Har köpt en ny UE bil.

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Jeepetorp
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 19:41
Kontakt:

Inlägg av Jeepetorp »

Det är en 3,8 l V6 på ca 200 hkr.
På bilden har jag monterat bort krängningshämmaren fram, vilket medförde att jag kom en sån där betongklack längre än med hämmaren monterad.
Jo, stel framaxel. Diffbroms bak, s.k. Limited Slip Diff. Så tror jag att ABS systemet hjälper till att bromsa det hjul som tappar greppet. Det var i alla fall inga problem att fortsätta klättra fast vänster bak och höger framhjul hängde en bit upp i luften.

Jag jobbar emellanåt som terrängkörningsinstruktör på den firman jag köpte Jeepen från.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Jeepetorp""]Det är en 3,8 l V6 på ca 200 hkr.
På bilden har jag monterat bort krängningshämmaren fram, vilket medförde att jag kom en sån där betongklack längre än med hämmaren monterad.
Jo, stel framaxel. Diffbroms bak, s.k. Limited Slip Diff. Så tror jag att ABS systemet hjälper till att bromsa det hjul som tappar greppet. Det var i alla fall inga problem att fortsätta klättra fast vänster bak och höger framhjul hängde en bit upp i luften.

Jag jobbar emellanåt som terrängkörningsinstruktör på den firman jag köpte Jeepen från.[/quote]

ja ett sånt system hjälper faktiskt i vissa fall, har det på min audi och får man diagonalgäng så börjar ABS'en att jobba och bromsar de spinnande hjulen så bilen rör sig, som här: http://www.youtube.com/watch?v=opvozqnv ... ature=plcp men nackdelarna med det systemet är att dels krävs det ju hjulspinn och mycket gaspådrag för att det ska funka, och dels så orkar det inte bromsa så mycket som behövs som man står riktigt dumt till.
men har man dessutom en LSD diff bak så hjälper ju den till en del med, men knepigt att jeep inte har renodlade elstyrda spärrar, de marknadsför sig ju ändå som terrängbilar och inte stadsjeepar.. tidigare audimodeller hade ju elmanövrerad spärr bak, och den spärrade ju 100%, och ändå var inte det terrängbilar. finns det spärr som tillval till jeeparna?
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Grattis till en trevlig bil. Va blir det för däck? 33-35" hadde suttit som en smäck :)
knepigt att jeep inte har renodlade elstyrda spärrar, de marknadsför sig ju ändå som terrängbilar och inte stadsjeepar.. tidigare audimodeller hade ju elmanövrerad spärr bak, och den spärrade ju 100%, och ändå var inte det terrängbilar. finns det spärr som tillval till jeeparna?
Får väll diffspärr både fram å bak om man köper en RUBICON wrangler, tror dock dom kostar ganska mkt mer :(


SADDAM
Har också funderingar på en Jeep Wrangler. Dock en lite äldre, närmare bestämt en TJ årmodell 97-06 med 4-literssexan.
Idag 16:55
En polare köpte en sådan för ett ett tag sen, riktigt trevlig bil å underbar motor :)




Äger själv en Jeep Comanche men den är inte riktigt klar än, har bara hunnit höja den bak Bild
Användarvisningsbild
Jeepetorp
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 19:41
Kontakt:

Inlägg av Jeepetorp »

Nypriset på Rubicon var ca 30 000 kr dyrare.
Då får man diffspärrar både fram o bak, elektroniskt frånkopplingsbar krängningshämmare och diverse skydd under bilen.
Begagnatmarknaden är det värre med, då Rubicon inte är så vanliga. Dessa sjunker inte i pris i samma takt som Sahara.
Användarvisningsbild
Jeepetorp
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 19:41
Kontakt:

Inlägg av Jeepetorp »

[quote=""huricane4""]Grattis till en trevlig bil. Va blir det för däck? 33-35" hadde suttit som en smäck :)



Får väll diffspärr både fram å bak om man köper en RUBICON wrangler, tror dock dom kostar ganska mkt mer :(





En polare köpte en sådan för ett ett tag sen, riktigt trevlig bil å underbar motor :)




Äger själv en Jeep Comanche men den är inte riktigt klar än, har bara hunnit höja den bak Bild[/quote]

Dom är riktig coola. Och 4,0 I6 är en fantastiskt go motor. Har en avställd Cherokee -92, med drygt 3" höjning och 31" Cooper S/T, 12000lbs vinsch...
Till salu för en billig peng, för den som vill meka med ett objekt...
3000 för bilen. 3000 för vinschen, eller 5000 för allt ihop.
Skriv svar