Har ni andra hobbys/nörderier än just det övergivna?

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Har ni andra hobbys/nörderier än just det övergivna?

Inlägg av Grishnac »

Det är ju lätt att man som på gränsen till det fanatiskt intresserad av en sak lätt faller in på andra saker också (jag kommer här att använda mig av termen "nörderi" eller "nörd" istället utan att för den sakens skull avse något nedvärderande.) som kanske inte hör riktigt ihop med det som detta forum riktar in sig på.

Jag själv har nog flera saker, bland annat är mitt stora intresse historia i stort och re-enacment speciellt. (re-enacment innebär att man med kläder, hantverk och annat återskapar något från en viss tidsperiod) För mig är det mest 1500-tal och tyska landsknektar från den tiden som gäller. Inom detta så håller jag på med västeuropeisk vapenkonst - enkelt uttryckt så drar vi på oss rustningar och bankar på varandra med liv och lust med inspiration från fäktmanualer från 1500-talet, ex Talhoffer.
Jag tycker också det är väldigt roligt att skjuta med svartkrutsvapen från den tidsperioden, så kallade hakebössor, kanoner, luntlås och flintlåsvapen.

Dessutom är jag lite grann av en Hifinörd och har snöat in helt på vinylskivor på sistone, så har ni några sådana ni vill bli av med så kan jag kanske vara intresserad.


Det var jag, vad har ni andra för alternativ till verklighetsflykt?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Oj - ens egna intressen resa, läsa, foto och cykla framstår som lätt blodfattiga vid jämförelse :-o
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Själv har jag just sytt en slängkappa som ska fungera som min utklädnad till käsebrezel på lördagens oktoberfest.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

En bild säger mer en tusen ord...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Från början:
Moppar.
Raggarbilar.
Huset. Har timrat en stuga på gården helt för hand o tätad med husmossa, inte en spik i stommen.
Vedeldare med allt vad det innebär, motorsågar, klyvar, gammal traktor ...
Hobbysnickare med skaplig verkstad med svarvar vertikalfräsar o allt annat...
HI Fi nörd.
Cyklist, både racer o lite Mtb.
Bågskytte, Compound.
Fotograferíng.
Resa.
Kajakpaddling, en köpt kajak o en självbyggd i träribbor.
Gamla gruvor.
Det senaste är lite SRT klättring, det tar upp det mesta av fritiden numera.
Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

Någonting säger mig att om man nördar in på en sån här grej gör man det på 10 andra minst lika nördiga saker också (i positiv bemärkelse alltså). Får väl nämna samma som på akrylamids bild då, fast inte i närheten av så coola ställen. Snyggt foto för övrigt!
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Bra initiativ G. :cool:

Vapen och vapenteknik har alltid legat mig varmt om hjärtat, i yngre år var det skytte i alla former, från svartkrut till 1000m skytte.
Byggde egen studsare (30-06) efter jag tog jägarexamen, jodå jag laddade själv med. Hihi, pressade upp V0 över 1000m/s. :D

Nuförtiden är det smalspårsnörderi som gäller, ånga och stenkol seg cylinderolja brassgauge och witworthgängor, svenska verktum osv... :D
Ett specialnörderi är maskiner för banunderhåll.... :p
Slipersbytare, spikmaskiner, spårriktare, papegojor mm, helst från anno dazumal.

Jag tillhör väl de lyckligt lottade (antar jag). I mitt jobb som servicetekniker kan jag ena dagen stå och felsöka i ett hypermodernt styrsystem, för att nästa dag få lyckan att få försöka få liv i en gammal östtysk karusellsvarv från -50talet... :cool:
Kontrasterna är något påtagliga ibland... ;)
Huvudsaken är att man får skita ned sig ordentligt, åtminstone nån dag i veckan.. ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Grihm
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 05 okt 2012, 22:38

Inlägg av Grihm »

Intressen och hobbys i mångfald, men för att rada upp de mest förekommande så har jag studerat och utövat överlevnad i många år i blandade miljöer. Jag har sysslat med levande rollspel och vanliga "paper and pen" rollspel i 20 år. Mestadels fantasy men nu satsar vi på Post Apocalypse.

Är född på en självförsörjande bondgård så jag har allt inom det hårda livet på landet varmt om hjärtat.

Skriver allt ifrån noveller till karaktärsbeskrivningar,intriger/äventyr samt stämningstexter för lajv ( Levande rollspel ).

Ska förhoppningsvis få lära mig att smida knivar etc nu till vintern samt så småningom ska det börja studeras för jägarlicens.

Det är den korta beskrivningen :p
kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Inlägg av kdm »

Veteranmoped ligger mig ganska varmt om hjärtat. Jag har nyligen fått upp ögonen för löpning på längre distanser. Fånigt roligt nästan. :)

Cyklade mycket mtb som ung (yngre) och funderar starkt på att ta upp den "karriären" igen och anmäla mig till cykelvasan.

Kanske inga helt otroliga nörderier men ändå. :D
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jag är en MÖP = militärt överfixerad/intresserad person med allt vad det innebär. Samlar bl.a. på gasmasker. Kalla kriget är den period som intresserar mig mest när det kommer till militärhistoria.

Gillar fordon och motorer av alla dess slag, har tyvärr inte mekat värst mycket än. Först i år har jag fått tillgång till ett garage som jag kan kalla för "mitt". Måste bara tömma ut allt mög som förra ägaren ställt där innan jag kan sätta igång med "projekt sommarbil 2013".

Var intresserad av film och videokameror under gymnasietiden, många timmar spenderades i skolans mörka källare där vi klippte ihop filmer av material från våra DV-band(strax innan DVD-kamerorna blev populära). Filmintresset gick över och idag är jag intresserad av foto istället tack vare mitt UE-intresset! Upptäckte under 2008 att min kompaktkamera inte längre räckte till... idag är jag Nikonist med både D60 och D7000.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar