Dämpa ljudet vid filminspelning? Vilket material

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Att synka ihop ljudfilen med filmen är inte svårt. Om du även spelar in ljud med kameran så lägg in båda programmen i någon videoedit, sedan tar du och kikar på båda ljudklippens "histogram?". Dessa bör se relativt lika ut, förutom att det ena förmodligen går lite högre än det andra.
Lättast brukar vara att gå efter någon topp som syns tydligt på båda, zooma in så mycket det bara går och lägga dessa toppar så nära varandra som det går.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Faniskogen""]Att synka ihop ljudfilen med filmen är inte svårt. Om du även spelar in ljud med kameran så lägg in båda programmen i någon videoedit, sedan tar du och kikar på båda ljudklippens "histogram?". Dessa bör se relativt lika ut, förutom att det ena förmodligen går lite högre än det andra.
Lättast brukar vara att gå efter någon topp som syns tydligt på båda, zooma in så mycket det bara går och lägga dessa toppar så nära varandra som det går.[/quote]

Tack för alla tips. Jag kommer att använda kameran. Gör ett test innan och ser om det överstyr. Gör det det sätter jag en liten vävbit över mickarna - och testar igen. Dessutom har en kompis med en lite proffsigare inspelningsutrustning. Har vi tid och ork kan vi ju lägga på det ljudet efteråt ( om det behövs).
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Faniskogen""]
Lättast brukar vara att gå efter någon topp som syns tydligt på båda, zooma in så mycket det bara går och lägga dessa toppar så nära varandra som det går.[/quote]
Bara att klappa högt och tydligt en gång i början av tagningen, enkelt att synka dem då.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har möjlghet att lägga på ljud senare. Med facit i hand borde jag inte stått fullt så nära. Tror det hade funkat bättre att stått en bit ut i lokalen. Överstyrde en del tyvärr. Är ju bara en kompaltkamera trots allt

http://www.youtube.com/watch?v=x2-XL4YG ... e=youtu.be
jennyann
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 25 maj 2012, 07:21

Inlägg av jennyann »

Jag förstår ingentinnng [url=http://www.****.se]:-([/url] Otroligt frustrerad!
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Reklamlänk borttagen
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Elagabalus""]Har möjlghet att lägga på ljud senare. Med facit i hand borde jag inte stått fullt så nära. Tror det hade funkat bättre att stått en bit ut i lokalen. Överstyrde en del tyvärr. Är ju bara en kompaltkamera trots allt

http://www.youtube.com/watch?v=x2-XL4YG ... e=youtu.be[/quote]

Att spela in ljudet med någon extern mick brukar nästan vara ett måste om du inte vill att det klipper överallt och låter allmänt skit.

Det saddam skrev var smart, att i början klappa högt när det inte är mycket annat ljud runt omkring. Då har man en bra referenspunkt.
En annan bra sak är att aldrig pausa inspelningen på varken mick eller kamera om man kan undvika det. Då behöver du bara synka en gång istället för att behöva synka alla klipp.
Skriv svar