Övergivna platser på Facebook

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""] De flesta av mina bästa vänner vägrar dessutom Fejan

....

[/quote]
Tack gode gud!, det finns hopp för mänskligheten och den personliga integriteten.. ;)
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Jag finns inte på Ansiktsburk. Jag vägrar konstant att regga mig där trots påstötningar från kleti och pleti.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Kalle T Anka""]Jag ligger på ungefär samma antal "sk" vänner och det känns som mycket. Fattar inte mig på människor med 1000+ i sina vänlistor, hur orkar dom?

Men jag får ta en funderare på den här gruppen på fejan, ska ue bli folkligt då tappar det gnistan och glädjen för mig i alla fall.[/quote]

Tja, sommaren 2005 var det JakobE (som låg på Pbase) och jag som hade bilder. Fanns väl någon till, men det ver verkligen inte mycket. Benkar kom den hösten, tillsammans med några till - vem minns inte Ninjakossan???

Herregud, 05 och 06 var som en upptäcksfärd och en kapplöpning. Vem kommer först till Fredriksberg? Vem tar de första riktiga fotona av Hästhagen? Vilka var upptäckarna av Buketten? Tror att JakobE och jag var i daglig kontakt i ett år, det var helt fantastiskt. Benkar, JakobEs och min resa till Sundsvall i tidig oktober 06 låg nästan bortom det mänskliga. På vägen dit fotade jag Parkliden och Öraberget, i Sundsvall gjorde vi Fagervik, flottningsrännor, Nyhamn, you name it. På väg mot Stockholm tog vi Ljusne Plywood. Sista biten hem mot Göteborg stannade jag i Hallstahammar och fotade rivningarna av Nibble. Nästan halva Övergivna Platser ett kommer fan från den resan.

Men saker förändras. Både mina böcker, media, den digitala fotograferingen och den osannolika utvecklingen av de sociala medierna har öppnat de där slutna områdena som vi och några till hittade. Själv tänker jag att det är helt teknikdrivet - människor rör sig dit de kan - och i sig en fascinerande process att vara med om. Nothing lasts forever, you know.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Kalle T Anka""]Jo men visst går utvecklingen framåt, men att göra en subkultur där hedern står i att hålla så mycket som möjligt hemligt till något folkligt och öppet strider mot principerna med hela grejen för Urban Exploration.

Men det är min personliga åsikt.


"Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, but don't forget to geotag it"
blir väl den nya slogan. :D :D [/quote]

Hahaha - förhoppningsvis får vi plats allihop. För det finns inte mycket annat att välja på. Inget hade kunnat hindra att vi idag var 50 pers med bloggar och att 1000 kameraägare fanns på FB. Och folk söker kontakt med varandra - vi är väl helt enkelt sociala djur.

På ett sätt tror jag dessutom att alla tycker det är bra: det kommer fram fler objekt, och dessutom ökar förståelsen för det vi gör, vilket gör det lättare att komma in där det är låst.

En annan bra grej är ju att det är ännu enklare att få kontakt med folk utomlands. Minst 200 av mina FB "vänner" är UE:are från Europa och Nordamerika som publicerar på FB och som söker kontakt med varandra via det stora nätverk som finns i sociala medier.
Senast redigerad av 2 jornmark, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: felstavning
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Kalle T Anka""]Jo men visst går utvecklingen framåt, men att göra en subkultur där hedern står i att hålla så mycket som möjligt hemligt till något folkligt och öppet strider mot principerna med hela grejen för Urban Exploration.

Men det är min personliga åsikt.


"Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, but don't forget to geotag it"
blir väl den nya slogan. :D :D [/quote]

Det gör den sannerligen.
Dock så tycker jag det hela börjar bli lite hysteriskt. Att folk mer verkar vara intresserade av att tillhöra själva "Urban exploration-kulturen/gruppen" än att faktiskt vara intresserade av det som det hela handlar om, upptäcka, känslan av att besöka en övergiven plats och så vidare.

Dessutom verkar de flesta tycka att det hela ska vara lite exklusivt och att man vill hålla "UE'n" för sig själv, att om tillräckligt många "upptäcker" den och intresserar sig för den så är det inte lika häftigt längre. Lite sandlådefasoner som när man var mindre och inte ville låta andra vara med och leka när man väl hade hittat på någon skoj lek.


Själv skiter jag i vad det kallas, hur många andra som delar mitt intresse, och även om någon annan har någon sorts hederskodex de går efter. Jag kör på mitt sunda förnuft som i allt annat jag gör.
Sedan när man märker att folk skriver att de har varit ute på "UE" med kofoten och tillverkat glassplitter, då blir jag bara sur när nu mitt intresse för allmänheten betecknas på samma sätt som deras, vilket gör att jag dras över samma kant.

Jaja, nu blev det rörigt. Men jag hoppas på något vis att min åsikt kan förstås i och med det. UE har blivit mer blivit en häftig grej.. och tyvärr har mitt intresse kommit att förknippas med det, och därmed också en massa dåligt folk.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Hmm, nu känner jag mig som en dinosaurie, jag är liksom inte heller reggad där (det är vi två penfold, vi kan starta en egen grupp, kanske på facebook ;) ) jag kan nästan till hundra procent säga att jag inte sett en enda facebooksida under åren.
Den här gruppen ni pratar om, är det nåt att ha då, skala ett till tio, där tio är en fantastisk nytta?
-Jag får väl infiltrera den genom nån annan då isf, för facebook vägrar jag fortfarande av princip, vill folk mig nåt får de maila, messa eller ännu hellre, ringa.
Senast redigerad av 2 DMT, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Felstavning
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]Hmm, nu känner jag mig som en dinosaurie, jag är liksom inte heller reggad där...[/quote]
Äsch, vem behöver Facebook? Har själv klarat mig utan i flera år nu... ingen orkar tjata på mig längre. :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""DMT""]Hmm, nu känner jag mig som en dinosaurie, jag är liksom inte heller reggad där (det är vi två penfold, vi kan starta en egen grupp, kanske på facebook ;) ) jag kan nästan till hundra procent säga att jag inte sett en enda facebooksida under åren.
Den här gruppen ni pratar om, är det nåt att ha då, skala ett till tio, där tio är en fantastisk nytta?
-Jag får väl infiltrera den genom nån annan då isf, för facebook vägrar jag fortfarande av princip, vill folk mig nåt får de mala, messa eller ännu hellre, ringa.[/quote]

Jag skriver en gång till om nyttan, eftersom mitt inlägg kom bort lite grand när Faniskogen och jag postade samtidigt.
Hahaha - förhoppningsvis får vi plats allihop. För det finns inte mycket annat att välja på. Inget hade kunnat hindra att vi idag var 50 pers med bloggar och att 1000 kameraägare fanns på FB. Och folk söker kontakt med varandra - vi är väl helt enkelt sociala djur.

På ett sätt tror jag dessutom att alla tycker det är bra: det kommer fram fler objekt, och dessutom ökar förståelsen för det vi gör, vilket gör det lättare att komma in där det är låst.

En annan bra grej är ju att det är ännu enklare att få kontakt med folk utomlands. Minst 200 av mina FB "vänner" är UE:are från Europa och Nordamerika som publicerar på FB och som söker kontakt med varandra via det stora nätverk som finns i sociala medier.
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Klargörande
Skriv svar