vilket bergrum kommer detta ifrån?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

vilket bergrum kommer detta ifrån?

Inlägg av swedediesel »

http://www.blocket.se/uppsala/Dieseldri ... ?ca=16&w=3

att det har stått i bergrum/bunker är helt säkert då det saknar kylare och avgasrör samt har fristående styrskåp
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""swedediesel""]http://www.blocket.se/uppsala/Dieseldri ... ?ca=16&w=3

att det har stått i bergrum/bunker är helt säkert då det saknar kylare och avgasrör samt har fristående styrskåp[/quote]

Är ju en vanlig kragg, finn si det utförandet på sjukhus, tunnelbanan, industrier etc.
Från 60-talet gissningsvis.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

ja om inte sent 50-tal, volvo D60 verkar det vara.
men hade man verkligen värmeåtervinning av kylvattnet i annat än bergrum? stod inte elverken i separata byggnader med egen kylare om det var överjordsanläggningar?
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""swedediesel""]ja om inte sent 50-tal, volvo D60 verkar det vara.
men hade man verkligen värmeåtervinning av kylvattnet i annat än bergrum? stod inte elverken i separata byggnader med egen kylare om det var överjordsanläggningar?[/quote]

Jag har sett en del olika varianter på detta och det verkar inte direkt vara något som är praxis där. :confused:
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""swedediesel""]ja om inte sent 50-tal, volvo D60 verkar det vara.
men hade man verkligen värmeåtervinning av kylvattnet i annat än bergrum? stod inte elverken i separata byggnader med egen kylare om det var överjordsanläggningar?[/quote]

Fanns nog hela registret, har själv varit med att demontera 2 kraggar i en källare under ett sjukhus. Jodå kylvattnet var kopplat via värmeväxlare till värmesystemet.
En anledning just vad gäller sjukhus, var att kraggarna stod i driftstemperatur hela tiden. Lättstartat.. ;)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""jpkrax""]Fanns nog hela registret, har själv varit med att demontera 2 kraggar i en källare under ett sjukhus. Jodå kylvattnet var kopplat via värmeväxlare till värmesystemet.
En anledning just vad gäller sjukhus, var att kraggarna stod i driftstemperatur hela tiden. Lättstartat.. ;)
JP[/quote]

jo det gör dom ju i bergrum också.
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Den påminner lite om de som satt i kraggrummet ute på Björkö (batteri BJ), även om jag har för mig att de var lite större. Fast å andra sidan fanns det nog liknande saker lite överallt i landet. Enda möjligheten att få reda på var den kommer ifrån är nog att maila säljaren, om nu han vet det.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Osprey""]Den påminner lite om de som satt i kraggrummet ute på Björkö (batteri BJ), även om jag har för mig att de var lite större. Fast å andra sidan fanns det nog liknande saker lite överallt i landet. Enda möjligheten att få reda på var den kommer ifrån är nog att maila säljaren, om nu han vet det.[/quote]

De sista gamla Volvo-kraggarna i tunnebanan byttes ut nyligen.
Inte omöjligt att den kommer därifrån, men då borde den ha gått några timmar till tycker jag.
Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Inlägg av Zeb »

[quote=""bunkrologen""]De sista gamla Volvo-kraggarna i tunnebanan byttes ut nyligen.
Inte omöjligt att den kommer därifrån, men då borde den ha gått några timmar till tycker jag.[/quote]

Denna står i ett av tunnelbanans trafikantskyddsrum. Den är i bra mycket bättre skick än den på Blocket. :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jag kapar den här tråden, dock är frågan inom samma ämne: vart kommer dessa ifrån?

[ blocket.se - 2x Elverk Nodström diesel generator MAN 6cyl

På bilden syns 3 st. kraggar, annonsören har 2 st. till salu. Vad är det för herre-jösses-anläggning som behöver tre stycken kraftaggregat?
Notera att de är av märket MAN, är inte det ovanligt i Sverige?

Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar