Färgrymder för webdummies

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Färgrymder för webdummies

Inlägg av dhx »

Har ju inte fattat varför mina bilder pajar ur totalt på pixbox. Har nu sent omsider fattat att all mina datorer är inställda för print, eftersom jag jobbar mot böcker och tidningar. Så pixbox kastar ut alla exif-data och bilderna blir helt fellästa. Puh, i alla fall, det har varit så deprimerande.... Att se bilder som ser helt rätt ut på datorn totalt bara sabbas.

Så om någon annan har samma problem, så har jag nu ändrat redan i Bridge så att bilderna redan från början öppnas i sRGB IEC 1966-2.1, så jag jobbar utifrån den visserligen betydlig trängre färgrymden, men de blir åtminstone som jag gör den på webben.

Alla kanske redan vet det här, men det kanske finns andra som jag som är vana att jobba mot print istället för webb, som upplevt samma problem....
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""dhx""]Har ju inte fattat varför mina bilder pajar ur totalt på pixbox. Har nu sent omsider fattat att all mina datorer är inställda för print, eftersom jag jobbar mot böcker och tidningar. Så pixbox kastar ut alla exif-data och bilderna blir helt fellästa. Puh, i alla fall, det har varit så deprimerande.... Att se bilder som ser helt rätt ut på datorn totalt bara sabbas.

Så om någon annan har samma problem, så har jag nu ändrat redan i Bridge så att bilderna redan från början öppnas i sRGB IEC 1966-2.1, så jag jobbar utifrån den visserligen betydlig trängre färgrymden, men de blir åtminstone som jag gör den på webben.

Alla kanske redan vet det här, men det kanske finns andra som jag som är vana att jobba mot print istället för webb, som upplevt samma problem....[/quote]


Känns väl lite som att pixbox förstör bilderna hur som.. :rolleyes:
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Jo visserligen, jag är på gång att byta, men samma problem uppstod ju för mig på andra siter också som flickr och pbase. De läser helt enkelt min AdobeRGB som sRGB och bilderna ser ut som skit.

[quote=""bunkrologen""]Känns väl lite som att pixbox förstör bilderna hur som.. :rolleyes: [/quote]
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""dhx""]Jo visserligen, jag är på gång att byta, men samma problem uppstod ju för mig på andra siter också som flickr och pbase. De läser helt enkelt min AdobeRGB som sRGB och bilderna ser ut som skit.[/quote]

Ok, ja det kan ju ställa till det en del..
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Konvertera alltid bilder till sRGB för webbpublicering. Det räcker alltså inte att assigna en färgprofil, färgerna måste konverteras ("Convert to Profile" istället för "Assign profile" i Photoshop)

En del moderna webbläsare hanterar förvisso färgprofiler, men många många kan det inte - så utgå efter minsta gemensamma nämnare, dvs sRGB

Bra sida i ämnet: http://www.gballard.net/psd/go_live_pag ... iles.html#
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Precis vad jag sent omsider hajat. Därav självutnämningen till webbdummie :)

[quote=""wildhack""]Konvertera alltid bilder till sRGB för webbpublicering. Det räcker alltså inte att assigna en färgprofil, färgerna måste konverteras ("Convert to Profile" istället för "Assign profile" i Photoshop)

En del moderna webbläsare hanterar förvisso färgprofiler, men många många kan det inte - så utgå efter minsta gemensamma nämnare, dvs sRGB

Bra sida i ämnet: http://www.gballard.net/psd/go_live_pag ... iles.html#[/quote]
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Sv: Färgrymder för webdummies

Inlägg av erro »

Ska man vara seriös så ska man ju dessutom profilera/kalibrera sin skärm så att man vet att det man ser faktiskt stämmer.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Den är väl kalibrerad. Problemet är att allt har varit inställt mot print i olika former. Färgprofiler osv. Jag jobbar ju professionellt med det sedan 20 år. Däremot har jag inte jobbat med foto till webb förut. Därav dummie. Eller newbie kanske.

[quote=""erro""]Ska man vara seriös så ska man ju dessutom profilera/kalibrera sin skärm så att man vet att det man ser faktiskt stämmer.[/quote]
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Sv: Färgrymder för webdummies

Inlägg av erro »

Dåså... men då borde du väl ha märkt för länge sen att dina AdobeRGB-bilder (antar jag?) fått andra färger när du visar den på webben?
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Jaaa.... Jag skrev ju om det här för länge sen. Har försökt ändra till sRGB men som någon sa tidigare i tråden så måste man ändra på flera ställen för att det ska funka om man gjort dem i AdobeRGB från början. Så problemet har ju inte varit att jag inte SETT det, bara att det tagit mig alldeles för lång tid att lokalisera felet. Det är ju så med hobbies. Först gör man det man måste (jobb), sen det som är kul (fota till exempel), i sista hand det som är trist (tekniskt datamackel). Nu är hela kedjan rätt från början. :)

[quote=""erro""]Dåså... men då borde du väl ha märkt för länge sen att dina AdobeRGB-bilder (antar jag?) fått andra färger när du visar den på webben?[/quote]
Skriv svar