Framtiden för övergivna pappersbruk och andra UE-objekt

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
pelles
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 18:30
Kontakt:

Framtiden för övergivna pappersbruk och andra UE-objekt

Inlägg av pelles »

Det här reportaget om Googles nya datacenter i ett gammalt pappersbruk i Finland fick mig att fundera över om det finns några exempel på UE-objekt som rustats upp och fått ett nytt liv, bortsett från Tyrolen i Blädinge.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Kul när gamla lokaler får nytt liv igen efter att stått tomma i några år. Kommer ihåg att jag läst om ett gammalt (pappers?)bruk som blev whiskey-destilleri i antingen Finland eller Sverige. Måste vara Finland då vi bara har Mackmyra här i Sverige?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""pelles""]Det här reportaget om Googles nya datacenter i ett gammalt pappersbruk i Finland fick mig att fundera över om det finns några exempel på UE-objekt som rustats upp och fått ett nytt liv, bortsett från Tyrolen i Blädinge.[/quote]

Industrilandskapet i Norrköping är ett exempel på UE-objekt som har fått nytt liv. Området dominerades tidigare av textilfabriker, men från 1960-talet och fram till tidigt 1980-tal lades alla dessa ner. Trots det centrala läget revs mycket lite efter nedläggningarna.

Idag finns endast ett litet antal tomma industribyggnader kvar. Till exempel har Linköpings universitet förlagt en del av verksamheten till området.

Senaste exemplet på ny användning är visualiseringscenter:
http://www.visualiseringscenter.se/byggnation/sv/
generalen
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 07 feb 2012, 19:11

Inlägg av generalen »

[quote=""Forsis""]Industrilandskapet i Norrköping är ett exempel på UE-objekt som har fått nytt liv. Området dominerades tidigare av textilfabriker, men från 1960-talet och fram till tidigt 1980-tal lades alla dessa ner. Trots det centrala läget revs mycket lite efter nedläggningarna.

Idag finns endast ett litet antal tomma industribyggnader kvar. Till exempel har Linköpings universitet förlagt en del av verksamheten till området.

Senaste exemplet på ny användning är visualiseringscenter:
http://www.visualiseringscenter.se/byggnation/sv/[/quote]

Tror faktiskt att det bara är ett hus som inte används just nu! Var inne där för ett tag sen, då det fortfarande stod öppet.

Finns säkert nåt om det här på forumet. Det låg säkert 100 döda duvor på nedervåningen och fågelskiten, den ska vi inte ens tala om! ;)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""pelles""]Det här reportaget om Googles nya datacenter i ett gammalt pappersbruk i Finland fick mig att fundera över om det finns några exempel på UE-objekt som rustats upp och fått ett nytt liv, bortsett från Tyrolen i Blädinge.[/quote]

Jag tror att det finns rätt många sådana exempel. Hänger väl lite ihop med hur långt förfallet gått. R i k t i g t nedkörda objekt som fått nytt liv är säkert svårare att hitta. Storleken har säkert betydelse. Har svårt att se en så stor byggnad som tex fabriken i Nyhamn skulle få nytt liv. Men man vet ju aldrig....

Var på Whiskymässan i Nacka Strand och fick lära mig att det finns en fyra fem destillerier i Sverige. Bl.a. görs Box whisky i ett gammal elverk till timmerindustrien. Kan tänka mig att den varit övergiven då den förlorade sin funktion tidigt.

http://boxwhisky.se/
Senast redigerad av 4 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Framtiden för övergivna pappersbruk och andra UE-objekt

Inlägg av Grishnac »

Det finns ett bra exempel på detta - Kopparlunden i Västerås, denna för oss infödda hemliga nästan "förbjudna staden" stod under nästan 10 år från 90-talets början öde och förvisso fortfarande stängt men med stora delar av området övergivet och tillgängligt för de nyfikna som vågade klättra över muren.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparlunden

Bild
Bilden visar hela området kallat Kopparlunden.

Bild
Idag är området tillgängligt för alla med teknikpark, skolor, bagerier och teatrar.

Bild
Förr var här full rulle - bland annat ammunitionstillverkning minsann.


Det rekommenderas en tur i området om man besöker staden, gammal fabriksarkiterktur i tegel och mysiga små gränder och caféer ger en stadsdel i liv och rörelse.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Finns väl rätt många exempel.

När Saltsjökvarn lagts ned stod det tomt relativt länge/många år, fick namnet Duvornas Slott, hann själv inte med något besök... :o men andra gjorde det, tex http://www.samir.se/spandau/gallery/ind ... rnas+Slott

Idag är det lite flossigare.... :p
http://www.elite.se/sv/hotell/stockholm/marinatower

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kul att se bilderna du länkade till. En av de sista bilderna kan man även se på hotellets hemsida. Fast nu är det balkongen i deras svit. Makalös utsikt över Sthlm

Måste titta in där vid tillfälle. Innandömet var ju bara en fabrikslokal så hotellet måste vara helt nybyggt. Bra sätt att använda gamla industrilokaler. Lite längre ut händer väl samma sak men med en annan kvarn? Minns att väggarna var stöttade när jag passerade med båt. Bakom helt tomt. Man behåller bara illusionen. Gott så

Med tanke på nedskärningarna inom åldringsvården och att man skall dö hemma står det väl inte på förrän Danvikshem läggs ner. Man kommer att skylla på att arbetsmiljön för personalen är undermålig. Skulle bli en ruinfavorit direkt. Blir ju alltid ( oftast) en period då allt hänger i luften innan nya projekt tar vid
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Det finns som sagt många exempel. Det är väl snarare undantag att byggnader får stå och förfalla?

[quote=""Grishnac""]Det finns ett bra exempel på detta - Kopparlunden i Västerås

Det rekommenderas en tur i området om man besöker staden, gammal fabriksarkiterktur i tegel och mysiga små gränder och caféer ger en stadsdel i liv och rörelse.[/quote]

Sannerligen. Kontakta mig för guidning. ;) Vill man ha lite proffsigare turistanpassad guidning så håller Rebecca Svensson rundvandringar genom Culturen.

Tyvärr har man inte behållit innandömet i så stor utsträckning så det är delvis som nya byggnader bakom gamla skal men det finns undantag. På en lunchrast upptäckte jag häpnadsväckande tidsfickor.

Minns att jag cyklade genom området under mitten av 90-talet och förundrades över allt man inte visste fanns. Arbetare i blåställ cyklade trehjuling i gränderna och som avslutning fick jag metallspån i ögat. Det var nog signifikativt för verksamheten som fortfarande var igång. När jag besökte Nordic Brass i samband med nedläggningen i gamla gjuteriet 2004 kom man hem och snöt sig svart efter någon timmes vistelse i lokalen. Och i detta metalldamm jobbade de dagligen!


[quote=""generalen""]Tror faktiskt att det bara är ett hus som inte används just nu! Finns säkert nåt om det här på forumet. Det låg säkert 100 döda duvor på nedervåningen och fågelskiten, den ska vi inte ens tala om![/quote]

Menar du "värmekyrkan" eller Bergs ångpannehus? Döm om min glädje när jag insåg att inte bara Drags utan också Bergsbro kraftverk bevarats för framtiden.

Särskilt muntert är det inte, det där visualiseringscentret, när man vet hur det såg ut innan. Ornamenterade pelare med stuckatur mellan våningarna och vackra trappräcken. Frågan är hur mycket av det som blev kvar. Jag tror jag vet..
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ett exempel till: Skånska Yllefabriken (Kristianstad) -Numera konferenslokal.
En fin byggnad med det karaktäristiska "fabrikstaket" kvar.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar