Kabeltjuvar vi minns

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Intervju med Nisse "Bonde" Gustavsson

http://www.nt.se/norrkoping/artikel.asp ... id=6403206
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Ragnar Svedje""]Intervju med Nisse "Bonde" Gustavsson

http://www.nt.se/norrkoping/artikel.asp ... id=6403206[/quote]

Han säger själv att han valt livet eftersom något annat inte passat honom? Förstår inte, om man lyssnar på det som sägs i klippet så låter det som att han valt livet eftersom inget som erbjudits varit intressant. Trodde det var intressant för alla att få vakna upp en temepratur på +20. Eller är det så att han vill leva bland en massa skrot och bo i husvagnar, låter nästan lite som det.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Om jag blir tvungen att träffa på kabeltjuvar nån gång så hoppas jag det e han!
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""nonamegiven""]Trodde det var intressant för alla att få vakna upp en temepratur på +20. Eller är det så att han vill leva bland en massa skrot och bo i husvagnar, låter nästan lite som det.[/quote]
Klart de flesta vill ha det varmt. Det är allt det andra som följer med ett vanligt liv som är problemet. Han bor säkert hellre i en husvagn bland skrot än sliter i grottekvarnen varje dag. Det gör han rätt i tycker jag.
F.ö. intresserar inte just +20 mig heller så mycket.

Om jag blir tvungen att träffa på kabeltjuvar nån gång så hoppas jag det e han!
Eller nån av de andra, jag skulle tro att de flesta är ungefär som han.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Klart de flesta vill ha det varmt. Det är allt det andra som följer med ett vanligt liv som är problemet. Han bor säkert hellre i en husvagn bland skrot än sliter i grottekvarnen varje dag. Det gör han rätt i tycker jag.
F.ö. intresserar inte just +20 mig heller så mycket.



Eller nån av de andra, jag skulle tro att de flesta är ungefär som han.[/quote]

Jag är rädd att det nog är en romantisering, de flesta kabeltjuvar är nog öststatare som gör nästan vad som helst för en extra slant.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Grishnac""]Jag är rädd att det nog är en romantisering, de flesta kabeltjuvar är nog öststatare som gör nästan vad som helst för en extra slant.[/quote]

Och jag är rädd att det där var ett prov på sunkiga fördomar. Källa aftonbladet?
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Och jag är rädd att det där var ett prov på sunkiga fördomar. Källa aftonbladet?[/quote]

Man önskar nästan att det var så, nä källan är bland annat en av nedfarterna till våra berganläggningar som är ett populärt tillhåll för kabelbrännare, det är många gånger vi varit nere på jobb och när vi kommer upp så står det en baltreggad bil där som drar iväg fort samtidigt som en hög gamla kablar ligger och pyr.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Grishnac""]Man önskar nästan att det var så, nä källan är bland annat en av nedfarterna till våra berganläggningar som är ett populärt tillhåll för kabelbrännare, det är många gånger vi varit nere på jobb och när vi kommer upp så står det en baltreggad bil där som drar iväg fort samtidigt som en hög gamla kablar ligger och pyr.[/quote]

OK. Häromkring verkar det mest vara halvt utslagna män med beroendeproblem.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]OK. Häromkring verkar det mest vara halvt utslagna män med beroendeproblem.[/quote]

Det kan skilja sig lite grann mellan landsbygd och storstäder också förstås, men i Sundsvall hade vi stora problem med balter som åkte runt och stal allt vad koppar hette och sedan försvann ut ur landet. Dom tog till och med fönsterblecken på Njurunda kyrka dom bovarna!

Här i Göteborg är det enligt samtal med en kille på kommunens skyltlager i Högsbo mycket öststatsligor som åker runt i industriområdena på nätterna och försöker stjäla metaller, numera även deras gatuskyltar som ju är av aluminium och även rent järn är attraktivt, han trodde jag var en av dom när jag var utanför och smög för att försöka hitta in i den gamla gruvan i Ängsgårdsberget.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Grishnac""]Det kan skilja sig lite grann mellan landsbygd och storstäder också förstås, men i Sundsvall hade vi stora problem med balter som åkte runt och stal allt vad koppar hette och sedan försvann ut ur landet. Dom tog till och med fönsterblecken på Njurunda kyrka dom bovarna!

Här i Göteborg är det enligt samtal med en kille på kommunens skyltlager i Högsbo mycket öststatsligor som åker runt i industriområdena på nätterna och försöker stjäla metaller, numera även deras gatuskyltar som ju är av aluminium och även rent järn är attraktivt, han trodde jag var en av dom när jag var utanför och smög för att försöka hitta in i den gamla gruvan i Ängsgårdsberget.[/quote]

Ja, de finns säkert. Jag överreagerade kanske, här är det i perioder mycket snack om "polska ligor" som stjäl allt vad bönderna fått i EU-bidrag, men det är aldrig nån som faktiskt sett dem. Men från polen ska de visst vara, har alla hört. Sen köper alla glatt smugglat brännvin av några polacker, men det är ju bra grabbar...
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Skriv svar