Hur gör ni ert kaffe?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""Akrylamid""]Personligen tror jag att allt man gör själv blir godare. Utemänniskor (med det menar jag främst fjällvandrare/paddlare osv) har en tendens av att ha vissa ritualer när de kokar sitt kaffe, men ingen har velat ställa upp på en blind test där ena koppen innehåller kaffe som blivit omrörd med en glödande pinne och den andra en vanlig pinne, eller bankad på kaffepannan tre gånger istället för två eller fyra... Men visst är det gott med kokkaffe framför bryggkaffe bryggd i en vanlig brygga...[/quote]
Självklart är det så, som någon form av placeboeffekt. Simpel grillkorv smakar ju exempelvis alltid bättre om man grillar den djupt in i skogen, gärna i smällkalla vintern, än om man brassar på den på en gasolgrill.
Det finns inte en chans att det skulle vara någon smakskillnad om vattnet kokat upp på vedspisen eller på elektrisk väg. Där är det bara känslan. Det blir liksom lite kontemplation att sitta och titta på lågorna medan kaffet sakta kokar upp! Men det skulle aldrig falla mig in att tända i spisen bara för kaffets skull.

[quote=""Akrylamid""]Visst kan man säga att det jag dricker är inte "riktig" kaffe, men who cares, jag har inte valt att gilla latten, jag bara gör det :) [/quote]Alla har sin smak, och jag kan också uppskatta en bra café latte. Det har ju även mycket med omständigheterna att göra. I vissa lägen passar ett bryskt kokkaffe bäst, i andra är latte det som funkar.
Tyvärr är det en bristvara i mina trakter och jag tycker inte att något av hemmaalternativen är fullgoda, i alla fall inte om de även ska motsvara min ekonomi.

För övrigt dricker jag sparsamt med kaffe. Ytterligare ett skäl till att mala själv. Ett paket färdigmalt räcker allt för länge...
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

12Volts vattenkokare o Nescafé i lite mer spartanska länder.
Tar 40-45 minuter att koka upp 1 liter med 170W.
Men med lite planering så går det fint!
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Jag måste vara riktigt udda som använder en "vanlig" bryggare och Gevalia. :)
Men det är hästlängder bättre än sörjan från Selecta-automaten på jobbet - som jag pinar i mig just nu...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""bunkrologen""]12Volts vattenkokare o Nescafé i lite mer spartanska länder.
Tar 40-45 minuter att koka upp 1 liter med 170W.
Men med lite planering så går det fint![/quote]

Inga nya försök med de där magiska burkarna som skulle värma innehållet (kaffe) ?

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]Inga nya försök med de där magiska burkarna som skulle värma innehållet (kaffe) ?

/B[/quote]

Funkade helt ok, men vågar inte ta dem på flyget.
Jobbigt förklara sig på ett språk man inte behärskar vad det är för konstiga kemikalier i botten på burkarna.
Blir vattenkokare med på nästa utlandsresa! :)
Finns inte så många Statoil eller 7-11 i det landet.. :rolleyes:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Älgben""]Jag måste vara riktigt udda som använder en "vanlig" bryggare och Gevalia. :)
Men det är hästlängder bättre än sörjan från Selecta-automaten på jobbet - som jag pinar i mig just nu...[/quote]

Precis som jag gör. Aldrig fastnat för "latte-experiment" osv. Gillar svenskt bryggkaffe bäst. Just nu kanske någon av Classics varianter. Ibland köper jag ett paket holländskt/dansk lågpriskaffe för 20 kr paketet för att få känsla för kvalitetskaffe igen.....
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""bunkrologen""]Tar 40-45 minuter att koka upp 1 liter med 170W.
[/quote]En liter? Jösses, så mycket kaffe dricker inte jag på en vecka ens. :D
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Norrhyttan""]En liter? Jösses, så mycket kaffe dricker inte jag på en vecka ens. :D [/quote]

Delat på 4 så är det en kopp var. :)

Men, jag är missbrukare.. Drar ca 2 liter kaffe/dag :eek:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Delat på 4 så är det en kopp var. :)

Men, jag är missbrukare.. Drar ca 2 liter kaffe/dag :eek: [/quote]

En liter lätt för mig. Känns fint att kaffe numera betraktas som rena hälsokosten. Förebygger allsköns hemskheter.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Kör mest Nescafé eller annat mörkrostat pulverkaffe, snabbt och smidig speciellt om man ska ha med sig ut på äventyr.
Har iofs en gammal kaffekvarn som jag använde tidigare och håller även med om att vanligt bryggkaffe, bryggt på gammal hederligt sätt med en skvätt mjölk i är bland det bästa som finns.
Skriv svar