Nu börjar den likna något, UE bilen...

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Det verkar ha funnits flera olika enligt inlägg på, jeepsweden.net
bla. 2,91:1 och sen 2,06:1 =5,99

Priset har stegrat ganska kraftigt på några år. kollade senast när jag hade valpen. ( 5-8 år sen) Då fick man dom för en tia styck..
Användarvisningsbild
Jeepetorp
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 19:41
Kontakt:

Inlägg av Jeepetorp »

[quote=""podden""]Har du funderat på volvos portaler något.. ska väl tåla det mesta utom hopp..
Ger mer frigång och en höjning samtidigt,men jag kan inte deras utväxling,kanske blir för lågt..[/quote]

He he... Jo då, men inte på den här... Den ska i första hand fungera som familjebil, i andra hand vara cool, i tredje hand fungera i terrängen...
Men så småningom så... Dock måste man slakta en TGB 13, och det är ju synd...
TGB 20 har en annan utväxling, men rymmer då ännu större däck... 44" kanske vore något...
Och tänk inte ens tanken Svensk Bilprovning efter det...
Användarvisningsbild
Jeepetorp
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 19:41
Kontakt:

Inlägg av Jeepetorp »

[quote=""podden""]Den gjordes bara i 2 exemplar :( om jag minns rätt..[/quote]

Borde väl gå att bygga om, med en o en halv 13/20 bil...
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Jeepetorp""]Borde väl gå att bygga om, med en o en halv 13/20 bil...[/quote]

Eller ta axlarna till 13/20 och använda 3:e axeln till en driven kärra. :cool:

Glöm inte att göra om fälgarna till "beadlock" fälgar.

Då kan man smyga omkring med 1.0 bar, finfin rensfunktion... ;)
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Jeepetorp""]He he... Jo då, men inte på den här... Den ska i första hand fungera som familjebil, i andra hand vara cool, i tredje hand fungera i terrängen...
Men så småningom så... Dock måste man slakta en TGB 13, och det är ju synd...
TGB 20 har en annan utväxling, men rymmer då ännu större däck... 44" kanske vore något...
Och tänk inte ens tanken Svensk Bilprovning efter det...[/quote]

Aha.. då ska den ju vara lite praktisk också..

Så här blir det med portaler och 44" :D
bilen är inte min. den tillhör en vän.
Och den är besiktad..så visst går det.
:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Oavsett vilket, tycker jag att man ( bör, borde) kan köra med inhemskt mtrl....
God tillgång på reservdelar, gott kunnande, och naturligtvis svenskt gemyt. ;)
In a Valp, nobody can hear you scream.......... ;) :D
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""jpkrax""]Oavsett vilket, tycker jag att man ( bör, borde) kan köra med inhemskt mtrl....
God tillgång på reservdelar, gott kunnande, och naturligtvis svenskt gemyt. ;)
In a Valp, nobody can hear you scream.......... ;) :D [/quote]

om landet lagom bara kunde tillverka annat än dessa spartanska "jag vågar inte sticka ut-fordon" så skulle jag mer än gärna köra inhemskt, tänk en Volvo pickup med V8 diesel i storlek som en 80-tals cheva med traditionell byggteknik plus den svenska kvaliten, det vore drömmen, men man får stå ut med tequila-kvalite om man vill åka med stil (fast jag kör tysk tråkbil till vardags)
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""swedediesel""]om landet lagom bara kunde tillverka annat än dessa spartanska "jag vågar inte sticka ut-fordon" så skulle jag mer än gärna köra inhemskt, tänk en Volvo pickup med V8 diesel i storlek som en 80-tals cheva med traditionell byggteknik plus den svenska kvaliten, det vore drömmen, men man får stå ut med tequila-kvalite om man vill åka med stil (fast jag kör tysk tråkbil till vardags)[/quote]

:D now we are talking.


Jag hoppas du förstod ironin. ;)
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Jeepetorp
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 19:41
Kontakt:

Inlägg av Jeepetorp »

När jag köpte den här Jeepen stod valet mellan att köpa en vanlig herrgårdsvagn, eller något lite roligare.
Jag planerar att den ska rulla ca 150 mil/månad, så bränsleförbrukningen är inte så vansinnigt viktig. Fast en Skoda Octavia är nog roligare att tanka...

Och kvallitén är det inget fel på. Det mesta hinner gå sönder o bytas ut innan det rostat fast...
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Jeepetorp""]När jag köpte den här Jeepen stod valet mellan att köpa en vanlig herrgårdsvagn, eller något lite roligare.
Jag planerar att den ska rulla ca 150 mil/månad, så bränsleförbrukningen är inte så vansinnigt viktig. Fast en Skoda Octavia är nog roligare att tanka...

Och kvallitén är det inget fel på. Det mesta hinner gå sönder o bytas ut innan det rostat fast...[/quote]

Med 150 mil/månad så känns ändå skillnaden rätt rejält mellan 31" kontra 35" och sedermera höjning...
Borde ge ca 0,2-0,3 liter/mil mer förbrukning?! lite krasst räknat...
Skriv svar