Vad gör du just nu?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""oldschooler""]Hej är helt ny här, sysslar inte med UE själv direkt men tycker att det är sjukt intressant. Har alltid haft en "grej" för övergivna platser och när jag var yngre så höll vi på en del med att utforska sånt man hittade lite varstans.
Brukar lurka på diverse UE sidor när det är slött på jobb och hoppas på att hitta kul bilder och info.

On topic: Just nu sitter jag på jobb i kassan i en butik och mer eller mindre dör av tristess. Snart dags att hitta nått nytt att göra tror jag.[/quote]

Välkommen hit, lurka vidare och förhoppningsvis bli inspirerad, glöm inte kika på forumets årsböcker, länk till dem finns i min signatur.

För att också återgå till ämnet, sitter också på jobbet och försöker få tiden att gå snabbare, ska snart hem och då blir det nog ett glas rött eller två, lite go musik och en bok.

Lyssnar för tillfället på: Kent- "La Belle Epoque" följt av "Allt har sin tid".
Inget whiskytips denna gången, är som sagt tyvärr på jobbet.
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

å jag sitter sjukskriven o letar frenetiskt efter "odens öga" i Valbo, gävle......kan inte släppa den grejjen..kultplats eller vad är det?
en kille sa för flera år sen att det var stenringar i skogarna norr om Valbo...har fan inte hittat dom än.. :eek:
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""hilledille""]å jag sitter sjukskriven o letar frenetiskt efter "odens öga" i Valbo, gävle......kan inte släppa den grejjen..kultplats eller vad är det?
en kille sa för flera år sen att det var stenringar i skogarna norr om Valbo...har fan inte hittat dom än.. :eek: [/quote]
Tyckte också att det var intressant, läste om det på flashback -men efter som det aldrig dök upp några bilder eller en bekräftelse på att någon faktiskt hittade stället så glömde jag bort den.

Leta på lantmäteriets kartor, hjälper endast om ni har en ungefärlig platsangivelse. På deras kartor finns ju de flesta kände fornminnen och sådant utplacerat. Annars finns det säkert en goecache i eller i närheten utav den(populärt). :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""hilledille""]å jag sitter sjukskriven o letar frenetiskt efter "odens öga" i Valbo, gävle......kan inte släppa den grejjen..kultplats eller vad är det?
en kille sa för flera år sen att det var stenringar i skogarna norr om Valbo...har fan inte hittat dom än.. :eek: [/quote]

Kolla fornsök annars, riksantikvarieämbetets sökmotor och karta, finns här:
http://www.raa.se/hitta-information/fornsok-fmis/

Du kanske behöver sitta vid en dator, den kräver djvu installerat men det är gratis, funkar sådär på en ipad.

Kollade runt lite men hittade inget om nåt öga men i området runt Valbo finns väldigt mkt fornminnen, sök på offerplatser och rösen, gravar, plats med tradition så kanske du till slut hittar nåt.

En knölig sida men man lär sig till slut så skicka inte en knytnäve in i skärmen som jag nästan gjorde, frustrerande när tjänster nästan är användarfientliga.
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

jag har en grann på samma gata,han är ordförande i Valbo hembygdsförening,jag ska fråga honom i veckan....
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Sitter på jobbet och väntar besked om jag ska få låna en nyckel i eftermiddag/kväll till några större, äldre byggnader som ska rivas snart, hoppas, hoppas, hoppas.
Jag, kamera, lampa och dödsmetall, fasen skulle kanske hem o hämta lite whisky att ha med mig dit.....

Edit: precis så bra som jag hoppades, flera timmar ensam i två stora tegelbyggnader, ingen whisky dock.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]
Edit: precis så bra som jag hoppades, flera timmar ensam i två stora tegelbyggnader, ingen whisky dock.[/quote]
Strandgården?

Sitter just nu med en whisky efter jobbet och slösurfar lite i väntan på att bastun ska bli varm.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Saddam""]Strandgården?

Sitter just nu med en whisky efter jobbet och slösurfar lite i väntan på att bastun ska bli varm.[/quote]

Lite sent svar men japp, visst var det Strandgården.

Sitter just nu på balkongen och tar mig en whisky och lyssnar på Thåström.

Kvällens musiktips: Thåström "Kort biografi och ett litet testamente" från liven "Som jordgubbarna smakade förr"

Kvällens whiskytips: Ledaigh, en smårökig och söt sak
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]Lite sent svar men japp, visst var det Strandgården.

Sitter just nu på balkongen och tar mig en whisky och lyssnar på Thåström.

Kvällens musiktips: Thåström "Kort biografi och ett litet testamente" från liven "Som jordgubbarna smakade förr"

Kvällens whiskytips: Ledaigh, en smårökig och söt sak[/quote]
Jag misstänkte det. :D Synd att det rivs så mycket i stan just nu. Ersätts med svindyra och rätt så tråkiga höghus.

Själv har jag ingen fungerande bil just nu så jag känner mig rätt så handikappad. Funderar på att låna en ikväll.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

var till "stavs skans" i går kväll när det mörknade...gillar man spökstämningar så är det nog perfekt,kanske många vikingar som dött där,men annars så kan man bara ana fästningens former i fördjupningar/upphöjningar i marken...perfekt att ta med nån ung tjej som man vill skrämma upp o krama lite.. :D tips på nåt roligt som man inte har sett inom 4 mil från Gävle??

boooring...
Skriv svar