Oförklarliga upplevelser?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Nej. Spöken finns inte.[/quote]

Det var ett krasst och hårt konstaterande, hur kan du vara så säker på den saken?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Rottan
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 11:03

Inlägg av Rottan »

Vill gärna tro att det finns.
Det gör det mycket mer spännande att leva, och att utforska hus
Men om det går att fånga det på bild är jag osäker på.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Grishnac""]Det var ett krasst och hårt konstaterande, hur kan du vara så säker på den saken?[/quote]

Näeh, det vet jag inte... Jag kan bara inte se nåt godtagbart argument för för att vara skrockfull/religiös, och det är väl under nån av dom rubrikerna spöken hamnar. Humist, du vet. Eller, ja, kanske lite krass då.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Tja, miljarder människor bekänner sig till religioner utan att ha sett någon gud så varför inte?

On topic: För ett par år sen besökte jag fasta paviljongen i Säter tillsammans med en bekant. Vi kom dit ganska sent och efter ett tag hade mörkret fallit.
Jag befann mig på entréplanet och hörde väldigt klart och tydligt någon som gick med raska steg över rastgården intill väggen. Jag trodde givetvis att det var min kamrat, men han kom några sekunder senare ned för trappan från övervåningen.

Jag gick ut på gården och tittade och konstaterade att om någon mot förmodan hade gått där så hade han/hon/det gått rakt genom muren.

Det var vindstilla ute så den enda rimliga förklaring jag kommer på är att jag har hört i syne. Jag hade kanske blivit påverkad av platsens historia och undermedvetet velat höra "ett spöke". Vem vet...?
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Bild
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Näeh, det vet jag inte... Jag kan bara inte se nåt godtagbart argument för för att vara skrockfull/religiös, och det är väl under nån av dom rubrikerna spöken hamnar. Humist, du vet. Eller, ja, kanske lite krass då.[/quote]

Då skall jag lägga fram någon som gör att du kan fortsätta vara krass och ändå hålla ett fönster öppet.

Ponera att du levde på 1700-talet och någon vansinnig människa lade fram en föreställning om att det skulle vara möjligt att skapa ljus i ett rum bara genom att trycka på en knapp på väggen - hur tror du att din hjärna skulle föreställa sig den effekten?
Nu är det här oerhört svårt att föreställa sig, personen på 1700-talet har inte upplevt elektricitet eller någon av dagens tekniska lösningar - så dessa tankegångar som är så uppenbara för oss ter sig som ren magi hans ögon.
Idag är det inget konstigt utan snarare något som till och med dagisbarn har ett hum om hur det fungerar.
På samma sätt är det självklart att det finns saker runt oss som vi ännu inte upptäckt och än mindre kan förklara ännu eftersom vi inte är bekanta med fenomenen i sig. Garanterat är dom helt naturliga och går att förklara på ett logiskt och vetenskapligt sätt men vi kan det bara inte ännu och därför söker vi oss omedvetet till mer övernaturliga förklaringar eftersom våra hjärnor måste placera dessa fenomen i något fack för att få det begripligt.

Självklart finns det "spöken" - det är väl frågan om vad dom är som är kärnan i det hela. Fenomenets existens är väl ställt utom allt tvivel vid det här laget?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

OK. Var och en blir salig på sin tro, som man säger. Det var inte meningen att uppröra någon med min ateistiska livsåskådning. Ursäkta om jag gjorde det ändå.
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

[quote=""Grishnac""]Då skall jag lägga fram någon som gör att du kan fortsätta vara krass och ändå hålla ett fönster öppet.

Ponera att du levde på 1700-talet och någon vansinnig människa lade fram en föreställning om att det skulle vara möjligt att skapa ljus i ett rum bara genom att trycka på en knapp på väggen - hur tror du att din hjärna skulle föreställa sig den effekten?
Nu är det här oerhört svårt att föreställa sig, personen på 1700-talet har inte upplevt elektricitet eller någon av dagens tekniska lösningar - så dessa tankegångar som är så uppenbara för oss ter sig som ren magi hans ögon.
Idag är det inget konstigt utan snarare något som till och med dagisbarn har ett hum om hur det fungerar.
På samma sätt är det självklart att det finns saker runt oss som vi ännu inte upptäckt och än mindre kan förklara ännu eftersom vi inte är bekanta med fenomenen i sig. Garanterat är dom helt naturliga och går att förklara på ett logiskt och vetenskapligt sätt men vi kan det bara inte ännu och därför söker vi oss omedvetet till mer övernaturliga förklaringar eftersom våra hjärnor måste placera dessa fenomen i något fack för att få det begripligt.

Självklart finns det "spöken" - det är väl frågan om vad dom är som är kärnan i det hela. Fenomenets existens är väl ställt utom allt tvivel vid det här laget?[/quote]

Jag är helt till 100% inne på din linje, tror också det rör sig om ett naturligt fenomen.
Det finns en hel del hypoteser (paravetenskapliga) om diverse typer av *spök aktiviteter*, men som ännu är långt ifrån att vara empiriskt bevisade.
anzon
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:26

Inlägg av anzon »

Att vara ett spöke instängd eller iaf begränsad till ett plats måste vara urtråkgt efter ett tag tänker jag, så jag brukar prata lite i luften när jag är på ett plats, lite underhållning. Men gömmer mig ofta för andra människor då jag oftast tror att det är någon ivägkörare. Kan hända att det är mig ni hört gåendes och viskandes men ej sett....

..med reservation för riktiga spöken!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]OK. Var och en blir salig på sin tro, som man säger. Det var inte meningen att uppröra någon med min ateistiska livsåskådning. Ursäkta om jag gjorde det ändå.[/quote]

Alla har rätt till sin egen uppfattning, mig har du i alla fall inte upprört ;)

Jag menade bara att bara för att du är ateist så behöver det inte betyda att man avfärdar spöken. Förekomsten av spöken behöver inte bevisa förekomsten av någon gud.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar