[Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

[Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Inlägg av FRH »

I december 2016 flyttade 28dagarsenare till en ny server och ny forummjukvara (från vBulletin till phpBB). Med anledning av detta kan det vara läge att samla diskussion kring eventuella fel och buggar, saknade funktioner (t ex funktioner som fanns i vBulletin men som saknas i phpBB) osv. Även reflektioner av mer allmän karaktär är välkommet.


Kända buggar
  • Rubriken på senast uppdaterade tråd saknas på startsidan
    topics.png
  • Citat är trasiga i många inlägg. Detta går nog tyvärr inte att ordna.
    Untitled.png

    Så snart ett forum uppdateras kommer trådens rubrik att dyka upp här, så detta problem kommer i sinom tid att lösa sig själv.

Saknade funktioner
  • Sociala grupper. Det finns mig veterligen ingen motsvarighet till detta hos phpBB så detta kommer dessvärre inte att implementeras.

Mer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Re: [Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Inlägg av Aseabarn »

Konstruktiv kritik på själva utseendet:
Det är väldigt ljust, känns lite som att man har grus i ögonen och får kisa för att läsa. Själva texten är inte svart utan mörkgrå vilket kan vara problemet. Om man ökar monitor-gamma ser man att texten alltmer flyter ihop med bakgrunden. Värt att tänka på är att olika monitorer har olika gamma (är olika justerade). Svärtan ska enligt mig alltid vara sänkt till max på text. Avdelande linjer är också otydliga (för ljusa).
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: [Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Inlägg av benkar »

Testat bifoga bild i inlägg. Ser ut som om det blir "http-error" om bilden är större än 1 MB.

Givetvis vettigt med en maxgräns. Ska det vara tex 1 MB, så lägger vi in det i faq :)

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Re: [Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Inlägg av benkar »

Aseabarn skrev:Konstruktiv kritik på själva utseendet:
Det är väldigt ljust, känns lite som att man har grus i ögonen och får kisa för att läsa. Själva texten är inte svart utan mörkgrå vilket kan vara problemet. Om man ökar monitor-gamma ser man att texten alltmer flyter ihop med bakgrunden. Värt att tänka på är att olika monitorer har olika gamma (är olika justerade). Svärtan ska enligt mig alltid vara sänkt till max på text. Avdelande linjer är också otydliga (för ljusa).


Benägen hålla med, som gamling har jag lite svårt med den ljusblå texten mot vitt i forumöversikten och den mörkgrå texten i inlägg. Är dock en "modern" layout, Office365/webbmail vi nyligen fått på jobbet har en liknande layout... :p

Man kan i sina foruminställningar byta till stilen "prosilver", men den är lika oduglig. Var/är medlem på ett annat forum med phpBB, där finns det en grundstil som heter "Style Rock'n Roll Silver by Vinny" som har relativt bra kontrast.

Men, är glad över att det överhängande nedläggningshotet är borta, överlever layout, och FRH kan kanske titta på detta med tiden :)

/B
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Re: [Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Inlägg av FRH »

Aseabarn skrev:Konstruktiv kritik på själva utseendet:
Det är väldigt ljust, känns lite som att man har grus i ögonen och får kisa för att läsa. Själva texten är inte svart utan mörkgrå vilket kan vara problemet. Om man ökar monitor-gamma ser man att texten alltmer flyter ihop med bakgrunden. Värt att tänka på är att olika monitorer har olika gamma (är olika justerade). Svärtan ska enligt mig alltid vara sänkt till max på text. Avdelande linjer är också otydliga (för ljusa).


benkar skrev:Benägen hålla med, som gamling har jag lite svårt med den ljusblå texten mot vitt i forumöversikten och den mörkgrå texten i inlägg. Är dock en "modern" layout, Office365/webbmail vi nyligen fått på jobbet har en liknande layout... :p

Man kan i sina foruminställningar byta till stilen "prosilver", men den är lika oduglig. Var/är medlem på ett annat forum med phpBB, där finns det en grundstil som heter "Style Rock'n Roll Silver by Vinny" som har relativt bra kontrast.

Men, är glad över att det överhängande nedläggningshotet är borta, överlever layout, och FRH kan kanske titta på detta med tiden :)

/B


Uppfattat, jag ska lägga till fler teman att välja mellan.


benkar skrev:Testat bifoga bild i inlägg. Ser ut som om det blir "http-error" om bilden är större än 1 MB.

Givetvis vettigt med en maxgräns. Ska det vara tex 1 MB, så lägger vi in det i faq :)

/B


Nej, 1 MB är för lite tycker jag, jag har uppat det till 10 MB.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: [Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Inlägg av Elagabalus »

Äntligen inne. Mitt gamla lösenord fungerade ej. Fick inga som helst återställnslänkar. Började PM:a Grishnac på fejan så skulle kunna kontakta adm. Men mitt sista meddelande till adm "tog". Nu är allt ok


Försökte också nyregga mig men det gick inte heller. Kom ingen länk
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: [Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Inlägg av Elagabalus »

Inte helt ok ännu. Försökte ändra lösenord och fick detta felmeddelanden:
"Det nya lösenordet du angav är samma som ditt nuvarande lösenord.
Lösenordet du angav är felaktigt."
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Re: [Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Inlägg av FRH »

Elagabalus skrev:Äntligen inne. Mitt gamla lösenord fungerade ej. Fick inga som helst återställnslänkar. Började PM:a Grishnac på fejan så skulle kunna kontakta adm. Men mitt sista meddelande till adm "tog". Nu är allt ok


Försökte också nyregga mig men det gick inte heller. Kom ingen länk


Okej. Det verkar som att registreringen fungerar sporadiskt. Och glömt lösenord-mailet verkar inte funka alls. Jag undersöker!
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Re: [Migreringen 2016] Saknade funktioner, buggar etc

Inlägg av FRH »

Nyregistrering fungerar mycket riktigt inte. Inget mail kommer. Jag ska titta på det inom kort.

"Glömt lösenord" fungerar när jag testar, men det tar några minuter innan mailet kommer fram.

Elagabalus skrev:Inte helt ok ännu. Försökte ändra lösenord och fick detta felmeddelanden:
"Det nya lösenordet du angav är samma som ditt nuvarande lösenord.
Lösenordet du angav är felaktigt."


Jag har inte lyckats återskapa det fel du fick när du försökte ändra lösenord. Om det händer igen eller om fler får samma fel, säg till mig så tittar jag på det igen.
Skriv svar