Ekonomi -benkar börjat att låta som Jörnmark. Allt är en slags Highway to Hell...

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Ekonomi -benkar börjat att låta som Jörnmark. Allt är en slags Highway to Hell...

Inlägg av benkar »

I andra tråder, om ruiner och förfall i andra länder, bland annat i Europa, så har jag uppenbarligen svarat att jag ser dystert på ekonomin, till den milda grad att jag fick svaret...

-benkar börjat att låta som Jörnmark. Allt är en slags Highway to Hell...
Kanske bäst låta det bli en egen tråd om ekonomi, och ser fram mot att Jörnmark kommer med ett dräpande svar...

Citat:
Ursprungligen postat av Elagabalus
benkar börjat att låta som Jörnmark. Allt är en slags Highway to Hell



Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det vi håller på med är ohållbart i det långa loppet, både ekonomiskt och miljömässigt.

Känner att det vi gör i Sverige, sedan några år, liknar det som folk i USA gjort länge, lånat pengar till konsumtion, man pratar inte om vad en produkt kostar, utan om vad månadskostnaden på avbetalningen blir. Och snart trillar USA ner i samma avgrund som tex Grekland, att det inte redan skett beror på att USA är så stort.

En sprucken fastighetsbubbla hade vi i Sverige för ca 20-21 år sedan, då närmare 2/3 av värdet på fastigheter och bostadrätter i storstäderna försvann in ett stort svart hål.

Pratade om det med min "bankman" i våras, ekonom gissar jag (vete fan), men han hade inte ens hört talas om den fastighetsbubblan, utan undrade istället om jag inte borde låna några hundratusen kronor till konsumtion eftersom jag inte hade några lån...

Eller så är jag helt ute och cyklar, mitt mattebetyg i nian var en svag 3:a (på skalan 1-5) Kommer kanske en örfil från Jörnmark snart...

I mina ögon är grundproblemet är ju att dagens ekonomiska system bygger på att det hela tiden ska vara tillväxt, varje år...

Egentligen har vi ju (för mycket) mat på bordet, alla de prylar osv vi verkligen behöver, så vi behöver ju inte få det bättre, ha mer prylar, men ekonomin packar tydligen ihop om vi inte ökar vår konsumtion, slänger och köper nytt, när en ekonomi står still och inte växer (oförändrad eller minskad BNP), då skriker man kris.

Vad man ska göra/förändra? Vet inte, ska se om det finns någon kvällskurs, tex "Världs/national-ekonomi for dummies", om så, så återkommer jag efter genomgången kurs...

/B

------------

Svar från swedediesel:

du har så fruktansvärt rätt! ständig tillväxt är inte möjlig i det långa loppet, det kommer gå åt pipan, ganska rejält dessutom!
jag är inte någon beundrare av att minska levnadsstandarden eller energiförbrukningen, men jag ogillar också rent slöseri "bara för att man kan"
och jag tycker inte heller att vi behöver ha så mycket mer prylar än vad vi har idag, vi har det som behövs, och de flesta nya prylar är egentligen onödiga och man får "hitta" användningsområden för dem.

Jobben ja, dom sägs ju vara hotade om vi inte ständigt konsumerar, men det finns en bättre och hållbarare lösning på jobbfrågan, varför ska vi ha en bilfabrik som saab som nytillverkar bilar, när vi har så många begagnade bilar som skulle behöva renoveras, och därmed kan tjäna i många år till?
jag skulle mycket hellre betala 150-200k för att lämna in min gamla 90-talare som jag vet vad den går för och är van med, och få alla slitdelar bytta och en fullständig uppfräschning, och kunna använda den i 15 år till. det skulle också skapa jobb.

Samma med kyl/frys, istället för att köpa nytt kan man lämna in och få lister bytta, bättre isolering och en effektivare kylkompressor, likaså datorer, jag har köpt en dator för nästan 10 år sedan, när det varit strul med den så lämnar jag in den till ett lokalt dataföretag som "resettar" och fixar iordning den så den håller flera år till, har fått bygga ut den med extra minne osv för att den ska hänga med men jag är ganska emot att slänga saker som kan återanvändas, min digitalkamera är från 2004 och tar jättebra bilder, duger fint till mig, fick köpa större minneskort bara. nu är jag ingen pionjär för recycling, visst har det hänt att jag köpt nåt onödigt också, men om man fick igenom ett lite annorlunda tänk bland folk så skulle mycket vara vunnet. man behöver inte sänka sin levnadsstandard, det räcker att vara nöjd med det man har, och inte alltid kräva mer och värre!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Svar från swedediesel:

du har så fruktansvärt rätt! ständig tillväxt är inte möjlig i det långa loppet, det kommer gå åt pipan, ganska rejält dessutom!
jag är inte någon beundrare av att minska levnadsstandarden eller energiförbrukningen, men jag ogillar också rent slöseri "bara för att man kan"
och jag tycker inte heller att vi behöver ha så mycket mer prylar än vad vi har idag, vi har det som behövs, och de flesta nya prylar är egentligen onödiga och man får "hitta" användningsområden för dem.

Jobben ja, dom sägs ju vara hotade om vi inte ständigt konsumerar, men det finns en bättre och hållbarare lösning på jobbfrågan, varför ska vi ha en bilfabrik som saab som nytillverkar bilar, när vi har så många begagnade bilar som skulle behöva renoveras, och därmed kan tjäna i många år till?
jag skulle mycket hellre betala 150-200k för att lämna in min gamla 90-talare som jag vet vad den går för och är van med, och få alla slitdelar bytta och en fullständig uppfräschning, och kunna använda den i 15 år till. det skulle också skapa jobb.

Samma med kyl/frys, istället för att köpa nytt kan man lämna in och få lister bytta, bättre isolering och en effektivare kylkompressor, likaså datorer, jag har köpt en dator för nästan 10 år sedan, när det varit strul med den så lämnar jag in den till ett lokalt dataföretag som "resettar" och fixar iordning den så den håller flera år till, har fått bygga ut den med extra minne osv för att den ska hänga med men jag är ganska emot att slänga saker som kan återanvändas, min digitalkamera är från 2004 och tar jättebra bilder, duger fint till mig, fick köpa större minneskort bara. nu är jag ingen pionjär för recycling, visst har det hänt att jag köpt nåt onödigt också, men om man fick igenom ett lite annorlunda tänk bland folk så skulle mycket vara vunnet. man behöver inte sänka sin levnadsstandard, det räcker att vara nöjd med det man har, och inte alltid kräva mer och värre!
Angående Slit och släng, se gärna detta reportage, borde vara tillänglig en bit in i nov 2012:

http://www.svtplay.se/video/67824/glodl ... pirationen

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

En liten sak som visar på hur vansinnig det ekonomiska tänkandet tar sig uttryck.

En falukorv......ja just det.
Vi äldre (host), kommer ihåg att man använde fjälster till att göra korv.
Fjälster?
Jo det är inget annat än tvättad, saltad djurtarm.
En ren naturprodukt, kommer från samma djur som köttet.
Nu används konstgjort korvskinn.
Jag lade i ett sådant i komposten för några år sen....
Gissa vad?
Näpp, inte har det förmultnat inte.

Detta sjuka tänkande fortsätter genom hela livsmedelsbranschen.

Ta räkor som exempel, fiskas i Nordatlanten, kokas och fryses på trålaren.
Sen lastas det över på trailer och körs till Marocko, tinas upp, skalas, fryses.
Skickas till Slovakien, tinas upp, burkas och körs tillbaka till grossist i Norge eller Sverige.

Torsk flygs till Taiwan, Kina eller Japan för att fileas.....mm mm.

SINNESSJUKT.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vill bara säga detta innan Jörnmark kommer med ett dräpande svar: inte är det bara mörker han presenterar. Det finns ljusglimtar men totalt sett får man ändå intrycket av att precis allt går i fel riktning. Rätt eller fel men så tolkar jag det

Visst är det bisarrt att skicka livsmedel över halva jorden. Eller bränna mat. Vet inte om gör det längre men visst kasserade man tex prima apelsiner och annat inom EU? Eller att skicka mat till utvecklingsländer till så låga priser att det inte lönar sig att ha eget jordbruksnäring. Billigare att möta konservbåten från Europa nere i hamnen.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Det här med att skicka mat över halva jorden är inte så lätt att veta vilket som är bäst.
När det gäller torsk t.ex. så är det bättre för miljön att skicka den till Thailand för att filéas, då det får ut ca 10% mer av varje fisk. Detta gör att man inte behöver fiska lika mycket torsk ur havet och totalt sett blir det bättre.
Sedan kan man ju tycka att det kanske hade varit ännu bättre att skicka den Thailändska personalen till Norge, men då blir ju de arbetslösa. :confused:
Det är inte helt lätt att veta vad som är bäst. :rolleyes:

[quote=""Elagabalus""]Vill bara säga detta innan Jörnmark kommer med ett dräpande svar: inte är det bara mörker han presenterar. Det finns ljusglimtar men totalt sett får man ändå intrycket av att precis allt går i fel riktning. Rätt eller fel men så tolkar jag det

Visst är det bisarrt att skicka livsmedel över halva jorden. Eller bränna mat. Vet inte om gör det längre men visst kasserade man tex prima apelsiner och annat inom EU? Eller att skicka mat till utvecklingsländer till så låga priser att det inte lönar sig att ha eget jordbruksnäring. Billigare att möta konservbåten från Europa nere i hamnen.[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Skåningen""]Det här med att skicka mat över halva jorden är inte så lätt att veta vilket som är bäst.
När det gäller torsk t.ex. så är det bättre för miljön att skicka den till Thailand för att filéas, då det får ut ca 10% mer av varje fisk. Detta gör att man inte behöver fiska lika mycket torsk ur havet och totalt sett blir det bättre.
Sedan kan man ju tycka att det kanske hade varit ännu bättre att skicka den Thailändska personalen till Norge, men då blir ju de arbetslösa. :confused:
Det är inte helt lätt att veta vad som är bäst. :rolleyes: [/quote]

Pudelns kärna. Right on.
Du sätter fingret på problemet utan att du vet om det.
Vi konsumenter vill ha filead torsk.....varför?

Jo vi har så bråttom att göra karriär, stressa iväg till dagis och hämta ungar.
Dom ska sen iväg till träning och allt vad det är, samtidigt som vi skall på gym.
Ingen tid till att göra kanske det viktigaste vi kan göra som en familj.
Äta och umgås.

Jag gick hemma och var pappaledig när ungarna var små.
Visst blev det knapert, men å andra sidan fick jag tid att odla och jaga.
Mjölken köpte jag direkt från grannen osv..
Ett par griseknoar och några lamm, gick bakom knuten....
Klart bästa tiden i mitt liv :) , att få vara hemma och uppleva hur ungarna växer upp.

Njut av livet, det är det till för.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ovanstående kan jag hålla med om.

"Dr Doom" uttalar sig. Ännu dystrare än Benkar ;)


http://mobil.di.se/c.jsp?cid=25400741&articleId=307810
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""benkar""]Angående Slit och släng, se gärna detta reportage, borde vara tillänglig en bit in i nov 2012:

http://www.svtplay.se/video/67824/glodl ... pirationen

/B[/quote]

jo, såg halva den när den gick på TV, såg hela idag, och jag håller med till fullo!
jag lever kanske inte helt som jag lär, gillar att köra stora V8-bilar och äta på Mcdonalds, men det är också i princip allt av den kulturen jag anammat, allt det där andra hysteriskt kapitalistiska faller mig inte i smaken helt enkelt..
jag får rättare sagt avsmak när jag hör reklam om nya prylar med en helsikes massa finesser som smartphones och moderna datastyrda bilar, tänker bara "åh vad jobbigt att orka sätta sig in i allt det där"

hursomhelst så ser jag i min omgivning att jag är ganska udda med mina åsikter, om jag t.ex. köper ekologisk mjölk så blir det genast ifrågasatt i fikarummet, argumentet att jag gör det pga att jag inte vill att bönderna sprider ut en massa kemiska ämnen i åkrarna biter inte för ganska många tänker inte så långt.. det måste helt enkelt till ett smartare tänk bland folk, utan att för den sakens skull bli som miljöextremisterna som vill förbjuda och straffbeskatta allt roligt. idag känns det som att miljöterroristerna bara försöker tvinga på folk sina åsikter, jag håller med dom i en del, men vill inte hjälpa dom att få igenom sin politik ändå, eftersom de inte har respekt för avvikande åsikter, vilket är synd.
alla ska inte tvingas köra en sardinburk till bil och bo i passivhus, det funkar inte att tvinga på folk sånt, detta "anti-slöseri-tänk" måste komma av egen vilja, och helst genom att folk blir upplysta om varför de bör tänka så. en god början är importstopp på undermåliga lågprisprodukter, som ju är motorn till denna konsumtionshysteri.
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
bojo-
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:43

Inlägg av bojo- »

[quote=""benkar""]Angående Slit och släng, se gärna detta reportage, borde vara tillänglig en bit in i nov 2012:

http://www.svtplay.se/video/67824/glodl ... pirationen

/B[/quote]

Mycket intressant, tack för tipset!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Känner bitvis att dagens ekonomiska system faktiskt är en "en slags Highway to Hell..." :eek:

-"Systemfel som hotar världen"
Hur fungerar egentligen vårt samhällssystem? Bankerna tjänar stora pengar samtidigt som vanliga människor lever på lånade medel. Vi möter tänkare som ger oss sin bild av världsekonomin och människans situation i vårt globala samhälle. Många som kommer till tals är övertygade kapitalister som kritiserar kapitalismen. Hur kan lösningar inför framtiden se ut?

En lång film, men mer än väl värt titta på den utan att snabbspola.
http://urplay.se/170919


/B
Skriv svar