Vad kör ni för bil?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Saddam""]"Skratta inte... det är en halv V8:a!"[/quote]

Nope, det är 2/3 :d elars V6:a, för någon 8:a var det aldrig (även om den kanske har ett arv från både Cleveland och/eller Windsor)... :D

[Edit] För övrigt har jag i alla kurser (bilmek och fartygsmek) fått lära mig att, för att en V-motor ska gå jämnt och tyst så måste antalet cylindrar vara jämnt delbart med 3 (beror säkert på vinkeln). Det är också detta som gör att en V6:a, liksom en V12:a går väldigt jämnt och tyst, medan en V8:a går ganska ojämnt och "bluddrigt" (vilket skapar det underbara ljudet) och en V4:a är bara en konstig hybrid som behöver ett balanshjul föra att överhuvudtaget vara körbar...
Senast redigerad av 4 Osprey, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

Sen har vi SAABs första raka 4a på 1,7 liter i SAAB 99. Där hämtade man motorn från Triumph och där var det verkligen en halv V8, Triumph hade nämligen denna V8 i sin modell STAG. Det ena topplocket lär vara exakt som på SAABs raka 4, medan det andra var spegelvänt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Triumph_Stag
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Topcom""]Sen har vi SAABs första raka 4a på 1,7 liter i SAAB 99. Där hämtade man motorn från Triumph och där var det verkligen en halv V8, Triumph hade nämligen denna V8 i sin modell STAG. Det ena topplocket lär vara exakt som på SAABs raka 4, medan det andra var spegelvänt.[/quote]

Och på den motorn hade de gjort det underbara tilltaget att använda topplock i aluminium som satt fast med pinnbultar av vanligt järn. Och med hjälp av galvanisk korrosion innebar det att de verkligen satt FAST. Bräckjärn, domkraft och slägga var vanliga verktyg för att få loss topplocket på den modellen...

En annan "kul" sak med den motorn var att de så att säga hade tagit fel sida av V8:an, så att den hade kamremmen (kommer inte ihåg om det var rem eller kedja) längst bak, med bara ett par cm frigång mot torpedväggen. Jättekul att byta eller spänna den... :p

Om Triumph Stag (som är en mycket vacker bil) också hade kamremmen/kedjan baktill vet jag inte, men engelsmännen har iofs producerat många riktiga stolleprov under bilhistorien...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Osprey""]Och på den motorn hade de gjort det underbara tilltaget att använda topplock i aluminium som satt fast med pinnbultar av vanligt järn. Och med hjälp av galvanisk korrosion innebar det att de verkligen satt FAST. Bräckjärn, domkraft och slägga var vanliga verktyg för att få loss topplocket på den modellen...

E.[/quote]

SAAB å DKW gjorde ju samma sak på tvåtaktaren så varför ändra nåt ;)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Osprey""]Är antagligen miljöskadad, men när det gäller cylindrar så börjar jag räkna vid 6=liten motor, 8=riktig motor, 12=jodå det räcker... och att t.ex Cadillac tillverkat en V16 vet jag också... :)

[Edit] 4=mopedmotor :p [/quote]


Jo såg en på Gärdesloppet idag. Fotade kylaremblemet. Ganska mäktigt måste man säga
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""Topcom""]Sen har vi SAABs första raka 4a på 1,7 liter i SAAB 99. Där hämtade man motorn från Triumph och där var det verkligen en halv V8, Triumph hade nämligen denna V8 i sin modell STAG. Det ena topplocket lär vara exakt som på SAABs raka 4, medan det andra var spegelvänt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Triumph_Stag[/quote]

Den motorn var inte den brittiska bilindustrins höjdpunkt. Sällan har en bilmotor haft sämre kvalitet, min far köpte en av de första 99orna under sent sextiotal och den gick i skytteltrafik till verkstan.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Elagabalus""]Jo såg en på Gärdesloppet idag. Fotade kylaremblemet. Ganska mäktigt måste man säga[/quote]

Klart mäktiga och vackra saker...

...fast när jag satt och läste om den så upptäckte jag att förutom raka motorer, boxermotorer, stjärnmotorer och V-motorer så har det även funnits H-motorer... och siffror som 24 cylindrar, 46 liter och ända upp till över 5000 i hästkrafter imponerar... i något som skulle kunna gå att trycka ner i en bil får det även V16 eller bigblock V8 att kännas lite futtigt... :-/

Att det finns fartygsmotorer med över 100.000 hästar är en annan sak, för de är nästan stora nog att rymma ett litet parkeringshus inne i vevhuset...
Senast redigerad av 2 Osprey, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Ärlige Harry""]Den motorn var inte den brittiska bilindustrins höjdpunkt. Sällan har en bilmotor haft sämre kvalitet, min far köpte en av de första 99orna under sent sextiotal och den gick i skytteltrafik till verkstan.[/quote]

En nära släkting hade en sån med liknande erfarenheter. Kul med frihjul. Om jag minns rätt kunde man koppla in/koppla ur funktionen med en spak i golvet?
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""Elagabalus""]En nära släkting hade en sån med liknande erfarenheter. Kul med frihjul. Om jag minns rätt kunde man koppla in/koppla ur funktionen med en spak i golvet?[/quote]

Det stämmer det
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Re: Vad kör ni för bil?

Inlägg av Saddam »

Har nyligen uppdaterat mig till en ny V60.

"Vanlig" T3 med manuell 6-växlad låda, dricker runt 0,67-0,70 liter milen och man sitter väldigt bekvämt i förarstolen. Bränslevärmare, farthållare och det större stereopaketet gör den skön på långfärderna när man jagar ruiner och vrak. Den sistnämnda var ett krav om man ville ha GPS, för då ingick även en 7" skärm. Tror det är 5,5" skärm standard.

Inte lika rymlig som den XC70 jag hade innan, inte lika snabb heller... dock snabbare styrning och lite sportigare chassiuppsättning vilket gör den snabbare i kurvorna.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar