Har ni andra hobbys/nörderier än just det övergivna?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

-Har ni andra hobbys/nörderier än just det övergivna?

Vet inte om jag kan/vill kalla det hobby/nörderi.... kanske främst ett sidospår i det allmänna foto/historia/kultur/rese-intresset, men...
Är i stort sett fullständigt o-intresserad av spårvagnarna här i Hufvudstaden, inte ens spårvagnarna i Göteborg lockar, trots att Göteborg både ligger långt bort och är en smula exotiskt.. :p

Men vid resor till såväl Baltikum som till Balkan, blir jag nästan som förhäxad av gamla halvsunkiga spårvagnar och trådbussar, är nästan som ett levande museum/reliker... :cool:

I vanliga fall brukar det bli några bilder från bilen när vi passerar en stad med spårvagnar eller trådbussar, men i tex Kaliningrad så spårade det ur...
Blev lite filmsnuttar inne i centrum, bl.a från en bar på lagom avstånd :D och t.o.m ett par rundor åkandes spårvagnar... :o

-Vid cirka 3.30 minuter in i filmen ser man resultatet av att folk inte slänger fimpar på marken, utan slänger de i papperskorgen istället…
-Vid cirka 3.50 minuter in i filmen framgår det tydligt hur o-smidigt det är att gå av/på vid ”hållplatsen” mitt i gatan….
-Från cirka 4 minuter in i filmen sker en skramlig resa i spårvagn från centralstationen in mot centrum, bland annat med växelomläggning, och även i slutet av filmen lite interiöra scener.


Film Kaliningrad Tram -Man kan välja HD-kvalité

/B
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: justerat stfv-fel...
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""benkar""]-Har ni andra hobbys/nörderier än just det övergivna?

Vet inte om jag kan/vill kalla det hobby/nörderi.... kanske främst ett sidospår i det allmänna foto/historia/kultur/rese-intresset, men...
Är i stort sett fullständigt o-intresserad av spårvagnarna här i Hufvudstaden, inte ens spårvagnarna i Göteborg lockar, trots att Göteborg både ligger långt bort och är en smula exotiskt.. :p

Men vid resor till såväl Baltikum som till Balkan, blir jag nästan som förhäxad av gamla halvsunkiga spårvagnar och trådbussar, är nästan som ett levande museum/reliker... :cool:

I vanliga fall brukar det bli några bilder från bilen när vi passerar en stad med spårvagnar eller trådbussar, men i tex Kaliningrad så spårade det ur...
Blev lite filmsnuttar inne i centrum, bl.a från en bar på lagom avstånd :D och t.o.m ett par rundor åkandes spårvagnar... :o

-Vid cirka 3.30 minuter in i filmen ser man resultatet av att folk inte slänger fimpar på marken, utan slänger de i papperskorgen istället…
-Vid cirka 3.50 minuter in i filmen framgår det tydligt hur o-smidigt det är att gå av/på vid ”hållplatsen” mitt i gatan….
-Från cirka 4 minuter in i filmen sker en skramlig resa i spårvagn från centralstationen in mot centrum, bland annat med växelomläggning, och även i slutet av filmen lite interiöra scener.


Film Kaliningrad Tram -Man kan välja HD-kvalité

/B[/quote]
intressant! det var ju lite udda att spårvagnarna följde med i alla stopp/korsningar i trafiken såpass mycket, var ju tom. blinkers på dom ju!

måste ju vara rätt bra broms på dom, kan ju knappast bromsa in med bara hjulen, dom låser sig nog för lätt, ser nån slags skena mellan hjulparen, kan det vara ett bromsbelägg som pressas ner mot rälen vid inbromsning?
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]-Har ni andra hobbys/nörderier än just det övergivna?

Vet inte om jag kan/vill kalla det hobby/nörderi....

Film Kaliningrad Tram -Man kan välja HD-kvalité

/B[/quote]

[quote=""swedediesel""]intressant! det var ju lite udda att spårvagnarna följde med i alla stopp/korsningar i trafiken såpass mycket, var ju tom. blinkers på dom ju!

måste ju vara rätt bra broms på dom, kan ju knappast bromsa in med bara hjulen, dom låser sig nog för lätt, ser nån slags skena mellan hjulparen, kan det vara ett bromsbelägg som pressas ner mot rälen vid inbromsning?[/quote]
@ Benkar.
Väldigt roligt att få se spårtrafik från Kaliningrad B..
Jag tycker ändå att färden trots allt inte var så skakig, inte med tanke på singelboggie och ledfunktion mellan vagndelarna.
Kul med att de gick ur och växlade manuellt... :D
Härliga bilder B..
Men backen vid ca 5:40 kan inte vara lätt att ta vintertid, den såg ut att vara på 2,0-2,5 %, det är mycket när det gäller spårtrafik det.

@ swedediesel...
De kör med skivbromsar innanför hjulringarna och som det ser ut även rälsbroms. Adhesionen är högre än man kan tro. Rälsbromsen biter bra kan jag lova, den används som nödbroms här i Sverige.
I de farter det rör sig om här är det inte så svårt att stanna, inte när det är torrt iaf... ;)
Med snö eller regn är det nog skillnad. :D

JP
Senast redigerad av 3 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]
Men backen vid ca 5:40 kan inte vara lätt att ta vintertid, den såg ut att vara på 2,0-2,5 %, det är mycket när det gäller spårtrafik det.
[/quote]

Var inte speciellt brant där på bron egentligen, inte det minsta brant jämfört med den rejäla stigningen på Stockholms "Tvärbana" mellan station Mårtensdal och Gullmarsplan, men är ju olika förutsättningar, smalspår byggt i början av 1900-talet med gamla vagnar vs normalspår och toppmoderna vagnar... :p

Men å andra sidan gick spårvagnen i Kaliningrad väldigt långsamt hela tiden...

Roligast var ringklockandet efter 6.15 och efter det äventyret ta sig från spårvagn till trottoar... :D

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jpkrax""]@ Benkar.

Jag tycker ändå att färden trots allt inte var så skakig, inte med tanke på singelboggie och ledfunktion mellan vagndelarna.

JP[/quote]

Med tanke på smidda spårkors och väldigt taskig profil på farrälen så skakar det väääldigt mycket på sina håll. Där det är asfalterat misstänker jag att det faktiskt har skett en del spårarbeten sedan 1945. Där rälen ligger i kullersten.. Nja, inte så värst underhållet senaste 70 åren. :cool:
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

Jag nördar mig mycket med 3d program men då snor jag ju mycket bilder från UE sidor och gör om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mPetre
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jun 2009, 17:47

Inlägg av mPetre »

Ja, det var många härliga intressen. Några snuddar vid mina, t ex järnväg och tekniken runt den, fotografering och raggarbilar. (Äger en Ford Galaxie 500 -64)

Annars är mitt största nörderi telefoner från alla tidsepoker. Har även snörväxlar, proppväxlar, 10-öres mynttelefon från 1948, SJ-bantelefoner, fälttelefoner med tillhörande 10DL. Senaste tillskottet är en elektronisk hybrid PBX från Hybrex. Tur att man har stor källare :D
Och det roligaste är att det mesta är inkopplat och används ...
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mPetre""]Ja, det var många härliga intressen. Några snuddar vid mina, t ex järnväg och tekniken runt den, fotografering och raggarbilar. (Äger en Ford Galaxie 500 -64)

Annars är mitt största nörderi telefoner från alla tidsepoker. Har även snörväxlar, proppväxlar, 10-öres mynttelefon från 1948, SJ-bantelefoner, fälttelefoner med tillhörande 10DL. Senaste tillskottet är en elektronisk hybrid PBX från Hybrex. Tur att man har stor källare :D
Och det roligaste är att det mesta är inkopplat och används ...[/quote]

För några år sedan hade vi en skrotlåda nere i den gamla NMT verkstaden på jobbet och där fanns enorma mängder saker som du säkert skulle ha tagit med hem - men nu ligger det nog på skroten någonstans.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar