kina-KRAGG, reservkraft med SPÄNNING!

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""jpkrax""]Hursom, tråkigt men samtidigt intressant att se bilderna på
"generalraset".... ;) :D

Ett tips:
Man kan få tag på en 5-7 hk tändkula till rätt hyggligt pris.
Den kan du köra på allt som brinner, från smält smör till "sletolja"... :D
Men det är klart, kan bli lite knepigt med frekvensbalanseringen..
JP[/quote]

haha, generatorn är 2-polig så 3000rpm blir lite väl häftigt för en tändkula, om man inte har växellåda emellan då, men det skulle vara en fin lösning, ett tungt svänghjul kommer ju göra att strömmen kommer bli jämn och fin utan spikar!
jag har nu pillat ihop ett fungerande verk av detta, flyttade generatorn till ett annat verk som hade bränd statorlindning. på den motorn satt det låsbrickor vid dessa skruvar, vilket det inte gjorde på den sprängda noterade jag!
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""swedediesel""]haha, generatorn är 2-polig så 3000rpm blir lite väl häftigt för en tändkula, om man inte har växellåda emellan då, men det skulle vara en fin lösning, ett tungt svänghjul kommer ju göra att strömmen kommer bli jämn och fin utan spikar!
jag har nu pillat ihop ett fungerande verk av detta, flyttade generatorn till ett annat verk som hade bränd statorlindning. på den motorn satt det låsbrickor vid dessa skruvar, vilket det inte gjorde på den sprängda noterade jag![/quote]

Kilrep min vän, kilrep..... ;)

Lås gärna med Loctite eller motsvarande, brukar rekommenderas i alu.
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""]Lås gärna med Loctite eller motsvarande, brukar rekommenderas i alu.[/quote]

Min erfarenhet är att vanlig Loctite är väldigt dåligt på att klara av värme, så det gäller då att se till att man använder den speciella typen som är till just för gänglåsning. Av denna finns det dessutom två varianter, en som är till för att det ska gå att lossa förbandet med visst mått av extra kraft och en annan som är till för att sitta fast tills universum fryser...
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Osprey""]Min erfarenhet är att vanlig Loctite är väldigt dåligt på att klara av värme, så det gäller då att se till att man använder den speciella typen som är till just för gänglåsning. Av denna finns det dessutom två varianter, en som är till för att det ska gå att lossa förbandet med visst mått av extra kraft och en annan som är till för att sitta fast tills universum fryser...[/quote]

Det finns en uppsjö av varianter, vi har ca 20-30 olika på kneget.
Även högtemp, jag jobbar mycket med hydraulik och andra värmealstrande maskiner.

Ett tips; de flesta av dem lossar lättare om man värmer upp materialet
till ca 100 grader.
T.o.m alu klarar de temperaturerna.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar