Warsavapakten i Östersjöområdet under kalla kriget

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Uven""]Ja, Kalla kriget var långt och den militära närvaron förändrades givetvis under tidens gång. Jag har haft kartor över en sammanställning av flottstyrkorna i östersjön runt 1960-70 men hittar dem inte. Tänkte göra en ny för att få en liten uppfattning om vad som fanns där.
Jag har växt upp i Stockholm och skärgården och först nu förstått hur omfattande vårt försvar egentligen var. Har ett otal gånger åkt förbi straxt utanför bergrummet i Tullinge, sett klargöringplatserna och både draken och viggen. Åkt förbi forten i skärgården utan att egentligen ta någon notis om dessa. Badat i svallen efter flottans båtar.
Inte förrän jag besökte Hemsö och Femöre fick jag se hur det såg ut och blev då intresserad av hur vi egentligen förberedde oss på ett anfall från öst. För så var det ju, alla övningar gick ut på att det var röd som var den lede fi.
Personligen så tycker jag att det är fascinerande med alla befästningar. Tyvärr finns ingen tid. Därav strötittandet på dessa sidor...
Visst är det egentligen fruktansvärt att veta att när väl missilerna är avfyrade tar det inte många minuter innan de slår ner i Stockholm. Ingen chans att sätta sig i säkerhet där inte. Speciellt på 60-talet när noggrannheten inte var så särskilt bra så dom satsade på kvantitet istället, iväg med några bara...[/quote]


"Bergrummet" som du nämner antar jag är inne på F18, då har du förmodligen passerat på vägen mot Rikssten/Lida/Pålamalm. Det bergrummet blev aldrig färdigställt. Iofs så satt det ihop med det gamla berget med en förbindelsegång.

Med forten i skärgården så antar jag att du menar KA-anläggningar och liknande för de gamla forten hade inte så mycket med invasionsförsvaret att göra under kalla kriget. Tänker då på Myttinge etc.

Vill inte mästra på något sätt, men om diskussionen skall bli rätt om kalla kriget så måste jag fråga. :)
Användarvisningsbild
Uven
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 19:30

Inlägg av Uven »

Ha, ha, ja du "mästra" på du "bunkrologen". Jag är nog inte en person som någon behöver mästra egentligen. Du kunde väl ha läst de meningarna som en presentation av mig, en nostalgitripp till 60 och 70 talet, men om man skall vara petig så skall sånt egentligen ligga på annan plats (bäst jag säger det så du inte "mästrar" mig igen :) ). Och om man sedan väljer att slarvigt kalla saker "bergrum" istället för "berghangarerna" på F-18 Tullinge http://sv.wikipedia.org/wiki/F_18_Tullinge där inslagen syns tydligt på satellitbilder eller inte, tja, är det inte ett bergrum? :)

Ja, åter till ämnet: Det skulle vara intressant att se vilken närvaro Warzsavapakten hade i Östersjöområdet under kalla kriget under olika tidsepoker, inget annat. Och det ämnet lade jag under "Övriga diskussioner utanför Urban Exploration" för att inte få mothugg att denna fråga inte hade på forumet att göra. :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Boktips: Undergångens Skuggor -En bok om missilbaserna i Baltikum.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Kan även rekommendera denna om du vill förkovra dej i utvecklingen av STRIL verksamhetens utveckling och uppdatering under kalla kriget.

http://www.flygbas.se/?page=1&lan=de&kat=&id=65977
Användarvisningsbild
Uven
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 19:30

Inlägg av Uven »

Tack för länkarna, blir till att beställa hem lite litteratur för hängmattan...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Finns en del att läsa... ex:

Den strategiska utvecklingen i Östersjön efter 1945
http://www.svensktidskrift.se/?p=30773

Bara att Googla, så kan man ibland hitta läsbart på nätet, eller åtminstone hänvisningar.

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Warsavapakten i Östersjöområdet under kalla kriget

Inlägg av Grishnac »

"den hemliga alliansen" innehåller ju ganska precis vad du efterfrågar så det kan ju vara ett tips.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar