Dämpa ljudet vid filminspelning? Vilket material

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Dämpa ljudet vid filminspelning? Vilket material

Inlägg av Elagabalus »

Är ju inte fråga om någon proffsinspelning men en kompis skall ha två konserter. Ar åt blues o rockhållet. Oftast har kameran klarat rätt högt ljud men nu kommer jag att stå nära. De två stereomicarna sitter på ovansidan. Någon som testat att tejpa över med något? Någon tunn väv kanske.
Kameran är en Samsung WB2000(har också en D3100 som även den filmar full HD men tror dess ljud blir omöjligt att dämpa. Samsungen känns bättre på film)
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Den bästa lösningen för dig (möjligt eller ej) är att spela in ljudet via en annan källa. Tex laptop eller motsvarande kopplat till något ev. mixerbord.

Hur man dämpar ljudet bäst med bibehållen kvalite vet jag tyvärr ej.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Mirage""]Den bästa lösningen för dig (möjligt eller ej) är att spela in ljudet via en annan källa. Tex laptop eller motsvarande kopplat till något ev. mixerbord.

Hur man dämpar ljudet bäst med bibehållen kvalite vet jag tyvärr ej.[/quote]

Tack för svar. Som du förstår är detta på hobbybasis. Skulle förstås ha en D5100 med micingång. Vet att nån kompis lyckades hitta en nödlösning men minns inte vem det var och hur det gick till. Kanske kommer det ändå att funka. La upp några filmer på Youtube av en Wadlingkonsert under nicket "Godaholm" om nån vill se. Satt precis framför och överstyrde bara någon enstaka gång

Edit: kanske kommer det att funka utan något skydd. Var ganska högt ljud här men det funkade faktiskt bra. Går att se i 1080p

http://www.youtube.com/watch?v=9x35LVtTVpw
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Tunn skumgummi dämpar ljudet men det kan även förvränga det för mycket.
Det enkla svaret är att det går inte att dämpa ljudet på ett bra sätt utan att använda en ljudinspelare med ställbara nivåer.

Kolla om kameran har inbyggd limiter, den trycker ner alltför höga ljudnivåer.

Det går att rädda mycket i post men inte som det distar/slår på rött på mätaren.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har iofs en kompis med bra bärbar ljudinspelning. Nån liten sak med flashminne och mic-ingång. Vet att den spelar in bra. Är det svårt att synca min film med hans ljud? Eller bifogar man den bara och ser till att allt synkas?
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Ta vilken random digital videokamera eller bandspelare som helst från dom senaste tio åren som har ställbar ljudingång, gärna med separat mickingång med dämpning. Ta upp ljudet på den och lägg ihop det med bilden i en dator i efterhand.

Ljudkvallan, till skillnad från bildkvallan, har i princip varit oförändrad från det att DV formatet tog över efter VHS. Huvudsaken att det är quartzs/digitaltyrning så inte hastigheten varierar.

Glöm inte att lyssna med lurar då och då, det kan spricka även om mätarna på bandaren verkar OK.

Lycka till!
Flygger
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tack för svar. Då har jag ett par options att välja mellan
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Gick igång lite på den här tråden, inspelning och utsändning av ljud är vid sidan av UE mitt stora kall och även min proffession sedan 23år. Glömde påminna om att placering av mikrofon är A&O för att få ett bra resultat.

Finns det en ljudtekniker ute i lokalen så brukar det vara en bra placering där hon/han står. Se till att få upp den över huvudhöjd annars blir det för mycket publikljud, förankra den väl!

Har du tillgång till två kameror så sätt den ena med en stor fast bild som täcker hela scenen och ta den andra och fläng runt framför bandet. Använd sedan den fasta som huvudkamera i redigeringen och klipp in bilder från den lösa kameran. Ganska enkelt och blir mycket roligare att titta på.
Flygger
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Att tejpa för mic-ingången fungerar utmärkt som nödlösning. Alternativt som någon sa är att spela in med någonting annat och sedan synka ihop ljudet och videon.
dknation
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 09 maj 2012, 14:45

Inlägg av dknation »

Vet inte vad du har för utrustning men om kameran har ingång för extern ljudkälla så kan du alltid se om du kan hyra sändare/mottagare från någon musikaffär i närheten. På det viset kan du ha en bra placerad mikrofon någonstans utan att behöva pyssla med att synca ljudet i efterhand (fast det borde inte vara så jättepilligt att synca beroende på vad du har att editera med). Se till att du är förberedd och prova dig fram. Bandet kommer säkerligen ha ett soundcheck. Det är din chans att testa olika metoder och se vilken som ger dig bäst resultat.
Skriv svar