Amerikanska lagar

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Saddam""]Det var rubriceringen olaga intrång jag tänkte på, borde motsvara trespassing... eller?[/quote]

Saddam, jag tror så här: går du rakt in i en öppen ruin och polisen mot all förmodan kommer dit och suger in dig lär påföljden bli minimal. Har du däremot gått in med ett bräckjärn i en låst byggnad lär effekterna bli värre. Förvarar du dessutom stulna salongsgevär hemma (jönköpingsfallet) kan du nog t o m hamna i finkan.

Min amerikanske vän tog sig fram till ett högprofilobjekt som numera låsts ordentligt. Han och hans polare togs sedan på vägen ut efter att ha fotat exteriörer (de gjorde inga försök att ta sig in). Problemet var naturligtvis (egentligen) att de inte borde gett sig in i trädgården när de såg att objektet stängts igen.

Samma bedömning kan det nog vara bra att göra i Europa också - igenstängningen betyder ju att någon bryr sig.
Senast redigerad av 2 jornmark, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Versaler
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

[quote=""jornmark""]saddam, jag tror så här: går du rakt in i en öppen ruin och polisen mot all förmodan kommer dit och suger in dig lär påföljden bli minimal.[/quote]
Var på en föreläsning för snart 2år sedan (FAD2009) där en jurist menade på att just i det fallet som du nämner så måste det till att ngn ber dig gå därifrån först och inte fören du vägrat/återkommit så skulle det bli ett lagbrott.
Skillnaden juridiskt mellan en husgrund och en övergiven herrgård utan dörrar är.. tydligen ingen...
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

http://www.newsmill.se/node/23713

På tal om skyddsobjekt, jag har för mig att alla blev friade........
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Sen har du ju åandra sidan de som fälldes för grovt olaga intrång vid brommaflygplats för ett par år sedan.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Mirage""]Sen har du ju åandra sidan de som fälldes för grovt olaga intrång vid brommaflygplats för ett par år sedan.[/quote]

Må vara så, uppmanar ingen att förbise gällande lagar. Var mer en refektion att jag knappast tror att de kommit lika lindrigt undan i staterna.
Skriv svar