Amerikanska lagar

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""rjd2""]Då hade han nog tur, förstår inte folk som vågar ge sig på aktiv infrastruktur i USA efter 9/11. Känns som att be efter ordentligt med trubbel.[/quote]

Det var ett långskott att någon hade örnkoll på lagstiftningen, men värd att ta. Tittar man på det som pågår runt min vän (som är en av de mest erfarna och aktiva UEarna i Rostbältet) framgår godtycket väl:

"I was also charged with possession of a "criminal tool" (I'm guessing a flashlight? This is the most stupid thing I ever heard!) which upgraded me to a felony." Han fortsätter: "The bondsman told... about another case identical to this one, and they considered this persons school class ring as a "criminal tool", saying that he could break a window with it, and never got it back. I simply just can't believe this charge....."

Har som sagt fått den känslan när jag varit där - att det finns utrymme för ett enormt godtycke. Som allmänna råd för den som tänker resa dit kan jag konstatera att det som hände min vän skedde vid ett högprofil objekt (150% civilt) i en mindre ort. Storstäderna är säkert mindre riskfylllda för den här typen av fängelsevistelser, men där finns å andra sidan gott om andra risker. Problemet för en utlänning ligger naturligtvis också i att vi kan få problem vid nya inresor.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""jornmark""]Det var ett långskott att någon hade örnkoll på lagstiftningen, men värd att ta. Tittar man på det som pågår runt min vän (som är en av de mest erfarna och aktiva UEarna i Rostbältet) framgår godtycket väl:

"I was also charged with possession of a "criminal tool" (I'm guessing a flashlight? This is the most stupid thing I ever heard!) which upgraded me to a felony." Han fortsätter: "The bondsman told... about another case identical to this one, and they considered this persons school class ring as a "criminal tool", saying that he could break a window with it, and never got it back. I simply just can't believe this charge....."

Har som sagt fått den känslan när jag varit där - att det finns utrymme för ett enormt godtycke. Som allmänna råd för den som tänker resa dit kan jag konstatera att det som hände min vän skedde vid ett högprofil objekt (150% civilt) i en mindre ort. Storstäderna är säkert mindre riskfylllda för den här typen av fängelsevistelser, men där finns å andra sidan gott om andra risker. Problemet för en utlänning ligger naturligtvis också i att vi kan få problem vid nya inresor.[/quote]

Låter helt sjukt. Nu lockar USA än mindre för mig när det gäller ruiner iaf.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jornmark""]"I was also charged with possession of a "criminal tool" (I'm guessing a flashlight? This is the most stupid thing I ever heard!) which upgraded me to a felony." Han fortsätter: "The bondsman told... about another case identical to this one, and they considered this persons school class ring as a "criminal tool", saying that he could break a window with it, and never got it back. I simply just can't believe this charge....."
[/quote]
Ja vad ska man säg? "Only in America!" :D

Vad är det värsta som kan hände vid en likadan situation här hemma i Sverige, dagsböter?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Saddam""]Ja vad ska man säg? "Only in America!" :D

Vad är det värsta som kan hände vid en likadan situation här hemma i Sverige, dagsböter?[/quote]

Knappt ens det, tror jag. Såvida du inte är vid ngt skyddsobjekt eller liknande eller brutít dig in.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Har alla redan glömt vad som hände i Jönköping?
Användarvisningsbild
pelles
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 18:30
Kontakt:

Inlägg av pelles »

[quote=""Mirage""]Har alla redan glömt vad som hände i Jönköping?[/quote]

Ja. Vad hände där?
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""pelles""]Ja. Vad hände där?[/quote]
Två "kloakdykare" som ringde 112 inifrån något avloppssystem de gick vilse i. Ett par månaders fängelse för den ene, men det var väl en kombinationsdom - han hade snott ett vapen också... Men fick den andre killen någon påföljd alls?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Amerikanska lagar

Inlägg av Grishnac »

Jag har för mig att det här med häkte i USA hänger ihop med traditionen att man måste "see the judge" innan man får sitt bötesbelopp eller sin straffpåföljd och det skall liksom göras snarast, finns det risk för att man tänker resa utanför staten så behåller dom personen i häkte över natten eller tills nästa vardag då domaren åter är i tjänst.
Men bor man i staten och det inte rör sig om något grövre så får man en kallelse med sin böteslapp som man skall ta med sig till domaren nästa dag eller inom en kort tidsrymd.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
pelles
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 18:30
Kontakt:

Inlägg av pelles »

[quote=""wildhack""]Två "kloakdykare" som ringde 112 inifrån något avloppssystem de gick vilse i.[/quote]

Tack!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jornmark""]Knappt ens det, tror jag. Såvida du inte är vid ngt skyddsobjekt eller liknande eller brutít dig in.[/quote]
Det var rubriceringen olaga intrång jag tänkte på, borde motsvara trespassing... eller?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar