Udda om hitta.se och SO

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Udda om hitta.se och SO

Inlägg av Alien »

Man får ju som bekant inte avbilda eller fotografera Skyddas Objekt.
Arbogas gamla flygraka/flygfält är skyltat som SO, ändå finns den med klart och tydligt på hitta.se...

Undrar om det är lagligt ?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Alien""]Man får ju som bekant inte avbilda eller fotografera Skyddas Objekt.
Arbogas gamla flygraka/flygfält är skyltat som SO, ändå finns den med klart och tydligt på hitta.se...

Undrar om det är lagligt ?[/quote]

Det beror på, dom gamla SO skyltarna är inte aktuella idag och gäller inte längre (de runda) det är inte alltid dom är nedtagna så det kan röra sig om ett gammalt SO.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

[quote=""Grishnac""]Det beror på, dom gamla SO skyltarna är inte aktuella idag och gäller inte längre (de runda) det är inte alltid dom är nedtagna så det kan röra sig om ett gammalt SO.[/quote]

Nej men alltså jag var där senast förra veckan eftersom min bättre hälft bor i Arboga... och det är en stor fyrkantig SO skylt vid flygfältet.
Likte märkligt med tanke på att de hade festival på det fältet flera år i rad...
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Alien""]Nej men alltså jag var där senast förra veckan eftersom min bättre hälft bor i Arboga... och det är en stor fyrkantig SO skylt vid flygfältet.
Likte märkligt med tanke på att de hade festival på det fältet flera år i rad...[/quote]

Jaha, det är ett aktivt vanligt flygfält? Dom är alltid SO klassade eftersom dom skall kunna användas i krig också men jag vet inte många som inte syns på eniro, arlanda är väl också ganska SO märkt längs med staketet men det är snyggt fotat på eniro det med.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

[quote=""Grishnac""]Jaha, det är ett aktivt vanligt flygfält? Dom är alltid SO klassade eftersom dom skall kunna användas i krig också men jag vet inte många som inte syns på eniro, arlanda är väl också ganska SO märkt längs med staketet men det är snyggt fotat på eniro det med.[/quote]

Det är inte aktivt, och endast avsett för militär trafik.
Av banans skick att dömma så har den inte använts på säkerligen 5-10 år.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Finns ju olika grader av so.

Ett vanligt SO. dessa är oftast kopplade till viktiga anläggningar för ett fungerande samhälle (elcentraler, reningsverk, hamnar, flygplatser osv )

Bild


Sen har vi den högre graden av SO. Detta gäller väl främst militära objekt i första hand men har även sett dessa på andra ställen. Då råder det fotoförbud och avbildningförbud..

Bild


Har jag fel ?


Bådadera är iaf inte rekommenderade att göra besök på, lämna det aktiva som det är, hur spännande det än må verka, för det kan gå illa.
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

Det är den senare av de två skyltarna.

Alltså jag har inget intresse av att besöka stället, det är bara en landningsbana, med några mini hus.
(Brukar vara race där på nätterna ibland)
Men det går en trafikerad (liten) bilväg rakt över landningsbanan som man princip måste åka om man ska till någon som bor i trakten, plus att det som sagt även hållits flera festivaler på området.

Hur som helst, min tanke var bara, får hitta.se eller eniro verkligen visa skyddsobjekt som man inte får avbilda enligt skyltningen ?
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Alien""]Det är den senare av de två skyltarna.

Alltså jag har inget intresse av att besöka stället, det är bara en landningsbana, med några mini hus.
(Brukar vara race där på nätterna ibland)
Men det går en trafikerad (liten) bilväg rakt över landningsbanan som man princip måste åka om man ska till någon som bor i trakten, plus att det som sagt även hållits flera festivaler på området.

Hur som helst, min tanke var bara, får hitta.se eller eniro verkligen visa skyddsobjekt som man inte får avbilda enligt skyltningen ?[/quote]


då e det med allra största sannorlikhet bara det att dom glömt ta ner skyltarna då, har man sett förr.
Användarvisningsbild
McB
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 18:22

Inlägg av McB »

Värt att poängtera är att Lantmäteriet (eller annan kart-/flygfotoleverantör) har en lista på de objekt som skall maskeras eller suddas ut, som de följer slaviskt. Alltså, om något syns som inte bör/ska synas är det inte leverantörens fel, utan markägaren/myndigheten/whatever som inte har underrättat leverantören om att det aktuella objektet inte skall synas. Eniro eller hitta.se kan alltså aldrig åtalas för att ha visat ett skyddsobjekt på flygbilder.
pkorkala
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 08:13

Inlägg av pkorkala »

Detsamma gäller för t.ex. kärnkraftverket i Forsmark, det syns hur tydligt som helst på eniro.se - men väl på plats omges det av Skyddsobjektsskyltar med fotoförbud.

Kan det vara så att om man är för långt bort för att se skylten är det ok att fota? Nja, det låter ju lite långsökt...

(Hej förresten, mitt första inlägg - men jag har läst allt här ett tag nu. Ett kanonforum!)
Skriv svar