Har ni blivit jagade/påkomna/upptäckta?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Har ni blivit jagade/påkomna/upptäckta?

Inlägg av Saddam »

Som rubriken lyder.

Ibland besöker man ju platser man inte bör eller inte får vara på...
En del av UE är spänningen som uppstår när man går in, vandrar runt i och lämnar området man ska utforska...
Ibland vill man undvika att bli upptäckt till varje pris!

Arga markägare, hobbypoliser och vakter. Har själv inte varit med om någonting, kanske tack vare att jag är försiktig av mig... en annan orsak till det kan vara att jag väljer rätt tid på dygnet/veckan...
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

Det har väl hänt att man kommit upp ur en K-brunn på en trottoar, men brukar inte vara så mycket reaktion på det konstigt nog.

Däremot var jag i ett nedlagt papperbruk med bara en utgång, som efter ett par minuter blockerades av tre polska fiskare (Trodde det var ägare, kom i arbetarkläder). Ganska komiskt :)
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Vilken är rätt tid på dygnet/veckan? För min del blir det mest helger av praktiska skäl.

Har bara varit med vid ett tillfälle om att lokala huliganer, som uppenbarligen hade den helt utblåsta lilla ödestugan som bilmekarställe, kom och uppträdde hotfullt, men det var rätt läskigt.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

Jovars, nog har man haft med arga markägare att göra :)
Hade fotat vid ett sedan länge nedstängt kraftverk tidigt i somras,
och var på väg tillbaka upp till bilen då jag såg en kort farbror stod
å trampade på vägen.
Jag hälsade som jag brukar göra, men till svar fick jag en lång ramsa svordommar ihopblandat med frågor om vad jag gjorde där.
Med en systemkamera i handen så svarade jag givetvis att jag fotat lite.
Men han fortsatte bara spotta och fräsa om att det var privat mark osv.
Jag försökte be om ursäkt för att jag klivit ner på hans mark och förklarade
att när det inte finns skyltar eller staket och där dörrarna står på vid gavel
så tror man ju att det är ok att kika runt.
Då får jag till svar :
- ja, men då kan jag åka hem till dig å gå rätt in i din lägenhet och snoka då !

Visst kan man ta skit om man är på fel ställe och trampar, men det finns gränser.
Oftast så lugnar ju folk ner sig om man skakar hand och presenterar sig
och förklarar vad man gör där, och fram till den kommentaren hade jag försökt behållt lugnet så gott det gick, men där rann bägaren över.
Så helt plötsligt stod vi och hytte nävar,kastade glåpord och hot mot varann.
Det var mycket nära handgemäng kan jag säga.

Efter en stund så lugnade det som tur var ner sig, och vi bad båda om ursäkt,
och han började berätta att det hade varit folk där och stulit mer eller mindre
hela innandömet, skrot och koppartjuvar, som han dessutom tagit på bar gärning, men när han ringt polisen har dom svarat att dom inte kan göra nått åt det. Och dessa tjuvar hade dessutom spillt ut transformatorolja, så nu skulle han eventuellt få kosta på en sanering av området också.
Efter den historian så förstår jag att han var misstänksam och förbannad.
Det hela slutade iaf med att jag fick hans mobilnummer om jag skulle vilja
komma tillbaka, och jag ringde honom faktiskt i slutet av augusti, och
det var inga problem alls :)
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""the watchman""]
Efter den historian så förstår jag att han var misstänksam och förbannad.
Det hela slutade iaf med att jag fick hans mobilnummer om jag skulle vilja
komma tillbaka, och jag ringde honom faktiskt i slutet av augusti, och
det var inga problem alls :) [/quote]

Vilken solskenshistoria :)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""the watchman""]Jovars, nog har man haft med arga markägare att göra :)
Hade fotat vid ett sedan länge nedstängt kraftverk tidigt i somras,
och var på väg tillbaka upp till bilen då jag såg en kort farbror stod
å trampade på vägen.
Jag hälsade som jag brukar göra, men till svar fick jag en lång ramsa svordommar ihopblandat med frågor om vad jag gjorde där.
Med en systemkamera i handen så svarade jag givetvis att jag fotat lite.
Men han fortsatte bara spotta och fräsa om att det var privat mark osv.
Jag försökte be om ursäkt för att jag klivit ner på hans mark och förklarade
att när det inte finns skyltar eller staket och där dörrarna står på vid gavel
så tror man ju att det är ok att kika runt.
Då får jag till svar :
- ja, men då kan jag åka hem till dig å gå rätt in i din lägenhet och snoka då !

Visst kan man ta skit om man är på fel ställe och trampar, men det finns gränser.
Oftast så lugnar ju folk ner sig om man skakar hand och presenterar sig
och förklarar vad man gör där, och fram till den kommentaren hade jag försökt behållt lugnet så gott det gick, men där rann bägaren över.
Så helt plötsligt stod vi och hytte nävar,kastade glåpord och hot mot varann.
Det var mycket nära handgemäng kan jag säga.

Efter en stund så lugnade det som tur var ner sig, och vi bad båda om ursäkt,
och han började berätta att det hade varit folk där och stulit mer eller mindre
hela innandömet, skrot och koppartjuvar, som han dessutom tagit på bar gärning, men när han ringt polisen har dom svarat att dom inte kan göra nått åt det. Och dessa tjuvar hade dessutom spillt ut transformatorolja, så nu skulle han eventuellt få kosta på en sanering av området också.
Efter den historian så förstår jag att han var misstänksam och förbannad.
Det hela slutade iaf med att jag fick hans mobilnummer om jag skulle vilja
komma tillbaka, och jag ringde honom faktiskt i slutet av augusti, och
det var inga problem alls :) [/quote]



Låt mig gissa att jag varit där tidigare ;)

Men jag välte inte ut transformatoroljan eller sprang på några koppartjuvar - men bara någon vecka efter mitt besök så var det rubriker i traktens tidning.
Är jag helt fel ute om jag påstår att det faktiskt var polisavspärrningar på platsen när du var där? ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Har själv bara blivit påkommen av en vakt en gång och det var vid Deje Bruk, men jag förklarade vänligen mitt ärende varav han ringde ägaren till bruket som ställde sig tveksam om det var okej att vi sprang där varav vakten tog beslutet att skicka ut oss. Dock efter ca en halvtimmes snack om lite allt möjligt så något tjafs blev det aldrig tal om :)
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Senast i helgen hände det, aldeles vid starten för våran UE-Bingo strax innan tolvslaget. Vi hade parkerat vid kurtfabriken, framför bommen så vi befann oss fortfarande på allmän väg.
Då ser vi två bilar svänga in på vägen i rask takt, den ena stannar en liten bit bort medans den andra svänger fram osmakligt nära och spärrar vår färdväg. Självklart inser vi att det är bybor på span.
Vi vevar ner våra rutor och han börjar vast och i anklagande ton fråga vad vi gör ute här. Jag svarar att vi fotograferar. I detta läge är jag inte alls upplagd för att bli oksyldigt anklagad av någon som helt saknar befogenhet och dessutom saknar fakta.
Han svarar med att "det var väl inte så trovärdigt" fortfarande otroligt anklagande. Jag förklarar igen, håller mig kort samt läxar indirekt upp honnom i vad han kan och inte kan kräva av mig innan han faktiskt får se några bilder vi tagit.
Som tur var hade vi fotograferat pappersbruket på vägen så vi hade några bilder att visa upp. Efter det blev han också lugn och lämnade oss ifred.
Det hade enligt honnom varit en massa stölder i området så de sökte efter de skyldiga, som i min mening med all säkerhet var minst 10mil bort vid det här laget.
Själv tycker jag dessa också är de otäckaste att träffa på, för vem vet vilka lagar de följer?
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""kristofer""]Senast i helgen hände det, aldeles vid starten för våran UE-Bingo strax innan tolvslaget. Vi hade parkerat vid kurtfabriken, framför bommen så vi befann oss fortfarande på allmän väg.
Då ser vi två bilar svänga in på vägen i rask takt, den ena stannar en liten bit bort medans den andra svänger fram osmakligt nära och spärrar vår färdväg. Självklart inser vi att det är bybor på span.
Vi vevar ner våra rutor och han börjar vast och i anklagande ton fråga vad vi gör ute här. Jag svarar att vi fotograferar. I detta läge är jag inte alls upplagd för att bli oksyldigt anklagad av någon som helt saknar befogenhet och dessutom saknar fakta.
Han svarar med att "det var väl inte så trovärdigt" fortfarande otroligt anklagande. Jag förklarar igen, håller mig kort samt läxar indirekt upp honnom i vad han kan och inte kan kräva av mig innan han faktiskt får se några bilder vi tagit.
Som tur var hade vi fotograferat pappersbruket på vägen så vi hade några bilder att visa upp. Efter det blev han också lugn och lämnade oss ifred.
Det hade enligt honnom varit en massa stölder i området så de sökte efter de skyldiga, som i min mening med all säkerhet var minst 10mil bort vid det här laget.
Själv tycker jag dessa också är de otäckaste att träffa på, för vem vet vilka lagar de följer?[/quote]


Tycker nästan att dessa folk kan va dom som är mest underhållande då dom i princip alltit totalt saknar både befogenhet och kunskap om vad dom verkligen får/inte får göra :D
Skulle dom på minsta sätt gå på/röra/hota en så åker dom dit så de stänker om det.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Amanite""]Tycker nästan att dessa folk kan va dom som är mest underhållande då dom i princip alltit totalt saknar både befogenhet och kunskap om vad dom verkligen får/inte får göra :D
Skulle dom på minsta sätt gå på/röra/hota en så åker dom dit så de stänker om det.[/quote]

Ja, fast om de saknar kunskap om vad de får och inte får göra kan det ju bli ganska hotfullt också...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Skriv svar