Radio Sweden Intl. säger tack och adjö

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

De sista två minutrarna kanske för alltid från Sölvesborg med SR P1, 23.58-00.00 GMT +2

http://www.youtube.com/watch?v=cSGlFhEaGsw&sns=em
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Nu har jag bokat besök i Hörby och Sölvesborg genom en kontakt på Teracom. Återkommer i början av mars med bilder. :)

Än så länge står det kvar och rubbet är till salu. Det pågår förhandlingar med en svensk intressent i dagsläget. Mer kan jag inte avslöja.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Penfold""]
Än så länge står det kvar och rubbet är till salu. Det pågår förhandlingar med en svensk intressent i dagsläget. Mer kan jag inte avslöja.[/quote]


Du....... ? ;)
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Jag? Nä! Det har jag inte råd med.... :(
Det är en skåning men internationella finansiärer bakom sig.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Penfold""]Nu har jag bokat besök i Hörby och Sölvesborg genom en kontakt på Teracom. Återkommer i början av mars med bilder. :)
[/quote]
Jag hade hemskt gärna hängt med till Sölvesborg och tittat... är det möjligt?
Har varit där förr men bara utomhus.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Nu har jag lyckats få tag i en dokumentärfilm gjord i mars 2006 om Hörby och Sölvesborg. Då var allting i full drift och det fanns inte en tanke på det som har skett nu - allting borta utom Sölvesborg (fast hur länge den står kvar?). Hörby är helt avvecklat och sändarna kommer att hamna hos Radio Netherlands på Madagaskar.

Det är en svensk boende på Cypern som har gjort filmen till minne av en god vän och en duktig tekniker vid Teracom i Hörby. Dessvärre gick denna tekniker vid namn Håkan Widenstedt bort efter en kort tids sjukdom i slutet på mars i år.


Till minne av Håkan Widenstedt
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Står i dagens Sydöstran att masterna ska rivas. Beslut är taget, datum för rivning är inte spikat än.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

riktigt trist! brukade lyssna på den kanalen i jänkebilen jag hade för några år sen då den bara hade AM-radio, håller med det som sagts att bilden av sverige utåt i världen blir lidande av detta, många odemokratiska länder behöver verkligen få in lite demokratiska radiosändningar över sina territorium, däribland vitryssland.
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

undrar förresten lite om detta med AM-bandet då jag inte känner mig helt insatt.
i USA verkar det ju vara vanligare med AM fortfarande, lyssnar dom bara på natten eller har dom inte samma problem med störningar på dagen?
deras frekvenser är jämnare än våra, hade i min senaste jänkebil från 90-talet en AM-radio med autosökning, den fick in radio sweden men på 1180kHz istället för 1179, det gick inte att välja 1179. på FM-bandet fanns inte jämna decimaler, t.ex. 101.4 eller 102.2, men 102.3 och 92.7 fanns.
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Mickecarlsson
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 01 maj 2009, 18:08

Inlägg av Mickecarlsson »

swediesel, AM i USA sänder med lägre effekt på natten och högre på dagen. Stationen KAZA i Californien sänder med 5 KW på dagen och 88 watt på natten. Kanalindelningen i USA är 10 KHz och i Europa 9 KHz. Sak samma på FM-bandet, i USA är det kanalindelning på udda frekvenser med start på 87,9 till 107,9 med 200 KHz indelning. I Europa används jämna frekvenser med 100 KHz indelning.

Saddam, angående rivningen av masterna, stod det i papperstidningen eller nätbilagan? Jag sökte på nätbilagan, men hittade inget där.
Skriv svar