En Nordkoreansk propagandafilm har "läckt ut"....

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""hjakse""]Jag har två ex på svenska av nyhetsbladet RBI-Journal som gavs ut av Radio Berlin International/Stimme der DDR och det är lika fascinerande läsning där! Mina två tidningar är från 1974 och 1976 och är fyllda av hyllningar till både DDR som sådant och till radiostationen, som till skillnad mot de kapitalistiska ländernas radiokanaler säger sanningen osv osv...

Jag skulle mer än gärna skriva om både DDR-Revue och RBI Journal, men mitt underlag är lite för magert. Tar gärna emot tips om antikvariat eller annat där jag kan få tag i fler utgåvor.

PS. I Birgitta Almgrens bok "Inte bara Stasi" finns en bild på DDR-Kulturzentrum i Stockholm. Det var den östtyska statens inrättning för spridning av landets kultur och ökad förståelse mellan våra folk. Den låg på Mäster Samuelsgatan, bara några hundratal meter från adressen Vasagatan 19 där DDR-Turistbyrå och Interflug samsades. I dag håller Games Workshop till i den gamla kulturlokalen, se http://goo.gl/maps/dnIvP för en halvdan gatubild.

PS2. Vill man se en verklig Volvo 264TE, den förlängda limousinmodellen som centralkommittén gärna använde, så finns det minst två stycken utställda på muséer i Berlin, närmare bestämt Story of Berlin och DDR-Museum. På det sistnämnda får man provsitta bilen och slita i inredningen, vilket kanske är mindre bra.[/quote]

Skulle inte förvåna mig om någon finns kvar i en flyttkartong i källaren. Fast med den dåliga papperskvaliten som säkert hade en slags halveringstid så kanske det bara återstår stoft :) ? Återkommer om jag skulle hitta ett ex.

Men inte bara ren propaganda utan en hel del om återuppbyggnaden av Zwinger ( hette den väl?) tex. Och som sagt; den lilla minoriten sorberna skrev man ofta om för att visa hur fina och toleranta de var mot sin troligen enda minoritet
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

North Korea "Blows Up White House And Capitol Building" In New Video

Kort version

Hela filmen

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Hmmm.
Tyvärr är det nog så att det kommer att hetta till där innan året tar slut. :(
Det är visserligen svårt att analysera läget, men alla tecken tyder på
att det är allvar bakom hoten.

Jaja, då får jänkarna lite att göra...

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Konflikten på den koreanska halvön är ungefär lika infekterad och historiskt långdragen som den i Israel. Den enda militärmakt som skulle kunna gå in i Nordkorea är Kina. Och de skulle antagligen inte göra mer än att ersätta ledarskapet.
Skriv svar