Kulturfientlighet

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Kulturfientlighet

Inlägg av jpkrax »

Transportstyrelsen har lagt ett förslag på avgifter för museiföreningar som kör på statens banor. Förslaget innebär en avgift motsvarande hälften av vad den kommersiella trafiken pröjsar.
Ca 60% av museitrafiken sker på statens nät, vill ni se gamla ånglok eller ellok i fortsättningen så maila till kulturminister Lena Adelsohn Lilljeroth.

Tala om att vår levande historia är viktig att bevara.
Länk till artikel i SvD.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Mycket tråkigt, men är väl tyvärr den verklighet vi lever i :( (?)

Förr i tiden hade alla myndigheter och statliga verk ett hyfsat stort utrymme i sin budget där man kunde "sponsra" både det ena och det andra, allt från att vinster på tex järnväg eller flyg i storstadsregioner fick sponsra järnväg och flyg i glesbygd, till att låta intresseföreningar, utan kostnad, nyttja infrastruktur.

Nuförtiden har de flesta myndigheter och statliga verk fått tydliga avkastningskrav, lagt ut mycket av sitt arbete på entrepenad, och utifrån det låter man varje verksamhet, komersiell eller idéll, stå för någon sorts del av sina "faktiska kostnader".

Jag är ingen ekonomisk professor, men det är kanske kravet på "affärsmässighet" hos myndigheter och statliga verk som gör att Sverige inte befinner sig i samma ekonomiska läge som många andra länder i Europa?

Men, det borde ju finnas en central pengapåse att ösa från, ge bidrag till verksamheter som på frivillig väg bidrar till att bevara tex det Svenska teknikarvet, så att de kan betala avgifter som denna.

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Mycket tråkigt, men är väl tyvärr den verklighet vi lever i :( (?)

Förr i tiden hade alla myndigheter och statliga verk ett hyfsat stort utrymme i sin budget där man kunde "sponsra" både det ena och det andra, allt från att vinster på tex järnväg eller flyg i storstadsregioner fick sponsra järnväg och flyg i glesbygd, till att låta intresseföreningar, utan kostnad, nyttja infrastruktur.

Nuförtiden har de flesta myndigheter och statliga verk fått tydliga avkastningskrav, lagt ut mycket av sitt arbete på entrepenad, och utifrån det låter man varje verksamhet, komersiell eller idéll, stå för någon sorts del av sina "faktiska kostnader".

Jag är ingen ekonomisk professor, men det är kanske kravet på "affärsmässighet" hos myndigheter och statliga verk som gör att Sverige inte befinner sig i samma ekonomiska läge som många andra länder i Europa?

Men, det borde ju finnas en central pengapåse att ösa från, ge bidrag till verksamheter som på frivillig väg bidrar till att bevara tex det Svenska teknikarvet, så att de kan betala avgifter som denna.

/B[/quote]

Som tur är för den lilla förening jag skitar ned mig i, är vår lilla bana inte ingående i Tragikverkets domäner (medveten felstavning). ;)

Men eftersom jag själv har ett oförglömligt minne av en resa med ånglok längs hela Inlandsbanan så......(suck) :)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Sjukt, det är det enda jag har att säga.

De järnvägshistoriska museerna är ju inte precis vinstkåta företag med mycket pengar. Deras pengar går ju till att hålla liv i lok, vagnar, egna spår och annat. Om jag fattat det rätt så är även de flesta involverade frivilliga entusiaster -d.v.s. att de jobbar utan lön.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""]Sjukt, det är det enda jag har att säga.

De järnvägshistoriska museerna är ju inte precis vinstkåta företag med mycket pengar. Deras pengar går ju till att hålla liv i lok, vagnar, egna spår och annat. Om jag fattat det rätt så är även de flesta involverade frivilliga entusiaster -d.v.s. att de jobbar utan lön.[/quote]

Oja, det är helt ideellt.

Kan som exempel ta vår (SkLJ) VGJ 4, vi lade ner ca 3-4000 mantimmar för att få den i körbart skick. Till detta kommer ju även material för flera hundra tusen. Glöm sen inte att passagerarvagnar och spår skall underhållas...... :(
Mycket timmar och pengar blir det. :eek:
Jag lägger väl i snitt ca 10-12 timmar varje vecka på underhåll och reparationer..
Liiiiiite galen är man nog.. :D ;)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]Kan som exempel ta vår (SkLJ) VGJ 4, vi lade ner ca 3-4000 mantimmar för att få den i körbart skick. Till detta kommer ju även material för flera hundra tusen.[/quote]
Ni i klubben kan ju sätta upp en notis om det hela på er hemsida, gärna på förstasidan. Detta måste ju uppmärksammas, finns ju risk att det klubbas igenom då folk inte ens hört talas om det.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""]Ni i klubben kan ju sätta upp en notis om det hela på er hemsida, gärna på förstasidan. Detta måste ju uppmärksammas, finns risk att det klubbas igenom då folk inte ens hört talas om det.[/quote]

Var lugn för att det morras i MRO-kretsar (Museibanornas RiksOrganisation),
Det mumlas i skumt upplysta rökiga stallar om rep, excutionspatruller och skottpengar... ;) :D
Pressen hakar på här hemmavid, det var faktiskt ett par journalister på lokalblaskan som var med och grundade föreningen för snart 50 år sen.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar