Hur slippa Skydrive vid mailning av bilder?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Hur slippa Skydrive vid mailning av bilder?

Inlägg av Elagabalus »

Vet det finns många datakunniga här. Har installerat Windows mail. Om man vill följer tex något med som heter Skydrive. Ens bilder publiceras på nätet. Verkar vara en bra sak som kanske kan konkurrera med tex Flickr. Men den får tiden utvisa.

Mitt problem är att alla bilder läggs upp där. Får inget option att välja. Ganska ofta vill man maila en bild till en kompis utan att den måste via en uppladdning Säkert en inställning jag inte hittar. Någon som vet?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Vet det finns många datakunniga här. Har installerat Windows mail. Om man vill följer tex något med som heter Skydrive. Ens bilder publiceras på nätet. Verkar vara en bra sak som kanske kan konkurrera med tex Flickr. Men den får tiden utvisa.

Mitt problem är att alla bilder läggs upp där. Får inget option att välja. Ganska ofta vill man maila en bild till en kompis utan att den måste via en uppladdning Säkert en inställning jag inte hittar. Någon som vet?[/quote]


Säker på att det inte finns en knapp liknandes "bifoga fil" ?
Jag brukar använda mig av det i stället för "skicka bild".
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jo det gör det men misstänker då att den då skickar komplett bildfil som ibland kan vara på 6-8 mb. Är bra att kunna minska filstorlek. Många ser all mail i smartphonen tycks det och då vill man ha smidiga filer. Men jag ska kolla.

Ett alternativ kan kanske vara att göra en fullständig log out från windows live? Testar även det
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Jo det gör det men misstänker då att den då skickar komplett bildfil som ibland kan vara på 6-8 mb. Är bra att kunna minska filstorlek. Många ser all mail i smartphonen tycks det och då vill man ha smidiga filer. Men jag ska kolla.

Ett alternativ kan kanske vara att göra en fullständig log out från windows live? Testar även det[/quote]


Ok, då missuppfattade jag dig lite. Jag sparar ned allt som går på mejl till mellan 800 - 1024 punkter brett.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Ok, då missuppfattade jag dig lite. Jag sparar ned allt som går på mejl till mellan 800 - 1024 punkter brett.[/quote]

Jo så borde man nog göra men kan vara smidigt att plocka en bild rakt ut från en bildmapp med bara högupplösta bilder ibland :)
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Din räddning heter Dropbox
-Det är ett program som tillåter dig lägga bilder i en vanlig mapp på datorn för att sedan synkronisera de olika mappar och filer du lägger in där med internet. Dina filer finns alltid tillgängliga på alla datorer, även dom som inte har dropbox installerat eftersom du kan logga in på deras hemsida för att få tillgång till dom.
Väl i mappen på datorn så kan du lägga bilder i en mapp som t.ex. heter Public..högerklicka sedan på bilderna eller filerna där och välj Dropbox - Copy public link och klistra sedan in länken i valfritt mail eller på internet. Snabbt, smidigt, enkelt. Ju fler man rykterar, desto fler gb storage får man, bra att veta.


Kolla på filmen så förstår du.
https://www.dropbox.com/

Jag tycker det borde passa dig efter det du berättat.
Glömde också säga att du inte behöver maila bilderna, du högerklickar bara och väljer att dela mappen..sen skickar du addressen till din mapp till alla du vill dela mappen med.
Senast redigerad av 1 nonamegiven, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ok. tack för goda råd. Finns en del att sätta sig in i.
Skriv svar