Tematråd: Budskap vid ruiner i form av skyltar och affischer

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Tja, har du sett ett mudderverk nån gång? ;)

JP[/quote]

Aldrig sett, men nu klarnade det... :p

/B
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

En Kodak-logotyp som blev kvar när affären upphörde.

Fotoaffärer med den tillhörande rödgula Kodak-logotypen var fram till och med 1990-talet ett vanligt och självklart inslag i gatubilden. Om man körde slut på sista filmrullen under en resa var det bara att bege sig till någon stadskärna eller köpcentrum längs resvägen och kasta en blick runt omkring, och oftast fick man syn på den välkända loggan någonstans.

Jag tror att innan digitalfotograferingen slog igenom så måste Kodak ha varit ett av de tio mest kända varumärkena i vardagslag. Analog fotografering var nästan synonymt med Kodak. Det var Kodak som hade det bredaste filmsortimentet och som sålde mest, med Agfa som den ständiga tvåan.

Idag har de klassiska fotoaffärerna gått samma väg som skivaffärer eller postkontor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Men enhjulingar är ok då, eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Älgben""]Men enhjulingar är ok då, eller?[/quote]Man undrar varför de överhuvudtaget brydde sig om att skriva "tvåhjulig". Kan det ha varit så att det fanns en trehjulig lastcykel typ flakmoped som de själva använde?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Osprey""]Man undrar varför de överhuvudtaget brydde sig om att skriva "tvåhjulig". Kan det ha varit så att det fanns en trehjulig lastcykel typ flakmoped som de själva använde?[/quote]
Trehjuliga sparkcyklar var väldigt vanliga förr inom industrin. Dom sista i Olofström sorterades bort kring millennieskiftet. Några enstaka gömdes undan trots att alla trehjulingar blev totalförbjudna p.g.a antalet kollisioner med motorfordon. Provkörde en sådan år 2005 -den var riktigt rolig, man kunde t.o.m. hoppa över små hinder med dom! Numer är det bara tvåhjuliga cyklar som är godkända och man måste ha ett specialtillstånd för att framföra dem -dom är inte många.

Minnen... :D

Har sett några trehjuliga spark- och trampcyklar som användes förr i tiden på sjukhusen och sanatoriernas tunnlar. Används sådana än idag?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Psycho
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 23:00

Inlägg av Psycho »

[quote=""syrgas""]Ojdå, fick jag den äran ;) återkommer imorgon![/quote]

Imorgon? ;)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Psycho""]Imorgon? ;) [/quote]
Bra att du håller koll på honom! Han försökte helt klart slingra sir ur... -en order är en order! :rolleyes:

Var är tråden? Kanske är information om platsen en bristvara på internet?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Hehe, ja den skylten var lite skum.

[quote=""Saddam""]Har sett några trehjuliga spark- och trampcyklar som användes förr i tiden på sjukhusen och sanatoriernas tunnlar. Används sådana än idag?[/quote]
Inte ofta jag besöker ett sjukhus, men det hände faktiskt i våras och där användes trehjuliga sparkar flitigt.

På järnverken jag jobbat på använders gamla flakmoppar. Igår gjorde jag ett jobb på ett pappersbruket där de hade eldrivna trehjulingar modell flakmoppe. Riktigt smidigt men man fick akta sig för att bli påkörd då de var ljudlösa.

...så de lever allt än
Skriv svar