SAAB
Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde
[quote=""albin""]Såg ju ut att gå utför bra länge. Så också här hemma i samhället 1957:
[attachment=]3069[/attachment][/quote]
Ha ha ha, den var klockren. Tänkte genast på denna:
http://www.dn.se/sharedmedia/dn/blog/89 ... er.700.jpg
[attachment=]3069[/attachment][/quote]
Ha ha ha, den var klockren. Tänkte genast på denna:
http://www.dn.se/sharedmedia/dn/blog/89 ... er.700.jpg
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Jag är alltid fascinerad av det fenomen som av nazisterna kom att bli känt som "dolkstötslegenden". Det uppkommer en parallel sanning och ett parallellt universum som bygger på någon konspiration.Men Saabs försäljning kan inte generera sådana enorma förluster. GM har tagit Saabs vinster för att täcka upp koncernförluster. Bokföringstrix kan man kalla det.
Jag har hört denna typ av resonemang ad nausem och skulle nästan vilja föra in det parallelt med "råttan i pizzan". När man inom en koncern "strukturomvandlar" och lägger ner någon del. När man inom försvarsmakten lägger ner något regemente och flyttar återstoden någon annnan stans, när man lägger ner en busshållplats och ersätter den med en annan...
Av någon outgrundlig anledning är alltid de som blir kvar överens om att beslutet var bra och de som försvinner pekar på dolkstöten. Det var egentligen de som var gräddan, de som skapade vinsterna och kassasucceerna som de andra tog äran av. De fick ta all skit och bokföra alla förluster. Politiska rävspel och allmänt kattrakande var det som var utslagsgivande. Osv, osv...
GM har säkerligen varit en usel ägare men ingen kan väl påstå att de inte haft tålamod. För mycket tålamod kan man tycka. Man borde väl ha gjort något ordentligt för många år sedan och inte bara låtit det gå sotdöden till mötes.
Men - let's get real. SAAB har gått mer eller mindre dåligt under alla år och även utan GM genererat stora förluster för sina ägare. Investor et.al. var med all sannorlikhet rätt trötta på SAAB och det var väl anledningen till att det såldes. Alternativet hade sannolrlikt varit en konkurs tidigare. Eller styckning och försäljning i bitar, ungefär som nu.
Fiatchefen Sergio Marchionne beskrev det hela rätt frankt:
http://di.se/Artiklar/Fiatchefen_gar_ha ... vudnyheter
Industrin går dåligt med undantag för några enstaka bra år, ungefär som stålindustrin från mitten av 1960-talet fram till 1990-talet. Låg lönsamhet, med grundläggande strukturella problem och överproduktion.
Det är väl rätt symptomatiskt att ingen av de etablerade spelarna ville ta över verksamheten utan bolag som Koenigsegg och Spyker som själva har problem och måste göra något för att komma upp istället för att gå under. Inom ramen för den egna verksamheten får man inga lån (för få anställda, under EUs SME-norm) emedan SAAB är så pass stort så det finns många sensuellt prasslande miljarder man kan komma åt.
Låt oss dock önska Spyker lycka till. Det vore ju kul om det kunde bli något av det hela.
[quote=""JakobE""]
Men - let's get real. SAAB har gått mer eller mindre dåligt under alla år och även utan GM genererat stora förluster för sina ägare. Investor et.al. var med all sannorlikhet rätt trötta på SAAB och det var väl anledningen till att det såldes. Alternativet hade sannolrlikt varit en konkurs tidigare. Eller styckning och försäljning i bitar, ungefär som nu.
[/quote]
Enligt Scanias vd Leif Östling var SAAB en förlustmaskin redan 20 år innan GM tog över. Han borde veta. (http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3399397)
"Leif Östling har ett långt förflutet inom Scania och tidigare det som hette Saab-Scania.
Enligt honom gick personbilstillverkningen med runt tio miljarder i förluster under 1970-talet och lika mycket under 1980-talet. Han säger att det inte blev bättre när GM gick in 1990.
Mitten av 1970-talet pekas ofta ut som Saabs storhetsperiod, det var då de nya turbomodellerna lanserades.
Men redan några år senare, 1978, ville Östling och personer kring honom sälja personbilstillverkningen eller lägga ned den, säger Leif Östling.
Vi höll på att räknar på en nedläggning av Saab redan 1978. Det var helt enkelt för stora förluster och inga nya produkter. Vi såg ett berg av kostnader för produktutveckling framför oss, säger Leif Östling."
/Henrik
Men - let's get real. SAAB har gått mer eller mindre dåligt under alla år och även utan GM genererat stora förluster för sina ägare. Investor et.al. var med all sannorlikhet rätt trötta på SAAB och det var väl anledningen till att det såldes. Alternativet hade sannolrlikt varit en konkurs tidigare. Eller styckning och försäljning i bitar, ungefär som nu.
[/quote]
Enligt Scanias vd Leif Östling var SAAB en förlustmaskin redan 20 år innan GM tog över. Han borde veta. (http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3399397)
"Leif Östling har ett långt förflutet inom Scania och tidigare det som hette Saab-Scania.
Enligt honom gick personbilstillverkningen med runt tio miljarder i förluster under 1970-talet och lika mycket under 1980-talet. Han säger att det inte blev bättre när GM gick in 1990.
Mitten av 1970-talet pekas ofta ut som Saabs storhetsperiod, det var då de nya turbomodellerna lanserades.
Men redan några år senare, 1978, ville Östling och personer kring honom sälja personbilstillverkningen eller lägga ned den, säger Leif Östling.
Vi höll på att räknar på en nedläggning av Saab redan 1978. Det var helt enkelt för stora förluster och inga nya produkter. Vi såg ett berg av kostnader för produktutveckling framför oss, säger Leif Östling."
/Henrik
[quote=""Ärlige Harry""]Hur mycket bildåre man än är, och hur mycket man än vill att Saab ska leva vidare och återuppstå är det svårt att bortse från siffrorna i historien:
Spyker som tillverkar 30 bilar om året har köpt Saab som tillverkar 20 000 bilar per år. För att tjäna pengar uthålligt borde Saab komma upp i en årsproduktion av 100 000 bilar. Samtidigt har bilindustrin en global överkapacitet på mellan 20 och 30 procent.
En utmaning, som han sa, VD:n för Spyker.[/quote]
Det som utmärker Spyker chefen och andra i hans läge är en fenomenal förmåga att finna folk och organisationer med väldigt mycket pengar som av obegripliga skäl är beredda att satsa. Alla pojkar vill ha leksaker. Rika pojkar vill leka med sportbilar, verkligt rika vill ha hela sportbilsfabriken eller ett fotbollslag.
Vad Spyker chefen framför allt gjort är att rädda Spyker (ännu en gång) och ev lösa ut otäcka ryska storägare.
Som Saabägare väntar jag nu på en invit till provkörning av ngn Spyker modell eller åtminstone ett Spyker emblem. Räknar med att kunna addera en nolla till min bils värde. Frågan är bara på vilken sida om decimalkommat nollan hamnar...
Spyker som tillverkar 30 bilar om året har köpt Saab som tillverkar 20 000 bilar per år. För att tjäna pengar uthålligt borde Saab komma upp i en årsproduktion av 100 000 bilar. Samtidigt har bilindustrin en global överkapacitet på mellan 20 och 30 procent.
En utmaning, som han sa, VD:n för Spyker.[/quote]
Det som utmärker Spyker chefen och andra i hans läge är en fenomenal förmåga att finna folk och organisationer med väldigt mycket pengar som av obegripliga skäl är beredda att satsa. Alla pojkar vill ha leksaker. Rika pojkar vill leka med sportbilar, verkligt rika vill ha hela sportbilsfabriken eller ett fotbollslag.
Vad Spyker chefen framför allt gjort är att rädda Spyker (ännu en gång) och ev lösa ut otäcka ryska storägare.
Som Saabägare väntar jag nu på en invit till provkörning av ngn Spyker modell eller åtminstone ett Spyker emblem. Räknar med att kunna addera en nolla till min bils värde. Frågan är bara på vilken sida om decimalkommat nollan hamnar...
- k4r4t3k4n4k4s
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
- Kontakt:
[quote=""CB Milton""]Läs på SVT Text om de tidigare ryska ägarna i Spijker...[/quote]
Eller här:
Säpo stoppade ryskt Spykerkapital
http://www.dn.se/ekonomi/sapo-stoppade- ... -1.1036235
Eller här:
Säpo stoppade ryskt Spykerkapital
http://www.dn.se/ekonomi/sapo-stoppade- ... -1.1036235
- Elagabalus
- Inlägg: 2292
- Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
- Kontakt:
Visst; man kan sitta och lista en mängd skäl till att Saab kommer att få det svårt. Men varför göra det just nu? Låt oss glädjas en smula.
Vanliga 9-3 känns ännu helt modern, 9-3 cab verkar alltid hitta köpare ( nu dessutom "Made in Sweden"), 9-5 är en helt ny och spännande modell. Hoppas bara att den som är så elektronikspäckad inte blir en krångelbil. Opelsyskonet lär ha haft en del problem
Men med lite tur kan man kanske få upp volymerna igen. Vi hoppas
Vanliga 9-3 känns ännu helt modern, 9-3 cab verkar alltid hitta köpare ( nu dessutom "Made in Sweden"), 9-5 är en helt ny och spännande modell. Hoppas bara att den som är så elektronikspäckad inte blir en krångelbil. Opelsyskonet lär ha haft en del problem
Men med lite tur kan man kanske få upp volymerna igen. Vi hoppas
- Ärlige Harry
- Inlägg: 410
- Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12
[quote=""jornmark""]...att bärga en oljetanker med ett metspö...
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/de ... 189947.svd[/quote]
På det glada 80-talet, när jag läste handelsrätt på Ekonomlinjen hade jag en skön lärare som hette Anders Lagerstedt. När jag ser Victor Muller påminns jag om en av hans teser:
- Ju glesare mellan kritstrecksränderna desto skummare är de.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/de ... 189947.svd[/quote]
På det glada 80-talet, när jag läste handelsrätt på Ekonomlinjen hade jag en skön lärare som hette Anders Lagerstedt. När jag ser Victor Muller påminns jag om en av hans teser:
- Ju glesare mellan kritstrecksränderna desto skummare är de.