Hur gör ni ert kaffe?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kan däremot varna för Kopi luwak " bajskaffe". Kul att ha testat men verkligen ingen speciell smak. Kaffebönorna passerar tarmen på ett mårdliknande djur. Plockas och rostas. Här tex:

http://www.baristashopen.se/kaffe/limit ... e-100g.php
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Är jag ute på tur så har jag med en termos hett vatten och ett gäng förpackningar av instant ipoh white coffee. Tyvär så börjar de godaste sorterna i mitt lager ta slut så jag får hoppas på en ny tjänsteresa till malaysia snart.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Ett tips, ta inte med ert goda mörkrostade bryggkaffe till fjälls.

Det blir fullkomligt odrickbart ihop med vatten
från en porlande fjällbäck. :o

Jag gjorde den tabben en gång, där efter lärde jag mig att man
ska ta seden dit man kommer.

Hur då? :confused:

Jo en kopp kaffe har två huvudingredienser;
kaffe och VATTEN...
Har man ett vatten av skånetyp, (mycket kalk och mangan tex)
passar det utmärkt med ett mörkrostat bryggkaffe m/ Zoega's.
Men hamnar man uppe i Lapphelvetet ska det vara kok mellanrost.
Det mineralfattiga fjällvattnet passar bra ihop med det,
dessutom kan man få lägga i några saltkorn för att mjuka upp det lite.
;)

Mitt kaffe ska vara hett, svart och starkt.....
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Norrhyttan""]Det där är en skönhet i sig. Har dock ingen erfarenhet från den. Senast jag såg en användas var jag alldeles för ung för att uppskatta kaffe (det var på 70-talet). Skulle vara kul att testa![/quote]
Claes Olsson säljer nytillverkade. På landsbygden går de gamla för 100-150:- på loppisar.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""mopedhuligan""]På landsbygden går de gamla för 100-150:- på loppisar.[/quote]Det låter mer min stil, än något nytillverkat. :D
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Jeepetorp
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 19:41
Kontakt:

Inlägg av Jeepetorp »

Vattenkokare o frystorkat. Det duger.
Vill man ha riktigt gott kaffe gör man likadant, fast häller upp det i termos och serverar det efter ett par timmar.
Många kommentarer blir då: Åååh, vad gott med äkta kok-kaffe!!! Jorå, såatteeeh...

På en del tillställningar serverar vi kaffe, som vi "brygger". Koka vatten och frystorkat kaffe, så blir det nästan lika gott, fast med en något mer bränd smak. (Som äkta kok-kaffe...)
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Jeepetorp""]Vattenkokare o frystorkat. Det duger.
Vill man ha riktigt gott kaffe gör man likadant, fast häller upp det i termos och serverar det efter ett par timmar.
Många kommentarer blir då: Åååh, vad gott med äkta kok-kaffe!!! Jorå, såatteeeh...

På en del tillställningar serverar vi kaffe, som vi "brygger". Koka vatten och frystorkat kaffe, så blir det nästan lika gott, fast med en något mer bränd smak. (Som äkta kok-kaffe...)[/quote]

:D skrattade gott åt detta, har själv trott att det var "riktigt" kaffe när nån bjöd på fika i trädgården. Det var efter det jag gick över till det mörkrostade pulverkaffet istället för mellanrosten. "-Jorå, såatteeeh" :D .
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Sv: Hur gör ni ert kaffe?

Inlägg av Norrhyttan »

Många varianter på kaffeproblematiken. Och var och en har förstås rätt till sin egen smak.

Själv har jag inte lyckats hitta något gott pulverkaffe, men är samtidigt öppen för nya erfarenheter. Man ska aldrig säga aldrig.

Nu slänger jag väl bensin på elden när jag påstår att det är skillnad på koffeinberoende och de som dricker kaffe som en liten guldkant. Lite som alkoholism. En del trattar i sig vad för skit som helst, smaken kvittar - huvudsaken är att man blir full.
Det hör till ovanligheten att jag dricker så mycket som två koppar om dagen. De få koppar jag dricker ska vara av god kvalitet, är det inte gott så tackar jag nej.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Norrhyttan""]Många varianter på kaffeproblematiken. Och var och en har förstås rätt till sin egen smak.

Själv har jag inte lyckats hitta något gott pulverkaffe, men är samtidigt öppen för nya erfarenheter. Man ska aldrig säga aldrig.

Nu slänger jag väl bensin på elden när jag påstår att det är skillnad på koffeinberoende och de som dricker kaffe som en liten guldkant. Lite som alkoholism. En del trattar i sig vad för skit som helst, smaken kvittar - huvudsaken är att man blir full.
Det hör till ovanligheten att jag dricker så mycket som två koppar om dagen. De få koppar jag dricker ska vara av god kvalitet, är det inte gott så tackar jag nej.[/quote]

Bensin?
Nej då, tycker din reflektion är mycket klok.
Från att tidigare var en bälgare av stora mått, har min konsumtion
i mångt och mycket blivit som din.
Ujuj, vad beck man hällde i sig ibland.
Det hände tom en gång att jag fick den famösa "kaffedarren".
Japp, en OD.
Inte kul inte. :o :D
Min sambo dock, bördig från Tammerfors, HON dricker kaffe
en masse. Pannan hinner aldrig svalna mellan laddningarna.
JP
Ps Jag kör Gevalia Instant Ebony här hemma, passar utmärkt till det vatten jag har.
Ds
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""jpkrax""]Bensin?
Nej då, tycker din reflektion är mycket klok.
Från att tidigare var en bälgare av stora mått, har min konsumtion
i mångt och mycket blivit som din.
Ujuj, vad beck man hällde i sig ibland.[/quote]För mig är det tvärtom. Jag har aldrig varit någon stor kaffedrickare utan mest "tvingat" i mig det som en social företeelse. Aldrig att jag bryggde en kopp när jag var ensam.
Sedan upptäckte jag att man faktiskt kan göra gott kaffe... Så nu har min konsumtion ökat! :D
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Skriv svar