Warsavapakten i Östersjöområdet under kalla kriget

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Uven
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 19:30

Warsavapakten i Östersjöområdet under kalla kriget

Inlägg av Uven »

Hejsan

Jag undrar om någon har koll på hur Warsavapaktens närvaro i östersjöområdet såg ut under det kalla kriget? Vad fanns det för förband runt östersjön?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Uven""]Hejsan

Jag undrar om någon har koll på hur Warsavapaktens närvaro i östersjöområdet såg ut under det kalla kriget? Vad fanns det för förband runt östersjön?[/quote]

Det är nog lättare att konsultera biblioteket då det var omfattande och ännu mer..
Vad är du ute efter? Misilbaser, marina stridskrafter, armé ??

WP hade enormt mycket förband.
Användarvisningsbild
Uven
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 19:30

Inlägg av Uven »

Det skulle vara intressant att få en överblick i hur det såg ut i Östersjöområdet. Vilka stridskrafter fanns i marin-, flyg- och armeväg och vart var de stationerade. Här är givetvis raketbaserna också intressanta. Vad kunde vi förvänta oss att träffa om det var så att öst ville anfalla först under Kalla kriget? Dels i konventionell krigsföring utan kärnvapen dels i en första/andra/tredje anfallsvåg med kärnvapen. Efter en kärnvapenattack, var de attackerande tillräckligt rustade för att själva skydda sig mot den radioaktiva kontaminering som oundvikligen låg framför dem?
Jag vet att man kan hitta övergripande texter i ämnet på t.ex. http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... laner.html
Men vad fanns mer exakt på "andra sidan".
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Det är som Bunkrologen säger ganska svårt att sammanfatta i ett foruminlägg (och långt långt över min kunskapsnivå). Östblocket var ju fullt med missil och flygbaser samt allehanda förband och anläggningar.

Detta kanske intresserar dig >> http://www.aff.a.se/vf2006_4/Aschan%20sid%2010.htm
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Uven""]Det skulle vara intressant att få en överblick i hur det såg ut i Östersjöområdet. Vilka stridskrafter fanns i marin-, flyg- och armeväg och vart var de stationerade. Här är givetvis raketbaserna också intressanta. Vad kunde vi förvänta oss att träffa om det var så att öst ville anfalla först under Kalla kriget? Dels i konventionell krigsföring utan kärnvapen dels i en första/andra/tredje anfallsvåg med kärnvapen. Efter en kärnvapenattack, var de attackerande tillräckligt rustade för att själva skydda sig mot den radioaktiva kontaminering som oundvikligen låg framför dem?
Jag vet att man kan hitta övergripande texter i ämnet på t.ex. http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... laner.html
Men vad fanns mer exakt på "andra sidan".[/quote]

Blir lite för stort att avhandla så här.
Sen måste man blanda in övriga Europa och även en del andra delar av världen eftersom att det skulle flyttas trupper lite hit o dit.

Ett krig mellan WP o Nato är ofantligt stort att ge sig in i diskussioner och spekulationer om. Det växer direkt ut i resten av världen.
Användarvisningsbild
Uven
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 19:30

Inlägg av Uven »

Länkar duger fint så här i början. Tack för dem. Får ta några turer till biblioteket för övrig information.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Jag kan garantera att dessa förband skulle varit inblandade!

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... keWha43Jw#!

Mycket snyggt filmad rekryteringsfilm.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Sannorlikt skulle även stora delar av NVA vart involverade i ett angrepp mot tex sverige. Dom mobila stridskrafterna löd under WP.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Uven""]Hejsan

Jag undrar om någon har koll på hur Warsavapaktens närvaro i östersjöområdet såg ut under det kalla kriget? Vad fanns det för förband runt östersjön?[/quote]

Kalla Kriget var långt, från slutet av 1940-talet och fram till cirka 1990, så hur det såg ut varierade givetvis under dessa 40 år.

Personligen så tycker jag att det mest skrämmande var de atombomb-missil-baser som fanns i Baltikum, som kunde sända iväg döden mot tex Stockholm.
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... index.html

Finns en del andra forum som avhandlar det du efterfrågar till en viss del. Tex Skalman.nu

/B
Användarvisningsbild
Uven
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 19:30

Inlägg av Uven »

Ja, Kalla kriget var långt och den militära närvaron förändrades givetvis under tidens gång. Jag har haft kartor över en sammanställning av flottstyrkorna i östersjön runt 1960-70 men hittar dem inte. Tänkte göra en ny för att få en liten uppfattning om vad som fanns där.
Jag har växt upp i Stockholm och skärgården och först nu förstått hur omfattande vårt försvar egentligen var. Har ett otal gånger åkt förbi straxt utanför bergrummet i Tullinge, sett klargöringplatserna och både draken och viggen. Åkt förbi forten i skärgården utan att egentligen ta någon notis om dessa. Badat i svallen efter flottans båtar.
Inte förrän jag besökte Hemsö och Femöre fick jag se hur det såg ut och blev då intresserad av hur vi egentligen förberedde oss på ett anfall från öst. För så var det ju, alla övningar gick ut på att det var röd som var den lede fi.
Personligen så tycker jag att det är fascinerande med alla befästningar. Tyvärr finns ingen tid. Därav strötittandet på dessa sidor...
Visst är det egentligen fruktansvärt att veta att när väl missilerna är avfyrade tar det inte många minuter innan de slår ner i Stockholm. Ingen chans att sätta sig i säkerhet där inte. Speciellt på 60-talet när noggrannheten inte var så särskilt bra så dom satsade på kvantitet istället, iväg med några bara...
Skriv svar