Amerikanska lagar

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Amerikanska lagar

Inlägg av jornmark »

Jag har en mycket god vän i USA som fått problem på grund av Trespassing. Är det möjligen någon på forumet som känner till något om amerikanska lagar? Ni kan gärna PMa mig direkt i sådant fall, också.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Efter lite googlande verkar det inte direkt som att något jätteallvarligt.

Forum är ju inte att lita på alltid, men någon skrev såhär:
"Despite the well known sign ‘trespassers will be prosecuted’, trespass is not a criminal offence and trespassers cannot usually be prosecuted. They can, however, be sued. There is little chance of such a matter ever being so serious as to be worth suing over, and so this rarely happens."

Någon annan skrev att det ofta handlar om att få betala ett bötesbelopp.

Men det var det jag hittade på någon minuts googling. Finns nog rätt bra svar att få där tror jag.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Om kompisen hinner åka hem innan det hinner verkställas, händer ingenting. Han kan inte bli straffad i Sverige för ett "brott" i USA som högst ger böter. Och bli utelämnad till USA....näe...
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Penfold""]Om kompisen hinner åka hem innan det hinner verkställas, händer ingenting. Han kan inte bli straffad i Sverige för ett "brott" i USA som högst ger böter. Och bli utelämnad till USA....näe...[/quote]

Däremot blir det utverkat en s.k "warrant for arrest" på personen i fråga - en sådan ligger kvar i tio år hos amerikanska myndigheter och under den tiden kan det bli svårt att besöka landet igen.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Han är amerikan. Han fick sitta tre nätter i häkte innan han kom ut mot borgen. Det verkar vädigt flytande det där, minst sagt.

Men det är den känslan jag alltid haft därborta, bra om man undviker att behöva umgås med polisen.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""jornmark""]Han är amerikan. Han fick sitta tre nätter i häkte innan han kom ut mot borgen. Det verkar vädigt flytande det där, minst sagt.

Men det är den känslan jag alltid haft därborta, bra om man undviker att behöva umgås med polisen.[/quote]

Är nog ingen ovanlighet, har en svensk vän som fick sitta i häkte för att han blivit påkommen i en övergiven skola. Dom gör nog lite som dom vill därborta.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""rjd2""]Är nog ingen ovanlighet, har en svensk vän som fick sitta i häkte för att han blivit påkommen i en övergiven skola. Dom gör nog lite som dom vill därborta.[/quote]

Är kanske olika från delstat till delstat? Är väl olika lagar i USA, delstat för delstat, ungefär som det är olika lagar mellan land och land inom EU?

/B
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

En inte helt okänd person bröt höften efter druttat ner i ett ventilationschakt till tunnelbanan i USA.
Väl på sjukan fick av han svaret på vad som kommer hända han nu av polisen; Att han förmodligen hade nog med problem just nu som oförsäkrad än att de ska orka bekymmra honom för ett litet olaga intrång.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""benkar""]Är kanske olika från delstat till delstat? Är väl olika lagar i USA, delstat för delstat, ungefär som det är olika lagar mellan land och land inom EU?

/B[/quote]

Så är det säkert, men det känns som om det inte är ovanligt med att hamna i i häkte för "minor offences" har jag fått en uppfattning om. Verkligen ingen expert i ämnet så rena spekulationer från min sida :rolleyes:
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Mirage""]En inte helt okänd person bröt höften efter druttat ner i ett ventilationschakt till tunnelbanan i USA.
Väl på sjukan fick av han svaret på vad som kommer hända han nu av polisen; Att han förmodligen hade nog med problem just nu som oförsäkrad än att de ska orka bekymmra honom för ett litet olaga intrång.[/quote]

Då hade han nog tur, förstår inte folk som vågar ge sig på aktiv infrastruktur i USA efter 9/11. Känns som att be efter ordentligt med trubbel.
Skriv svar