En Nordkoreansk propagandafilm har "läckt ut"....

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Vår stora och viktigaste handelpartner, dåvarande Västtyskland, ignorerande man. Så fruktansvärt feltänkt att satsa så mkt på DDR[/quote]

Man får inte glömma att på den "kalla tiden" så var, i Svenska Socialdemokratiska ögon, Västtyskland en förlängd arm av elak USA-imperialismen, kändes troligen säkrare att gulla med Östtyskland än med Västtyskland, -"Östtyskarna är ju nästan som oss"...

Sverige och Östtyskland har ju delat på en massa "goda ideér", bland annat "miljonprogram" för att på kort tid skapa nya bostäder, svårt se skillnad på en miljonprogram-förort i Sverige och en i Östtyskland... :p

Värt att notera är att den Svenska varianten hade aningens bättre byggnadskvalité än Östtyska motsvarigheter, men bara aningens bättre... :D

Min favorit "på-dass-läsning" är denna tidskrift, "Grannar i gott samförstånd", är ju helt uppenbart att vi hade mycket gemensamt... :) "Propaganda"? Nja, allt låter helt logiskt korrekt... :p

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]Man får inte glömma att på den "kalla tiden" så var, i Svenska Socialdemokratiska ögon, Västtyskland en förlängd arm av elak USA-imperialismen, kändes troligen säkrare att gulla med Östtyskland än med Västtyskland, -"Östtyskarna är ju nästan som oss"...

Sverige och Östtyskland har ju delat på en massa "goda ideér", bland annat "miljonprogram" för att på kort tid skapa nya bostäder, svårt se skillnad på en miljonprogram-förort i Sverige och en i Östtyskland... :p

Värt att notera är att den Svenska varianten hade aningens bättre byggnadskvalité än Östtyska motsvarigheter, men bara aningens bättre... :D

Min favorit "på-dass-läsning" är denna tidskrift, "Grannar i gott samförstånd", är ju helt uppenbart att vi hade mycket gemensamt... :) "Propaganda"? Nja, allt låter helt logiskt korrekt... :p

/B[/quote]

Glöm inte bort (vilket svenska myndigheter gärna försöker göra) att
DDR var en stor kund av svenska sträckmetallstängsel bl.a
Hr Honecker froterade sig gärna i en Volvo som var den officiella statsbilen för partipampar.

Asea, Elektrolux med flera större företag exporterade friskt till DDR.

Vi importerade gärna barnpropaganda som Jon Blunds tecknade äventyr... :rolleyes:
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Det är lite fascinerande och smått illasmakande att konstatera att man under samma period som Palme kallade Pinochet "Satans mördare" gjorde affärer med DDR & NK.

Forummedlemmen Hjak.se skriver lite om saken på sin eminenta blogg.
http://hjak.se/2011/10/23/halsning-fran-nordkorea/

Sen så har vi ju Volvos specialmodell av 244 som man tog fram specifikt för att "förbättra" gatubilden i Östberlin för utländska besökare:
http://www.klassiker.nu/reportage/244dls-2525
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Älgben""]Det är lite fascinerande och smått illasmakande att konstatera att man under samma period som Palme kallade Pinochet "Satans mördare" gjorde affärer med DDR & NK.

Forummedlemmen Hjak.se skriver lite om saken på sin eminenta blogg.
http://hjak.se/2011/10/23/halsning-fran-nordkorea/

Sen så har vi ju Volvos specialmodell av 244 som man tog fram specifikt för att "förbättra" gatubilden i Östberlin för utländska besökare:
http://www.klassiker.nu/reportage/244dls-2525[/quote]

Lovisa Lamm har skrivit boken "Ambassaden i paradiset" som handlar om Sveriges ambassad i NK.
En bra skriven bok om Sveriges märkliga relationer med NK. Rekommenderas. :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Lovisa Lamm har skrivit boken "Ambassaden i paradiset" som handlar om Sveriges ambassad i NK.
En bra skriven bok om Sveriges märkliga relationer med NK. Rekommenderas. :) [/quote]

Jo jag nämnde den här ovan. Jag till och med besökte en föreläsning hon höll på Kungsholmens bibliotek. Väldigt trevligt och några av åhörarna kom just tillbaka därifrån och kunde berätta det senaste.

Jag prenumererade länge på gratistidskriften"DDR-revue". En gång i månaden kom den på svenska och tryckt på det mediokraste papper jag sett. Varje tillfälle den anlände en garanterad skrattfest. Alla de fejkade insändarna som man skrev svar till var högtidssstunder. Hur man försökte urskulda att innevånarna inte fick resa. Hur man hyllade Sovjet. Att alla nazister (fascister )flytt västerut och att det inte fanns några kvar där ( man fick det intrycket). Jag får banne mig en tår i ögat över alla glädjestunder tidningen bringat. Samtidigt lärde man sig en del som om de omhuldade Sorberna tex.

Någon kanske minns att DDR hade turistbyrå i Sthlm? På Vasagatan i det huset som ni blivit Sthlms största hotell
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Jo jag nämnde den här ovan. Jag till och med besökte en föreläsning hon höll på Kungsholmens bibliotek. Väldigt trevligt och några av åhörarna kom just tillbaka därifrån och kunde berätta det senaste.

[/quote]

Ah, den missade vi... :o
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Alla de fejkade insändarna som man skrev svar till var högtidssstunder. Hur man försökte urskulda att innevånarna inte fick resa. Hur man hyllade Sovjet. Att alla nazister (fascister )flytt västerut och att det inte fanns några kvar där.
[/quote]

Har svårt tänka mig att insändarna och fakta skulle vara fejkade. Litar/litade fullt ut på uppgifterna från DDR, och det var helt rätt av DDR att skydda sina medborgare från den västerländska dekadensen.

Ett problem med DDR var dock att de slog ned hårt på mögelmissbruk :(

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]Har svårt tänka mig att insändarna och fakta skulle vara fejkade. Litar/litade fullt ut på uppgifterna från DDR, och det var helt rätt av DDR att skydda sina medborgare från den västerländska dekadensen.

Ett problem med DDR var dock att de slog ned hårt på mögelmissbruk :(

/B[/quote]

:) Synd att jag inte sparat någon nr. Det var nog bara de sista 18 mån jag fick tidningen men en typisk insändare kunde se ut så här:

"Tack för en fantastisk tidning ( redan här förstod man att den var uppdiktad).

Jag beundrar DDR:s kamp mot den västerländska kapitalismen. Att ert folk inte får resa fritt är förståeligt - dessutom har ni ju vackra länder som Ungern och Bulgarien att besöka

Mark från Visconsin"
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""] :) Synd att jag inte sparat någon nr. Det var nog bara de sista 18 mån jag fick tidningen men en typisk insändare kunde se ut så här:

"Tack för en fantastisk tidning ( redan här förstod man att den var uppdiktad).

Jag beundrar DDR:s kamp mot den västerländska kapitalismen. Att ert folk inte får resa fritt är förståeligt - dessutom har ni ju vackra länder som Ungern och Bulgarien att besöka

Mark från Visconsin"[/quote]

Vi kastar in lite klassiskt politiskt hett stoff i debatten.

http://www.youtube.com/watch?v=JbI_8YfF ... ure=fvwrel
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Inlägg av hjakse »

[quote=""Elagabalus""] :) Synd att jag inte sparat någon nr. Det var nog bara de sista 18 mån jag fick tidningen men en typisk insändare kunde se ut så här:

"Tack för en fantastisk tidning ( redan här förstod man att den var uppdiktad).

Jag beundrar DDR:s kamp mot den västerländska kapitalismen. Att ert folk inte får resa fritt är förståeligt - dessutom har ni ju vackra länder som Ungern och Bulgarien att besöka

Mark från Visconsin"[/quote]

Jag har två ex på svenska av nyhetsbladet RBI-Journal som gavs ut av Radio Berlin International/Stimme der DDR och det är lika fascinerande läsning där! Mina två tidningar är från 1974 och 1976 och är fyllda av hyllningar till både DDR som sådant och till radiostationen, som till skillnad mot de kapitalistiska ländernas radiokanaler säger sanningen osv osv...

Jag skulle mer än gärna skriva om både DDR-Revue och RBI Journal, men mitt underlag är lite för magert. Tar gärna emot tips om antikvariat eller annat där jag kan få tag i fler utgåvor.

PS. I Birgitta Almgrens bok "Inte bara Stasi" finns en bild på DDR-Kulturzentrum i Stockholm. Det var den östtyska statens inrättning för spridning av landets kultur och ökad förståelse mellan våra folk. Den låg på Mäster Samuelsgatan, bara några hundratal meter från adressen Vasagatan 19 där DDR-Turistbyrå och Interflug samsades. I dag håller Games Workshop till i den gamla kulturlokalen, se http://goo.gl/maps/dnIvP för en halvdan gatubild.

PS2. Vill man se en verklig Volvo 264TE, den förlängda limousinmodellen som centralkommittén gärna använde, så finns det minst två stycken utställda på muséer i Berlin, närmare bestämt Story of Berlin och DDR-Museum. På det sistnämnda får man provsitta bilen och slita i inredningen, vilket kanske är mindre bra.
Senast redigerad av 2 hjakse, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Tillägg
Kalla krigets historia http://www.hjak.se
Skriv svar