Radio Sweden Intl. säger tack och adjö

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Radio Sweden Intl. säger tack och adjö

Inlägg av Penfold »

Imorgon gör Radio Sweden Internationall sina sista sändningar på kort- och mellanvåg. En epok som har varat i närmare 70 år går i graven. Sista sändningen sker från mellanvågssändaren i Sölvesborg (1179KHz) natten mot söndag 00.00-00.30 CET. (22.00-22.30 GMT). Hörby släcks en halvtimme tidigare.

Istället ska man koncentera sina sändningar till internet. Kort- och mellanvågssändningarna läggs ned av besparingsskäl. Vad man ska spara till har jag inte fått svar på. Det kan inte SR svara på.

Personligen tycker jag att beslutet är djupt beklagligt. Helt klart är att vi är i en brytpunkt där radion tappar mark till förmån för internet men internet finns inte överallt. Hur ska man kunna lyssna på internetsändningar i bilen på resa genom Europa eller på badstranden i Thailand? Eller hur ska man på segelsemester lyssna på svensk radio? Släpar man med sig datorn ned till stranden och försöker leta efter ett öppet WIFI-nät? Jag vill inte koppla upp mig mot internet med min mobiltelefon och få en saftig räkning när jag kommer hem. FM-sändningar når bara inom Sveriges gränser + lite spill över till våra grannländer men sen tar det stopp. Internet är jättebra med bra ljudkvalitet när det fungerar men när det strular är det ett rent h*e.

Hur ofta falerar radiosändningar? Ibland måste man få stå ut med varierande signalstyra och sämre ljudkvalitet. Vi har sett och ser´hur skumraskstater blockerar och cencurerar internet för medborgarna när det inte passar regimen. Med ett enkelt musklick kan man stänga av internet i ett helt land. Det krävs betydligt mer resurser för att störa ut radiosändningar.

Vad som kommer att hända med anläggningarna i Hörby och Sölvesborg är ännu oklart. Teracom har inte tagit något beslut om vad som ska hända med utrustningen. Man letar först och främst efter andra mediaoperatörer som vill utnyttja rätt så mycket sändningstid. Det kan hända att sändarna går på export eller blir skrot. Det är utrustning för flera miljoner som riskerar att försvinna.

Samtidigt har anläggningarna ur försvarssynpunkt en viktig funktion som SR inte har tagit med i beräkningarna. Skulle t.ex. flera FM-sändare bli förstörda genom terrorangrepp har man alltid de landstäckande AM-sändarna att ta till.

Sölvesborg invigdes så sent som 1985 och täcker hela Europa. Hörby fick nya kortvågssändare 1992 och har ett nytt och modernt antennsystem från början av 1980-talet.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Låter trist. Det finns som sagt stora områden utan tillgång till internet. Visst kan det vara bra att kunna höra nyheterna på bilradion på en resa genom Europa tex. Eller de andra exemplen du nämner.

Men sannolikt har man gjort någon undersökning som visar att de som använder tjänsten dagligen ändå lyssnar vi nätet.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Man har inte gjort några större omfattande lyssnarundersökningar. T.ex. så började man 2006 med att sända på vitryska. 2008 hade man 180000 lyssnare på de vitryska sändningarna från att ha gått från rätt blygsamma siffror. 2009 lade man ned de vitryska sändningarna.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Blir ju ännu mer märkligt då. Låter ogenomtänkt också med tanke på försvarshänsyn
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

Verkar ganska korkat detta, inte de första korkade som Sverige hittat på men men..
Senast redigerad av 2 svenne1985, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: stavning. ändra ett ord
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Vad är det som sänds på mellanvåg nuförtiden? Bara nyheter eller är det annat också? Jag har provat att söka igenom AM-bandet nån gång ibland men det är mest brus där tycker jag... :rolleyes:

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""Penfold""]Man har inte gjort några större omfattande lyssnarundersökningar. T.ex. så började man 2006 med att sända på vitryska. 2008 hade man 180000 lyssnare på de vitryska sändningarna från att ha gått från rätt blygsamma siffror. 2009 lade man ned de vitryska sändningarna.[/quote]

Haha. För ett par år sen jobbade jag på ett företag som paketerade usla högtalare med sina datorer som ibland plockade upp ryska sändningar. Kanske var dessa.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Dagtid hör du nästan ingenting på mellanvåg. Det är först efter mörkrets inbrott man kan lyssna. Det beror på solens inverkab på atmosfären dagtid. På mellanvåg sänds allt möjligt, allt från musik till rena talprogram, sport osv. BBC, RAI, WDR, NRK, DR, SWR 1, France Bleu, American Forces Network, Radio 10 Gold för att bara nämna några. http://Www.emwg.info

Jag lyckades i våras i gryningen höra Iran på mellanvåg.
Radio Sweden sänder på en mängd olika språk och förmedlar en bild om Sverige för de som är intresserade och nyfikna på Sverige och även för utlandssvenskar. Kort och gott Sveriges röst i världen.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Hörbymasten går i graven - Står även lite om masten i Sölvesborg.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Baumholtzer
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 apr 2010, 10:41

Inlägg av Baumholtzer »

>Vad är det som sänds på mellanvåg nuförtiden?

En hel del inomeuropeisk radio samt en otrolig massa dito i nord- och sydamerika :)

Saddam: Det är så att man kan gråta. Jag och familjen var förbi stationen i somras (på vägar som vare sig fanns på GPSen eller kartan, men vi framhärdade tills skyltarna och bilen sade stopp) och det är sannerligen en epok som går i graven.
Skriv svar