Storlek på bilder för utskrift

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Storlek på bilder för utskrift

Inlägg av coolhand »

Hej,

Funderar på att säkerhetskopiera mina bilder upp i "molnet" sitter idag på en ca 17000 bilder vilket i runda slängar ger ca 75 gig data. 95% av dessa är i Jpeg ca 5 mgb stora. Detta onödigt stort så jag tänker minska storleken på bilderna från 4288*2848 till ja vadå?

Vill ha möjligheten att kunna skriva ut bilder i A3 storlek, typ canvas tryck.

Vilken storlek skall jag spara bilderna i för att fortfarande kunna skriva ut dem till ett tillfredsställande resultat?


mvh / C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""coolhand""]Hej,

Funderar på att säkerhetskopiera mina bilder upp i "molnet" sitter idag på en ca 17000 bilder vilket i runda slängar ger ca 75 gig data. 95% av dessa är i Jpeg ca 5 mgb stora. Detta onödigt stort så jag tänker minska storleken på bilderna från 4288*2848 till ja vadå?

Vill ha möjligheten att kunna skriva ut bilder i A3 storlek, typ canvas tryck.

Vilken storlek skall jag spara bilderna i för att fortfarande kunna skriva ut dem till ett tillfredsställande resultat?


mvh / C[/quote]

Jag personligen skulle aldrig förminska mina bilder, men om du tänkte lägga upp för en extra säkerhet är det väl helt ok att sänka kvalitén något. Om du ska få ut en ok canvas på A3 skulle jag rekomendera 2500x1800, det beror lite på vad bilden innehåller och vilket tryckeri du skickar till. Ett alternativ kan annars vara att spara de i full upplösning men komprimera mera, jpg komprimeringen idag är helt ok även när den blir lite hård.

Själv har jag några TB bilder så det finns inte en chans att köra en uppladdning emot någon enkel tjänst. Alternativet för mycket data är att gömma en hårddisk på jobbet eller hos sina föräldrar ect. Då slipper man göra avkall på kvalitén men har säkerheten ändå.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""coolhand""]
Funderar på att säkerhetskopiera mina bilder upp i "molnet" sitter idag på en ca 17000 bilder vilket i runda slängar ger ca 75 gig data. 95% av dessa är i Jpeg ca 5 mgb stora. Detta onödigt stort så jag tänker minska storleken på bilderna från 4288*2848 till ja vadå?[/quote]
Jag har egentligen inget svar på din fråga, men personligen tycker jag att det låter som lite väl mycket jobb att komprimera över 16000 bilder, oavsett om man kör batch jobb på allt. Det är heller inte bara upplösningen som gör det, utan hör hårt bilden är komprimerad. Jag har bilder med 1024 i bredd som skrivs ut mycket bättre än andra med det dubbla.

Nu har jag visserligen inte 70 gig bilder utan 50, men jag skaffar hellre mer utrymme än att börja förminska/komprimera dem.
kgkb
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 20:18

Inlägg av kgkb »

Lånar denna tråd.

Jag håller på att ta bilder för en utställning där jag ska ha bilder jag tagit från UE missons. Jag vill ha vit ram runt korten när jag framkalla dom. Vet ni någon bra sida som gör detta bra? / KGKB
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""kgkb""]Lånar denna tråd.

Jag håller på att ta bilder för en utställning där jag ska ha bilder jag tagit från UE missons. Jag vill ha vit ram runt korten när jag framkalla dom. Vet ni någon bra sida som gör detta bra? / KGKB[/quote]

Alla labb idag är digitala så antingen klickar du i rutan "vit kant" som de flesta erbjuder eller så lägger du till en vit kant själv i photoshop och anpassar formatet så allt stämmer, sedan väljer du rutan "ingen förändring" vid beställningen så trycker de ut dina bilder exakt så som du skickar dem, vita eller svarta kanter, ja va du nu vill. Detta om du tar fram vanliga fotokopior, kör du andra material brukar det vara något mer manuellt och då är du ofta tvungen att ange vid beställning eller fixa det själv innan beställning, alternativt båda delarna.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""kgkb""]Lånar denna tråd.

Jag håller på att ta bilder för en utställning där jag ska ha bilder jag tagit från UE missons. Jag vill ha vit ram runt korten när jag framkalla dom. Vet ni någon bra sida som gör detta bra? / KGKB[/quote]

crimson.se är bra att ha med att göra, snabba och rätt så schyssta priser. Kan välja med eller utan ram vid framkallning. Lite meckig hemsida med att kryssa i valen och så men jag har alltid varit nöjd, allt från A4 storlek till 50x50 cm och affischstorlek, (typ 150 x 75). Annars så lägger du till det själv på datorn innan du framkallar dem, beror ju på graden av besvärlighet eller inte för dig.
Kul idé var ska du ha utställningen?

Ts: unvik att förminska, du kan ångra dig senare, har gjort detta misstaget själv i början av fotokarriären nämligen, externa hårddiskar är ju billiga och att hitta en på 500 gb till 1Tb kostar kanske mellan 400 spänn och 1000 spänn.
När jag gjorde som du tänker så var det på den tiden då bilderna var rätt stora och externa hårddiskar små och jävligt dyra.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""coolhand""]Hej,

Funderar på att säkerhetskopiera mina bilder upp i "molnet" sitter idag på en ca 17000 bilder vilket i runda slängar ger ca 75 gig data. 95% av dessa är i Jpeg ca 5 mgb stora. Detta onödigt stort så jag tänker minska storleken på bilderna från 4288*2848 till ja vadå?

Vill ha möjligheten att kunna skriva ut bilder i A3 storlek, typ canvas tryck.

Vilken storlek skall jag spara bilderna i för att fortfarande kunna skriva ut dem till ett tillfredsställande resultat?


mvh / C[/quote]

Jag tycker att du inte ska förstöra "originalen" genom att ändra bildstorlek, blir en ny förstörande jpg-komprimering när du du gör så.

Är ju relativt lite data, funderat på alternativet extern backupdisk, 500 GB är inte alltför dyrt. Förvara den på jobbet eller hos bekant, och ta hem den emellanåt för att ta backup på de bilder som tillkommit?

/B
kgkb
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 20:18

Inlägg av kgkb »

[quote=""DMT""]crimson.se är bra att ha med att göra, snabba och rätt så schyssta priser. Kan välja med eller utan ram vid framkallning. Lite meckig hemsida med att kryssa i valen och så men jag har alltid varit nöjd, allt från A4 storlek till 50x50 cm och affischstorlek, (typ 150 x 75). Annars så lägger du till det själv på datorn innan du framkallar dem, beror ju på graden av besvärlighet eller inte för dig.
Kul idé var ska du ha utställningen?

Ts: unvik att förminska, du kan ångra dig senare, har gjort detta misstaget själv i början av fotokarriären nämligen, externa hårddiskar är ju billiga och att hitta en på 500 gb till 1Tb kostar kanske mellan 400 spänn och 1000 spänn.
När jag gjorde som du tänker så var det på den tiden då bilderna var rätt stora och externa hårddiskar små och jävligt dyra.[/quote]

Tack för bra svar! Det blir i Dalarna. Inte riktigt bestämmt med ställerna än. Men det blir på några ställen iallafall :)
Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Inlägg av Zeb »

[quote=""coolhand""]Hej,

Funderar på att säkerhetskopiera mina bilder upp i "molnet" sitter idag på en ca 17000 bilder vilket i runda slängar ger ca 75 gig data. 95% av dessa är i Jpeg ca 5 mgb stora. Detta onödigt stort så jag tänker minska storleken på bilderna från 4288*2848 till ja vadå?

Vill ha möjligheten att kunna skriva ut bilder i A3 storlek, typ canvas tryck.

Vilken storlek skall jag spara bilderna i för att fortfarande kunna skriva ut dem till ett tillfredsställande resultat?


mvh / C[/quote]

Jag använder Diino (http://www.diino.se) för online backup på mina datorer. Det är obegränsad storlek på backup hos dem (edit: således behöver inget data komprimeras). Första gången tog det fruktansvärt lång tid att ta backup (dryga 1tb) men efter det rullar det på. Tjänsten är inte gratis men jag finner den inte alltför dyr. Det finns förmodligen andra tjänster också men detta är mitt tips för bekymmersfri backup privat.

Efter att ha släpat DLT-band fram och tillbaka till jobbet under några år i början av 2000-talet kan jag konstatera att gömma externa hårddiskar och hålla dem uppdaterade inte är nåt för mig.
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

Hej,

Tack för svaren.

Ska nog ta och förtydliga mig ytterliggare. Jag har idag två externa diskar som jag säkerhetskopierar samma bilder till. Jag har inga problem med utrymmet men det hjälper föga att ha dem om huset mitt skulle brinna ned... :(

Därför tänkte jag säkerhetskopiera upp i molnet, har 100 gig på Box.com gratis så varför inte utnyttja det då?

Originalen tänker jag inte komprimera utan bara säkerhetskopiorna på säkerhetskopiorna! :)


/ C
...en plats av vackert förfall...
Skriv svar