Horten 9: ett tyskt stealth-plan år 1944
Har hittat en serie på fyra klipp om ett tyskt stealth-plan som var 30 år före sin tid: Horten 9 från år 1944-45. Filmen handlar främst om den tidiga utvecklingen och hur en ny fullskalamodell byggdes 60 år senare för att göra radarprover.
Dialogen är på tyska, utan engelsk textning. För den som inte riktigt behärskar tyska språket har jag skrivit sammanfattningar om vad avsnitten handlar om. Även om man inte förstår tyska så ger det varierade filmmaterialet en god behållning; det förekommer en blandning av animeringar, gamla originalfilmer, nyinspelade rekonstruktioner av historiska scener, och dokumentation av modellbygget och radarproven.
Del 1
Die Horten IX (Teil 1/4)
Våren 1945 upptäckte amerikanska trupper i ett förråd norr om Frankfurt am Main ett flygplan vars existens och konstruktion ingen hade haft en aning om: smygplanet Horten 9. Det tyska ordet "Tarnflugzeug" som ofta nämns motsvarar engelskans stealth-plan, dvs ett flygplan med mycket liten radarsignatur. Horten-planet var till största delen byggt av trä.
Planet fraktades till USA i isärplockat skick i juli 1945, tillsammans med andra beslagtagna tyska flygplan. På plats i USA analyserades konstruktionen, men planet flögs aldrig. Alla flygexperter var förbluffade över att Tyskland hade lyckats utveckla ett plan som detta. Efter 60 år i förråd utanför Washington analyserades Horten-flygplanet på nytt. En fullskalareplik byggdes för att utföra närmare analyser av radarsignaturer.
Sedan följer några autentiska filmer om Luftwaffes krig mot Storbritannien år 1940. En förutsättning för att kunna invadera Storbritannien var att Luftwaffe först hade nedkämpat Royal Air Force, RAF. Luftwaffe misslyckades med att knäcka RAF tack vare att Storbritannien hade ett utbyggt nät av radar, den så kallade "Chain Home"-kedjan. Då gav Hermann Göring flygplanskonstruktörerna i uppdrag att utveckla en ny flygplanstyp som inte syntes på radarn och som var snabbare än RAF:s Spitfire-plan.
De efterföljande nyinspelade scenerna visar hur bröderna Horten utvecklade ett flygplan utan konventionellt bakparti med roder och bakvinge. Hermann Göring var först skeptisk till konstruktionen, men bröderna Horten lyckades övertyga honom.
Del 1 avslutas med bilder från bygget av den nya fullskalamodellen i USA.
Del 2
Die Horten IX (Teil 2/4)
Del 2 fortsätter där del 1 slutade, med bygget av fullskalamodellen. En viktig del i bygget var att välja material med samma radarreflekterande egenskaper som ursprungsplanet. Under bygget uppstod problem med att spalter uppstod på grund av rörligheter i träet.
Även i USA bedrevs tidiga försök med stealth-plan. Jämförelser görs med liknande konstruktioner från Northprop under 1930-talet och framåt, som ledde till bombplanet B2.
Åter till bygget av Horten-modellen. De synliga metalldelarna, till exempel motorerna, gjordes av plastmaterial som beströks med lack som skulle ge samma radarsignatur som metall.
Huven över cockpit var särskilt svår att forma. Den hade en komplicerad form och skulle göras av plexiglas i ett stycke.
Del 3
Die Horten IX (Teil 3/4)
Del 3 fortsätter där del 2 slutade. Mätningarna som görs med mätinstrument är jämförelser mellan de lackade plastkonstruktionerna och riktig metall, för att avgöra att materialets radarsignatur överensstämmer.
Sedan följer nyinspelade scener som visar bygget av det ursprungliga Horten-planet år 1944. Efter D-dagen beställdes fler plan trots att det första ännu inte hade flugit. Utvecklingen påbörjades även av flygplanstypen Horten 18, en interkontinentalbombare som skulle kunna nå USA.
18 december 1944 skedde första provflygningen av Horten 9. Under de följande månaderna flög provflygaren Erwin Ziller Horten 9 vid flera tillfällen. Planet överträffade alla förväntningar. Det var så smidigt och snabbt att det vann en "dogfight" mot en Messerschmitt Me 262.
Drivsystemet på Horten 9 hade vissa problem med tillförlitligheten. I februari 1945 började en motor brinna och och det enda provflygplanet störtade, varvid piloten Erwin Ziller omkom.
Åter till modellbygget: efter tre månader var modellen klar. Några veteraner från Northprop Grumman som utvecklat tidigare generationer av stealth-plan deltog i visningen.
Radarproverna gjordes i Mojave-öknen. Filmer därifrån är för övrigt mycket sällsynta. Testerna görs med ett brett frekvensspektrum ur olika vinklar.
Ett test görs för att avgöra om Horten 9 hade upptäckts av 1940-talets "Chain home"-radarkedja norr om Engelska kanalen. Simulerade flygningar över kanalen med olika flygplanstyper görs. Som jämförelse upptäcktes de konventionella propellerdrivna jakt- och bombflygplanen på 160-180 km avstånd, vilket gav gott om tid för RAF att formera sig för motangrepp.
Ett andra Horten 9-plan byggdes år 1945 och var nästan färdigt, men då var kriget avgjort. Det var detta plan som skeppades till USA efter krigsslutet.
Del 4
Die Horten IX (Teil 4/4)
Radaranalyserna visar att RAF inte hade haft en chans mot Horten 9-planen vid anfall över Engelska kanalen. Med en flyghöjd på 15 meter i 1000 km/h så hade kustradarn bara kunnat förvarna 2,5 minuter före ankomst. Horten-planen hade även haft förödande inverkan på de allierades bombflyg.
Horten 9 var 30 år före sin tid.
Filmen avslutas med spekulationer om vilken utveckling andra världskriget hade kunnat ta om långdistansbombaren Horten 18 hade kommit i tjänst...