Ekonomi -benkar börjat att låta som Jörnmark. Allt är en slags Highway to Hell...

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Spännande tider stundar. Det är helt klart.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Minst sagt intressant.
Jag tog själv steget igår, från storbank till en ideell modell. Inga avgifter inga räntor.... :) . Vill inte göra reklam, så söken i okunniga, och svaret skola komma till eder... :p
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

En intressant fundering är ju hur man styr över från dagens ekonomi som bygger på ökad tillväxt varje år, till en ny sorts ekonomi som rullar på utan ständig tillväxt.

Man producerar ju olika produkter allt effektivare, så ska tillväxten fortsätta öka så måste vi byta ut våra prylar allt oftare, vilket i sin tur är galet ur en miljösynpunkt.

Måste ju säga att jag har alla prylar jag behöver, har råd med mat och även en del resor, behöver inte få det bättre matriellt.

Men, man får ju inte glömma att vi har det ruggigt bra i Sverige, räcker med att resa till tex Balkan för att se en stor misär. Kanske ingen rejäl fattighet, man har mat på bordet och det mest nödvändiga, men sedan tar pengarna slut.

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]En intressant fundering är ju hur man styr över från dagens ekonomi som bygger på ökad tillväxt varje år, till en ny sorts ekonomi som rullar på utan ständig tillväxt.

Man producerar ju olika produkter allt effektivare, så ska tillväxten fortsätta öka så måste vi byta ut våra prylar allt oftare, vilket i sin tur är galet ur en miljösynpunkt.

Måste ju säga att jag har alla prylar jag behöver, har råd med mat och även en del resor, behöver inte få det bättre matriellt.

Men, man får ju inte glömma att vi har det ruggigt bra i Sverige, räcker med att resa till tex Balkan för att se en stor misär. Kanske ingen rejäl fattighet, man har mat på bordet och det mest nödvändiga, men sedan tar pengarna slut.

/B[/quote]

Än så länge har vi det bra...
Vi är alldeles för högt skuldsatta i detta landet, det kan gå väldigt fort utför när bollen kommer i rullning.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Än så länge har vi det bra...
Vi är alldeles för högt skuldsatta i detta landet, det kan gå väldigt fort utför när bollen kommer i rullning.
JP[/quote]

Jupp... och jag som har 0 (noll) kr i lån känner mig lite störd över tanken att jag, när katastrofen kommer förr eller senare, med all säkerhet kommer drabbas genom att jag på något sätt kommer vara med och få betala för andras "köpe/shopping/låne -fest".. :(

/B
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""benkar""]Jupp... och jag som har 0 (noll) kr i lån känner mig lite störd över tanken att jag, när katastrofen kommer förr eller senare, med all säkerhet kommer drabbas genom att jag på något sätt kommer vara med och få betala för andras "köpe/shopping/låne -fest".. :(

/B[/quote]


Jag är väldigt dåligt påläst på ämnet, men va det inte något liknande som hände Island. Banken "slarvade bort" pengar och medborgarna fick stå för notan ..
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""podden""]Jag är väldigt dåligt påläst på ämnet, men va det inte något liknande som hände Island. Banken "slarvade bort" pengar och medborgarna fick stå för notan ..[/quote]

Det var den globala finanskrisen som skickade en svallvåg mot Isländska banker som hette duga. Trots att Isländska staten tog kontroll över ett par banker så var svallvågen lite för kraftig.

Det är det som är det mest skrämmande att saker på andra sidan jorden kan sänka ett land någon annanstans bara av rekylen så att säga.

Allt beror på.... trumvirvel.... dagens köpfester och totala upplåningar.

Finns ju även en del andra skrämmande problem på närmare håll vad gäller dåliga investeringar etc. Skandia.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Mycket snack och lite shopping här! Jetzt kaufen!


(Förresten bank utan ränta? Då kan man väl lika gärna ha kontanter i madrassen. Jag sparar i bank som åtminstone ger ungefär samma ränta som inflationen är, så mitt "kapital" iaf. är värt detsamma om några år som nu.)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Tobbe Arnesson""]
(Förresten bank utan ränta? Då kan man väl lika gärna ha kontanter i madrassen. Jag sparar i bank som åtminstone ger ungefär samma ränta som inflationen är, så mitt "kapital" iaf. är värt detsamma om några år som nu.)[/quote]

Svenska banker kör med ”Islamic banking” åt det ena hållet vad det gäller lönekontot, dvs inga räntor (vid inlåning), men samtidigt traditionell kapitalistisk ränta vid utlåning, denna kulturskillnad kan nog kanske benämnas som "det kapitalistiska räntegapet"... :p

Nej, dags sätta ner foten och införa hårt styrda 5-års-planer här i Sverige! :D

/B
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""benkar""]Svenska banker kör med[/quote]

Det finns svenska banker som ger åtminstone inflationsränta, fast ingen av de traditionella storbankerna...
Skriv svar