Undvik engelska!

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

Flera av er här verkar tycka det är självklart att man förstår grannspråken, men för mig är danska lika jävligt att förstå som... Ja, som något annat språk man inte kan. Jag kan snappa upp nåt enstaka ord, men det är så krångligt att ansträngningen inte är värt det och dessa inlägg går fet-bort.

Jag höjer istället en hand för engelska som alla oavsett nationalitet ska lära sig i skolan.
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Colarain""]Flera av er här verkar tycka det är självklart att man förstår grannspråken, men för mig är danska lika jävligt att förstå som... Ja, som något annat språk man inte kan. Jag kan snappa upp nåt enstaka ord, men det är så krångligt att ansträngningen inte är värt det och dessa inlägg går fet-bort.

Jag höjer istället en hand för engelska som alla oavsett nationalitet ska lära sig i skolan.[/quote]

Jag förstår synpunkten - men jag menar att forumet behöver inte uteslutande vara till för att tillgodose bara oss svenskar, det kan även vara trevligt för danskar att kommunicera sinsemellan på sitt eget språk, vill man som svensk kommunicera tycker jag att man får skriva på engelska om man inte förstår och be danskarna att kanske skriva på engelska för att förtydliga.

Det vore ju trevligt om forumet blev en mötesplats för alla i norden så att vi kan få ännu mer utbyte av varandra. Det enda kravet vi bör ha är ju att vi kan moderera inläggen som görs så att inget felaktigt eller regelbrott förekommer.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

[quote=""Colarain""]Flera av er här verkar tycka det är självklart att man förstår grannspråken, men för mig är danska lika jävligt att förstå som... Ja, som något annat språk man inte kan. Jag kan snappa upp nåt enstaka ord, men det är så krångligt att ansträngningen inte är värt det och dessa inlägg går fet-bort.

Jag höjer istället en hand för engelska som alla oavsett nationalitet ska lära sig i skolan.[/quote]

Har hänt att jag dragit norska inlägg genom Google Translate för att få ut innebörden :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Grishnac""]
Det vore ju trevligt om forumet blev en mötesplats för alla i norden så att vi kan få ännu mer utbyte av varandra. Det enda kravet vi bör ha är ju att vi kan moderera inläggen som görs så att inget felaktigt eller regelbrott förekommer.[/quote]

Inte för att jag vill röra om i grytan mer än nödvändigt, men handlar Svenska/Norska/Danska bara om huruvida det går moderarera?

Handlar det inte även om forumets medlemmar förstår vad som skrivs?

Som jag skrivit tidigare, jag personligen läser/förstår Engelska betydligt snabbare/bättre än vad jag läser/förstår Danska/Norska. Har flera gånger Google-översatt Danska/Norska inlägg, vilket jag aldrig behöver göra med det jag läser på andra platser, skrivet på Engelska.

/B
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

[quote=""benkar""]Inte för att jag vill röra om i grytan mer än nödvändigt, men handlar Svenska/Norska/Danska bara om huruvida det går moderarera?

Handlar det inte även om forumets medlemmar förstår vad som skrivs?

Som jag skrivit tidigare, jag personligen läser/förstår Engelska betydligt snabbare/bättre än vad jag läser/förstår Danska/Norska. Har flera gånger Google-översatt Danska/Norska inlägg, vilket jag aldrig behöver göra med det jag läser på andra platser, skrivet på Engelska.

/B[/quote]

Jag håller med
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]Inte för att jag vill röra om i grytan mer än nödvändigt, men handlar Svenska/Norska/Danska bara om huruvida det går moderarera?

Handlar det inte även om forumets medlemmar förstår vad som skrivs?

Som jag skrivit tidigare, jag personligen läser/förstår Engelska betydligt snabbare/bättre än vad jag läser/förstår Danska/Norska. Har flera gånger Google-översatt Danska/Norska inlägg, vilket jag aldrig behöver göra med det jag läser på andra platser, skrivet på Engelska.

/B[/quote]

Du får skicka ett pm med det du inte förstår, har ju lite danskar, norrmän o finnar i min släkt... :D
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""CB Milton""]generellt är svenskar sämre på att förstå norska och danska än tvärt om....[/quote]

Det vill jag hävda att det är en myt. Dom är oftast riktigt genomdåliga på svenska i norge och danmark.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Gissar att den här diskussionen aldrig kommer landa, för många åsikter helt enkelt :p

Jag står dock fast vid:

1. JAG förstår inte Norska/Danska. (Samt, om man nu ska kunna skriva på "sitt" språk, varför svarar Svenskar ibland med Norska/Danska på Norska/Danska inlägg?)

2. Det behövs, enligt mitt tidigare inlägg, en forumdel, där utrikiska besökare (utanför Skandinavien) kan säga hej/fråga/visa på Engelska.

Med detta lämnar jag denna diskussion.

/B
Skriv svar