Forumets framtid

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Elagabalus""]Ingen dum idé. Kunde ju köras parallellt och så får man se.

Vad gäller mig själv har jag just inget att lägga upp. Kartlagt allt där jag rör mig. Och det jag ändå upptäcker inget någon skulle kommentera. Inte heller jag själv om nån lade upp motsvarande[/quote]
Facebook är ju så pass integrerat idag, oavsett om man är hemma eller på jobbet så både läser man och postar om saker som intresserar en. För egen del så agerar det bilforum, det är praktiskt taget det enda intressanta som förekommer där.

En grupp vars namn är Övergivna platser på Facebook är ett levande exempel på hur man inte skulle vilja att t.ex. 28dgrsenare skulle se ut på Facebook.

[quote=""DMT""]Neeej, inget facebookande det har ju konstaterats att det har sina nackdelar, slutna grupper eller inte (framförallt för mig som inte ens har fb).

Att man inte har inspiration kan man ju lasta att det är lugnt på forumet för, det handlar ju om att ta sig i kragen och helt enkelt ut o leta anser jag iaf. Forumet är ett schysst ställe som några vänliga själar både bekostar, driver och ser till att folk beter sig (hatten av för er). Forumet är kostnadsfritt för oss medlemmar och fortfarande reklamfritt vilket är oerhört skönt och nåt jag är tacksam för till skillnad från fb och de andra stora drakarna.

Jag håller med mackanmedkorv, det går i vågor, objekt och människor kommer och går, nu har det varit och är en period av ue-torka men det vänder kanske.

-Sen är det så att ibland behöver man vara borta från nåt för att kunna hitta tillbaka till det igen med ny energi, förnyat intresse och inspiration, man ska inte dra sig för att ta ledigt från sina intressen.

Jag känner nog att hypen kring ue och utforskning har minskat överlag ute bland folk, kvar är vi/de som fortfarande är intresserade av det men att vi sett många av platserna i våra närområden. Detta gör ju att det krävs mer planering och längre turer så spontaniteten går förlorad till viss del, för min del räcker inte tiden alltid till.

Så jag personligen hoppas att forumet är kvar, det passar mig helt enkelt och jag håller fortfarande utkik efter objekt när jag är ute och far samt har kameran med, -alltid laddad.[/quote]

Det är förstås beklagligt att du inte har Facebook men problemet med forumets sinande besökare är ett faktum. Det är möjligt att urbana utforskningar bara var en fluga och som på nytt försvinner, men om det går att intressera folk och går att hitta en bättre lösning så är det väl ändå inte helt omotiverat.

Håller för övrigt med om allt annat du skrev, huvudet på spiken. Har känslan att precis som du säger, så har hobbyn i överlag lugnat ned sig lite. Sitter nästan och väntar på världens största finanskris ska ske så att det händer något, först då kanske lite nya sevärdheter ploppar upp runt om i landet.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Som sämst är FB en anpassning till den sönderzappade människan utan attention span. Allt blir fragmentariskt och diskussioner lever max något dygn och begravs sen i djupet för att aldrig komma fram i ljuset (men för evigt ligger de där och slukar plats på servrarna till ingen nytta medan nya användare postar om samma saker ovetande om att det redan finns). En dagsländornas kakafoni, som jag skrev på ÖP.

Att överföra forumet till FB vore en kapitulation. Det är de fina kategorierna som är styrkan hos ett forum. Det får man aldrig igen. Ryktet om själva forum-konceptets död känns starkt överdriven - med tanke på att Flashback har snarlik design och lever i högönsklig välmåga, är det inte konceptet det är fel på. Det kan vara bristande marknadsföring. Har forumet någonsin nämnts utanför Jörnmarks sida? Kan vara så enkelt som att folk får sin snabba fix via FB och nöjer sig. Men om man puffade lite då och då i gruppen för forumet så kanske man får in fler "finsmakare". Eller varför inte en permanent hänvisning i toppen?!

Nu är jag inte alls bara negativ - fan blev religiös, kröp till korset och aktiverade mig till slut på FB till årsskiftet och är fortfarande i nån sorts smekmånad. Gillar gruppen! Men ett riktigt forum är överlägset för längre diskussioner. Tycker de kompletterar varandra bra.

FB-gruppen handlar framför allt om att alla är huvudperson i sin egen bubbla och vill synas i bruset. Det stannar vid "Åhhhh, vad är det där, dit vill jag också... Se på mig! Nu har minsann jag också varit där!"
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nej gruppen Övergivna platser med över 70 000 medlemmar tröttnar man rätt snabbt på. Dock är jag med/varit med i några mindre som fungerat bättre.

Klart Forumet är att föredra. Är med på ett bilmärkesforum på nätet som är uppbyggt ungefär som 28 ds senare med kategorier. Skillnaden mot fejansidor är milsvid men så är forumet väldigt aktivt också

Och det är väl där problemet ligger. Låg aktivitet. Inte ens ägaren/grundaren verkar titta in längre. Det som ligger i våra kategorier är troligen till 90% rivet nu. En otrolig skatt för historikern men nog inget som intresserar helt nya?

Så visst ser det lite dystert ut men om Forumet kan få leva lite till så kanske det kan bli en nystart? Det som nog lockar många med fejan är att du får respons hur obetydligt objektet än är. Här känns det som att man måste presentera ett tidigare okänt sanatorium för att få respons ;) Jag reagerar inte heller själv på mindre än det numera. Så bla därför är det nog svårt locka nya. De vill ha bekräftelse.

Ps mitt eget intresse är och kommer troligen alltid vara på topp. Har inget med forum eller grupper att göra.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Känner spontant att forum som tex 28ds med sina olika trådar har en stor charm. Det blir specifika trådar om varje "objekt", lätt att göra sökningar.

I ett forum som tex 28ds når man en begränsad "publik", men finns ju inget som säger att man inte kan göra inlägg både här på 28ds och i olika grupper på Facebook.

Hoppas att 28ds kan få fortsätta leva i många år till :)

/B
Användarvisningsbild
jonaskungsman
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 16:12

Inlägg av jonaskungsman »

Ju mer rörelse man får till bland inläggen, desto fler kommer att engagera sig.

Gäller bara att få bollen i rullning och rida ut stormen.

Personligen så avskyr jag hela facebooks upplägg... Detta är ett helt perfekt forum i mina ögon, men som nämnts tidigare så har ju aktiviteten sjunkit en skvätt. Men det är bara en svacka!

/J
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Forumets framtid

Inlägg av Grishnac »

För min del är det en rejäl svacka, just nu är det för mycket familj för att det skall hinnas med något utforskande, dessutom har fiskeintresset vaknat till liv igen ordentligt - det tillsammans med att det känns som att man får resa jävligt långt för att hitta något nytt gör att det hellre blir fiske än utforskande numera.

Tilläggas bör ju att gamla bloggen raderades av leverantören och alla dom bilderna och reportagen numera är historia och borta, dessutom kraschade en hårddisk och även om jag räddade en hel del bilder från den så är dom numera huller om buller på den nya datorn och det är en rejäl bunt med bilder som skall sorteras mellan blöjbyten, matlagning och fiskepass........nej, även om LINK82 tar med mig på en del äventyr med jämna mellanrum så tar det nog några år innan engagemanget är tillbaka på topp för mig i alla fall.

Men när det blir så skall nog sidan få en ny layout och albumen skall fixas till eftersom mallen till Lightroom också är borta med bytet av dator.....suck......det är så mycket att göra och så lite tid.

Som tur är så är ju detta en hobby man inte tappar kontinuitet på med lite frånvaro.

Så kör på folk, jag sitter i skuggorna och betraktar i tystnad.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
floxeroth
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 apr 2016, 08:48

Inlägg av floxeroth »

Det skulle ju vara otroligt sorgligt ifall detta forum skulle dö ut och bli lika övergivet som vissa intressanta platser är. Jag tycker det speciellt för att det va inte alls så länge sen som jag upptäckte hela det här konceptet med UE och jag tycker väldigt mycket om det, samt har jag bestämt att så fort jag fixat bil och kan ut och fara fritt så ska jag minsann leta efter lockande platser där jag kan fånga lite fräna bilder :D
Och som tidigare sagt, så tycker jag att ett forum som detta är mycket bättre än en fb grupp. För min erfarenhet av fb grupper är nog rätt likt de flestas, de blir spammade för folk vill ha sin "fix" och saker som faktiskt kan vara intressant dör på väldigt kort tid. Jag tror dock att det kan bero på att människor är väldigt lata av sig och vill inte spendera så mycket tid och energi på ett intresse som faktiskt kräver det.

Så jag tycker att vi som faktiskt fortfarande är här och är villiga att hålla denna fantastiska plats aktiv, fortsätter att göra det. Man behöver ju inte posta dom mest extrema och häpnadsväckande sakerna, det tycker inte jag iallafall. Men jag tycker vi borde kämpa för att hålla det vid liv, även om forumet inte är i sina glansdagar längre :/

Men jag kan ju säga att jag själv är ett bevis på att det finns hopp, jag är helt ny här och hittade till denna sida på egen hand (efter en himla massa research efter pålitlig och seriösa sidor om UE). Så jag är otroligt tacksam över att denna plats finns och jag kommer utan tvekan posta det sakerna jag finner mest intressant här, så fort jag har möjlighet till, även om det inte är det mest coola grejerna.

Ville bara säga det, ha en bra Fredag allihoppa :D
Hoppas att jag hittar nåt nice att fota! :D
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Men herregud vad säger du karl? Västernorrlandsbloggen raderad? Den var ett välskrivet tidsdokument. Hände att jag besökte då och då fast jag redan sett alla poster. Många många av de platserna är historia nu. Inte som att riva Buddahstatyerna men inte långt ifrån från ett svenskt perspektiv. Fick du ingen förvarning? Vad heter leverantören? Planerar du att försöka återställa något?

[quote=""Grishnac""]För min del är det en rejäl svacka, just nu är det för mycket familj för att det skall hinnas med något utforskande, dessutom har fiskeintresset vaknat till liv igen ordentligt - det tillsammans med att det känns som att man får resa jävligt långt för att hitta något nytt gör att det hellre blir fiske än utforskande numera.

Tilläggas bör ju att gamla bloggen raderades av leverantören och alla dom bilderna och reportagen numera är historia och borta, dessutom kraschade en hårddisk och även om jag räddade en hel del bilder från den så är dom numera huller om buller på den nya datorn och det är en rejäl bunt med bilder som skall sorteras mellan blöjbyten, matlagning och fiskepass........nej, även om LINK82 tar med mig på en del äventyr med jämna mellanrum så tar det nog några år innan engagemanget är tillbaka på topp för mig i alla fall.

Men när det blir så skall nog sidan få en ny layout och albumen skall fixas till eftersom mallen till Lightroom också är borta med bytet av dator.....suck......det är så mycket att göra och så lite tid.

Som tur är så är ju detta en hobby man inte tappar kontinuitet på med lite frånvaro.

Så kör på folk, jag sitter i skuggorna och betraktar i tystnad.[/quote]
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Men herregud vad säger du karl? Västernorrlandsbloggen raderad? Den var ett välskrivet tidsdokument. Hände att jag besökte då och då fast jag redan sett alla poster. Många många av de platserna är historia nu. Inte som att riva Buddahstatyerna men inte långt ifrån från ett svenskt perspektiv. Fick du ingen förvarning? Vad heter leverantören? Planerar du att försöka återställa något?[/quote]

Tråkigt men sant, det förvarnades men det gick mig helt förbi i skräppostbruset och leverantören lade ned tjänsten, en dag var den bara borta.
Hoppet står väl till att Google har en cachad version men luften rann liksom ur mig lite grann så jag har inte riktigt hunnit kolla.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Forumet har ingen framtid om man inte fixar bilduppladdningen här :rolleyes:
Skriv svar