Övergivna platser på Facebook

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jornmark""]
På ett sätt tror jag dessutom att alla tycker det är bra: det kommer fram fler objekt, och dessutom ökar förståelsen för det vi gör, vilket gör det lättare att komma in där det är låst.
[/quote]

Min uppfattning är tyvärr tvärtom. Om man/jag för 3-4-5 år sedan kontaktade en ägare av en låst "ruin", ovan eller under jord, så blev svaret snabbt -"Vad kul att någon är intresserad, du är SÅ välkommen hit!"

Nu är svaret oftast: -"Jag är ledsen, du är den 586:e som ringer, bara denna vecka, vi har inte resurser som kan visa upp anläggningen" eller -"Hmm, ja, kanske, du är välkommen hit, men under förutsättning att inga bilder som du kanske kan få ta, publiceras publikt, för då slutar det bara med inbrottsförsök, koppartjuvar, eller att vi blir nedringda av andra som också vill besöka"

:mad:

/B
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Min uppfattning är tyvärr tvärtom. Om man/jag för 3-4-5 år sedan kontaktade en ägare av en låst "ruin", ovan eller under jord, så blev svaret snabbt -"Vad kul att någon är intresserad, du är SÅ välkommen hit!"

Nu är svaret oftast: -"Jag är ledsen, du är den 586:e som ringer, bara denna vecka, vi har inte resurser som kan visa upp anläggningen" eller -"Hmm, ja, kanske, du är välkommen hit, men under förutsättning att inga bilder som du kanske kan få ta, publiceras publikt, för då slutar det bara med inbrottsförsök, koppartjuvar, eller att vi blir nedringda av andra som också vill besöka"

:mad:

/B[/quote]

Ja, då har jag väl kanske (delvis) fel. Men själva grejen, att kamerorna och web-utrymmet blir billigare och de sociala medierna tätare - det är bara teknisk utveckling.
Moores lag i praktiken.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Leder givetvis ingenstans att sitta och oja sig över att Ruinturism (och tex Geocaching) blivit en "Folksport", är väl egentligen bara bra/kul att folk tar med sig kameran och besöker någon skön gammal ruin, istället för att sitta/gå runt på/i någon stormarknad eller häcka i ett köpcenter hela helgen lång :D

Att det hela blivit en "Folksport" som avhandlas även på Facebook, slutar givetvis med att många ruiners kordinater avhandlas mer publikt, men -"det är som det är", som en god vän brukar säga, går ju inte stoppa.

Enda trösten är att det blir en än större utmaning hitta "nya fräscha ruiner" i Sverige, innan hela Facebook-pöbeln hunnit dit, och gissar att många av "dom" inte har nerver nog besöka en del fina ställen, samt att vi har ett stort Europa att utforska/besöka, får mer och mer en känsla av att det finns många o-besökta ställen "där ute" som är värda ett besök... bl.a pga en mer bister syn på olaga intrång i andra länder, än man har i Sverige, så att man kan få den riktiga/sköna känslan av ruinbesök :)

/B
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Leder givetvis ingenstans att sitta och oja sig över att Ruinturism (och tex Geocaching) blivit en "Folksport", är väl egentligen bara bra/kul att folk tar med sig kameran och besöker någon skön gammal ruin, istället för att sitta/gå runt på/i någon stormarknad eller häcka i ett köpcenter hela helgen lång :D

Att det hela blivit en "Folksport" som avhandlas även på Facebook, slutar givetvis med att många ruiners kordinater avhandlas mer publikt, men -"det är som det är", som en god vän brukar säga, går ju inte stoppa.

Enda trösten är att det blir en än större utmaning hitta "nya fräscha ruiner" i Sverige, innan hela Facebook-pöbeln hunnit dit, och gissar att många av "dom" inte har nerver nog besöka en del fina ställen, samt att vi har ett stort Europa att utforska/besöka, får mer och mer en känsla av att det finns många o-besökta ställen "där ute" som är värda ett besök... bl.a pga en mer bister syn på olaga intrång i andra länder, än man har i Sverige, så att man kan få den riktiga/sköna känslan av ruinbesök :)

/B[/quote]

Benkar, jag säger Grekland - och Detroit, naturligtvis. Dessutom kommer jag verkligen att börja klättra nu i höst.
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

vackra ruiner utomlands i all ära, men jag tycker stor del av upplevelsen just är att det är vår nutidshistoria man upplever när man besöker kalla krigets spår, eller ett gammalt sjukhus eller dyligt.
Den känslan infinner sig inte utomlands och därmed försvinner en hel del av tjusningen enligt mig.
Men det är min högst personliga synpunkt. Kanske delar den med flera ?
"Motljus? Här är ju kolsvart!"

http://www.flickr.com/photos/ruinism/sets/
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

[quote=""Kalle T Anka""]Jo kom igen nu va!! Bli en fejannörd!!

Kan säga att du har missat ett par trevliga Skåneutflykter som arrangerats internt på Facebook.[/quote]

Det man inte vet, tar man inte skada av ;)
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Jag är reggad i gruppen men har aldrig varit aktiv där. Fanns inte så mycket mer matnyggigt där heller mer än trevliga bilder.

:)
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

Starta en 28ds-grupp där då :)
"Motljus? Här är ju kolsvart!"

http://www.flickr.com/photos/ruinism/sets/
Skriv svar