något som uppenbarligen bryter kan du ge dig attan på att jag rapporterar det till er, regelnörd som man är. ;)

Det jag stör mig lite på är folk som tex svara i bildtrådar: "Ah, Nisses hus i Korpilombolo, det som ligger vid järnvägsstationen va?" till exempel. Eller de som frågar; "någon som vet något om den gredelina byggnaden i Whateverstad?"
Så uppenbara giveouts...
"Missa inte dethärochdetdär när ni är i Kebnekaise By!" Och så bilder och vägbeskrivning alternativt länkar... :(
[/quote]
Om någon "outar" en plats genom ett svar i någon annans tråd, så är det ett "regelbrott", men om någon kanske är först om att rapportera om en ruin, så är det upp till honom/henne att ange vart det är.

Sedan kan det ju vara så att en ruin besökts, flera år bakåt i tiden, utan att detaljerade kordinater angetts, sedan hittar någon annan samma ruin, skapar en ny tråd, väljer att ange exakt var det är, svårt moderera... finns ju ingen ruinturist som kan "äga" rättigheterna till kordinaterna för en ruin...

Rent personligen så upplever jag att en del vill "glänsa/visa sig givmild" genom att ange exakta kordinater, till dem vill jag bara säga: -"Innan man skriver ut exakt vart det är, så kan man fundera i några minuter om det är lämpligt, eller inte, att skriva exakt var det är".

/B

2. Detaljerade uppgifter/kordinater kring platser/ruiner
Att vid diskussioner ange exakta kordinater/namn/plats för en ruin.. Den som besökt platsen i fråga och skriver inlägg/tråd/länk om platsen, är den som tar beslutet kring hur detaljerad informationen ska vara.

Innan man skriver ut exakt vart det är, så kan man fundera i några minuter om det är lämpligt, eller inte, att skriva exakt var det är, men är givetvis upp till den aktuella besökaren/postaren att ta det beslutet.

Väljer den som besökt en plats/ruin och startat en tråd om det, att inte skriva ut exakt namn/plats/kordinat, så bör du som medlem, även om du råkar veta vart det är, inte avslöja namn/kordinat genom att ange det i ett svar/fråga. Använd i sådana fall istället PM-funktionen, för diskussioner kring mer detaljerad position/plats.
Skriv svar