USB-minnen som permanent backup

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Kanske det viktigaste utav allt, köp en BRA extern disk för er som har backuper på sådana. 200kr diskar på Mediamarkt är ett stort nej. I regel så ska en extern hårddisk med den gemensamma kapaciteten som en intern kosta en halv gång mer än en bra intern hårddisk.

Jag har två backuper, liggandes på två interna hårddiskar. De mest önskvärda bilder som jag delar med mig av publikt ligger förvisso på Flickr.
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Flashdiskar har börjat att komma upp lite i storlek och ned lite i kostnad nu. Förmodligen är detta det tryggaste sättet att lagra på för närvarande - de har till skillnad från "vanliga" hårddiskar inga rörliga delar som kan åldras och/eller becka ihop. Jag har lagrat mina favoritbilder på flashdisk + kopierat de mest omistliga bilderna till DVD skivor som jag lagrar på jobbet. Tyvärr blir dagens standarder snabbt föråldrade som någon påpekade och det kan vara läge att föra över filerna till "nästa generation" lagringsmedia medan den standard som man lagrat på fortfarande är aktuell (sitter själv med en SCSI hårddisk som jag sparat hundratals MIDI-filer och bilder på - en hårddisk som jag i bästa fall kan använda som brevpress (vem använder förresten brevpressar idag?)).
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Idén med sticka som lagring är inte dum. Framför allt tar det ingen plats!

Men det fungerar inte i realiteten om man fotografer mycket med stora filer.
Jag kan komma hem med ca 50-60 Gb material från en utlandsresa. (det är räknat på ca en vecka beroende på hur mycket tur man har haft)

I det läget faller idén med sticka. Men som TS antyder så är det inte de mängderna data vi talar om.

Jag har separerat det i datorn med en separat disk till bilderna. Två backupdiskar varav den ena förvaras på annan adress. Försöker komma ihåg att ta backup innan minneskorten töms vilket sker med olika intervall.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""insern""]Flashdiskar har börjat att komma upp lite i storlek och ned lite i kostnad nu. Förmodligen är detta det tryggaste sättet att lagra på för närvarande - de har till skillnad från "vanliga" hårddiskar inga rörliga delar som kan åldras och/eller becka ihop. [/quote]

Är fortfarande, tyvärr, aningens/väldigt mycket för dyrt med SSD -diskar för lagring av större mängd data, men, om ett par år så :)

/B
Skriv svar