[quote=""Forsis""]Tack för den länken!
Vyerna av Drakenplanens undersidor väcker minnen av sommarloven på landsbygden i Småland under tidigt 1970-tal. Då var överflygningar av Draken på låg höjd ett högst vardagligt inslag. När som helst kunde de komma brakande över skog och sjöar på kanske omkring 100 meters höjd.
Det var fascinerande att ibland kunna se dem passera rakt ovanför helt tyst, och därefter uppfatta hur ljudet kom med tydlig fördröjning. Att kunna se skillnad på Draken och Viggen var en lika tidig och självklar lärdom som att kunna skilja på Volvo PV och Amazon.
Ljudet av övande stridsflygplan var ett lika naturligt inslag i den lantliga ljudbilden som kor, höns, traktorer eller motorsågar. Såvitt jag minns hörde man mycket sällan klagomål från lokalbefolkningen på flygbuller. Vid den här tiden rådde en utbredd och djupt rotad stolthet över flygvapnet.
Vid den här tiden ansågs Sverige ha det näst mest slagkraftiga flygvapnet i förhållande till folkmängden. På första plats i sammanhanget rankades Israel.
Men tiderna har förändrats. Under de tio senaste årens besök i samma trakter har jag bara vid enstaka tillfällen sett eller hört Gripenplan.
Här är ett annat härligt klipp på samma tema:
http://www.youtube.com/watch?v=pRSVHxT-ziM[/quote]
And it still is my friend....
Jag har den stora förmånen att bo inom synhåll från F7:s övningsområde.
När det var KFÖ, (ja för att den yngre generationen skall förstå)på den tiden vi hade ett flygvapen, kunde det hända att man fick se 35:r och 37:r inbegripna i riktiga "dogfights".
Behöver jag säga att 35:rna hängde som pitbulls i rumpan på 37:an.
Då var det 35:r från F4 och F10. Speciellt en Ff från F10 var exceptionellt tålig mot G-kraft. Han gick under nick: Biggles.
I dag kan jag få se Ff som spakar 39:a men det är inte samma.

Maxar ju 9 G så....
Men tillbaks till Topic.
Här är ett klipp vad man kan hitta på när kärrorna har flygförbud:
http://www.youtube.com/watch?v=jbiSo3ApGdw
Storyn är som följer....
Flygförbud på 37 för femtielfte gången. Ff tyckte att kärrorna, detta skedde enligt insatt källa på F21, behövde "värmas" lite och 1:e Fing tyckte det var en god ide.
Closeup bilderna är dock tagna från en 245:a men iaf..
JP
Sapere aude.
Perge scelus mihi diem perficias.