Forumets framtid

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Forumets framtid

Inlägg av Elagabalus »

Bara slog mig att det nog inte kommer att finnas för evigt. Låg aktivitet och inte ens ägaren är här så ofta. Samtidigt ligger det en skatt begravd här. Många av platserna är historia sedan länge. Finns många intressanta berättelser kopplade till bilderna. Nu har jag inte hört något som helst om avveckling men om det ändå skulle ske borde det finnas planer för att spara ner hela databasen. Går det och hur mkt kan den beräknas vara på?
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Forumets framtid

Inlägg av htiawe »

Att spara undan databasen + uppladdade filer är inga problem, det här ser ut som ett vBulletin-forum (eller kanske phpBB?) så det är inga problem att exportera datan.

Jag håller dock med om att det finns något värt att bevaras här, för även om Facebook tagit många användare så är det inte samma sak. Jag tror forum har en plats i dagens kommunikationstäta samhälle men de kräver tid, kärlek och omtanke. Något som det sällan finns något överflöd av i träsket av allt annat man ska göra.

Jag hade gärna sett mer driv från ägare och moderatorer där det skapades nya trådar och inlägg för att fortsätta elda på debatten och resonemanget. Kanske att man då och då lyfter vissa trådar för att lyfta fram anmärkningsvärda objekt, speciellt bra utrustning osv. Möjligheterna finns definitivt.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Bara att hålla med. Facebook blir bara en gröt nästan omöjligt att överblicka. När jag gick med var 28Ds nästan för hett och det förekom riktiga strider ibland . Svårt tänka sig idag.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Forumets framtid

Inlägg av Grishnac »

Jag tror folk börjar bli lite för lata, man vill ta några bilder och slänga upp på Facebook för att få ett gäng likes, att skapa ett riktigt album och en tråd på ett forum är för omständigt och kvar blir bara de mest hardcore utövarna.
Dessa går också i faser och med tiden blir de spektakulära objekten färre och andra saker i vardagslivet tar mer plats som barn och familj, så är det för min del i alla fall.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
emm
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec 2010, 14:24

Inlägg av emm »

Det ska vara skitfräckt, jättenära och du ska kunna köra in med bilen. Fota snabbt med mobilen och få många likes på fejjan. Dessutom ska det ju självklart redan finnas en lista med platser att besöka som någon annan har fixat så man slipper jobba själv.
Bitter och trött på "nån-annan-ismen"? Inte jag :rolleyes:
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Den där Facebook-gruppen som tydligen ska finnas har jag aldrig lyckats hitta. (Yes - 2015!!!). Någon som kan vägleda? Vilken är det som gäller?

Är väl en av de sista Facebook-vägrarna. Även om jag tekniskt sett absurt nog faktiskt var en av de första i Sverige som skaffade konto men jag undviker att använda det. (Aktivt inaktiv). Komplicerat...
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Närå. Har flera kompisar som vägrar. Det är väl ÖP den heter. Men allt blir som en smet och inlägg puffas ner ganska snabbt och försvinner ner i en svårsökt kökkenmödding. Å andra sidan är det ju trevligt att få n å g o n respons än ingen alls. Det går inte att förneka.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Den facebook-grupp som avses skulle jag gissa är Övergivna platser och den är väl hyfsat aktiv...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Överaktiv - skulle jag säga. Alltså 56 000 medlemmar och bara en ingång. Som om bara denna tråd skulle vara allt som finns att posta i på 28 ds. Blir mer och mer att man bara mailar sina vänner och kontakter tycker jag.
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Aha. Väldigt mycket inloggning för att vara en "public group"... Har nog varit där och nosat förr men räckt den långfingret. Men OK, nu kröp jag till korset och gjorde årets enda FB-inloggning. Been there, done that. En enda sida hög som en skyskrapa där det är förbjudet att ta hissen och där man ständigt teleporteras till takvåningen när man gått in och ut ur ett rum.

Har annars trott på denna men de har kanske inget samband?
https://www.facebook.com/pages/%C3%96ve ... 0595232852
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar