Storlek på bilder för utskrift

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""coolhand""]Hej,

Tack för svaren.

Ska nog ta och förtydliga mig ytterliggare. Jag har idag två externa diskar som jag säkerhetskopierar samma bilder till. Jag har inga problem med utrymmet men det hjälper föga att ha dem om huset mitt skulle brinna ned... :(

Därför tänkte jag säkerhetskopiera upp i molnet, har 100 gig på Box.com gratis så varför inte utnyttja det då?

Originalen tänker jag inte komprimera utan bara säkerhetskopiorna på säkerhetskopiorna! :)


/ C[/quote]

Min lösning är två externa. En hemma, en på annan plats.
Då känns det ganska tryggt. Allt lär inte brinna upp/haverera samtidigt ?!
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""coolhand""]Hej,

Funderar på att säkerhetskopiera mina bilder upp i "molnet" sitter idag på en ca 17000 bilder vilket i runda slängar ger ca 75 gig data. 95% av dessa är i Jpeg ca 5 mgb stora. Detta onödigt stort så jag tänker minska storleken på bilderna från 4288*2848 till ja vadå?

Vill ha möjligheten att kunna skriva ut bilder i A3 storlek, typ canvas tryck.

Vilken storlek skall jag spara bilderna i för att fortfarande kunna skriva ut dem till ett tillfredsställande resultat?


mvh / C[/quote]
Nu vet jag inte riktigt hur det ligger till. Men drar du upp ett A3 i Photoshop med 300ppi så blir detta 4961x3508.
240ppi så har du 3969x2806. Vad jag förstår bör du inte gå under detta vid utskrift på ett glättat papper.

Så vill du skriva ut i A3 i bra kvalité och är lite petig så bör du nog inte minska ned dem överhuvud taget. Nu är jag riktigt okunnig inom utskrift, men min sambo läser grafisk design här på högskolan och rekommenderar att du inte ska minska ned på storleken.


75 GB är ju även ingenting skulle jag säga. Komplikationerna här är väl att hårddiskar under 500GB eller 1TB knappt är värt att köpa idag.
En 500GB går på dustinhome.se (för att ta en av de större butikerna som exempel) att köpa för 690kr.
Deras billigaste disk kostar 640 och ligger på 160GB. Dessa två är dock interna 3,5".

Går vi in på de externa diskar de erbjuder så ligger de billigaste på 699kr och ligger på 500GB.

Ett alternativ kan ju vara ett 64GB USBminne men då får du ändå betala närmare 700kr och då räcker inte kapaciteten till.

Men summa kardemumma kanske hur som är att det nog är bäst att införskaffa några externa diskar och lägga dina bilder på dessa och placera ut dessa på 2-3 skilda platser. Risken att alla platserna brinner ned samtidigt är otroligt liten.

Om du absolut vill utnyttja molntjänst så kanske det är bäst att satsa på en lite större tjänst, alternativt att köra på båda metoderna och enbart ladda upp ditt nyare material på molnet och ibland köra total backup mot dina utplacerade externa diskar och då ta bort allt gammalt på molnet.

Är själv lite osäker på hur jag ska sätta upp min backup. Hittills har jag bara backup här i hemmet vilket inte känns säkert, så det blir nog en disk hos mor min i deras brandsäkra skåp så småningom. Ett sådant skåp kan ju vara en idé också, kostar inte så mycket på blocket.
Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Inlägg av Zeb »

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Faniskogen""]Nu vet jag inte riktigt hur det ligger till. Men drar du upp ett A3 i Photoshop med 300ppi så blir detta 4961x3508.
240ppi så har du 3969x2806. Vad jag förstår bör du inte gå under detta vid utskrift på ett glättat papper.

Så vill du skriva ut i A3 i bra kvalité och är lite petig så bör du nog inte minska ned dem överhuvud taget. Nu är jag riktigt okunnig inom utskrift, men min sambo läser grafisk design här på högskolan och rekommenderar att du inte ska minska ned på storleken.


75 GB är ju även ingenting skulle jag säga. Komplikationerna här är väl att hårddiskar under 500GB eller 1TB knappt är värt att köpa idag.
En 500GB går på dustinhome.se (för att ta en av de större butikerna som exempel) att köpa för 690kr.
Deras billigaste disk kostar 640 och ligger på 160GB. Dessa två är dock interna 3,5".

Går vi in på de externa diskar de erbjuder så ligger de billigaste på 699kr och ligger på 500GB.

Ett alternativ kan ju vara ett 64GB USBminne men då får du ändå betala närmare 700kr och då räcker inte kapaciteten till.

Men summa kardemumma kanske hur som är att det nog är bäst att införskaffa några externa diskar och lägga dina bilder på dessa och placera ut dessa på 2-3 skilda platser. Risken att alla platserna brinner ned samtidigt är otroligt liten.

Om du absolut vill utnyttja molntjänst så kanske det är bäst att satsa på en lite större tjänst, alternativt att köra på båda metoderna och enbart ladda upp ditt nyare material på molnet och ibland köra total backup mot dina utplacerade externa diskar och då ta bort allt gammalt på molnet.

Är själv lite osäker på hur jag ska sätta upp min backup. Hittills har jag bara backup här i hemmet vilket inte känns säkert, så det blir nog en disk hos mor min i deras brandsäkra skåp så småningom. Ett sådant skåp kan ju vara en idé också, kostar inte så mycket på blocket.[/quote]

Går utmärkt att printa ut större förstoringar med 240 DPI om man vill.
Har ett par 90*50 själv.
300 DPI brukar jag dock oftast använda.

Om du vill idiotsäkra dig på enkelt sätt så rekommenderar jag mitt koncept med dubbla backupdiskar. En hemma, en på annan adress. :)

Hyfsat säkert mot bränder/inbrott etc. Lär inte ske allt på samma gång??!! :eek:
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Sv: Storlek på bilder för utskrift

Inlägg av Norrhyttan »

Håller med alla som rekommenderar extra disk.
Jag har mina bilder på datorn när jag jobbar med dem, och kopierade på en extern disk och en dvd här hemma. Sedan lägger jag alla färdiga bilder på en server 60 mil bort, så skulle kåken brinna ner finns det åtminstone en kopia. Den servern har dessutom speglade diskar och säkerhetskopieras dagligen (hoppas jag).
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Skriv svar