Personoutning på 28dg - (en regelriktig tråd som säkert stängs, passa på!)

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Inlägg av FarbrorFabrik »

[quote=""Grishnac""]Orsaken till denna nyfikenhet är elementär, två användare som till det yttre ser ut som två olika användare startar en debatt, när vi tittar på registreringsuppgifter så ser vi plötsligt att dessa båda delar samma - extremt ovanliga - efternamn.

Hmm, vad är nu detta kan man tänka....är det samma person som helt enkelt sitter och babblar med sig själv och försöker skapa en debatt av egentligen ingenting? Mjo, det är ju möjligt men det är också möjligt att det faktiskt är två personer - släkt om inte annat, kanske bröder - vad vet jag.

Men sedan - hoppsan så loggar dessa två användare in från IP adresser på samma platser i landet nästan samtidigt - detta upprepar sig på flera platser i landet om och om igen........


Men ni kanske helt enkelt är två olika personer med samma efternamn som helt enkelt råkar vara på samma plats samtidigt utan någon som helst inbördes koppling? Möjligheten finns förstås, men jag tror inte på den.


Det är orsaken till att vi är lite nyfikna på hur många personer som egentligen finns bakom dom här användarnamnen - kanske det här "uppropet" inte är så stort som det ser ut?

Men ni får skapa hur många forum ni vill, vi är fortfarande ingen fiende till detta - det enda ni jagar är Benkar för att ni har åsikter om hans moderering samtidigt som ni gör allt ni kan för att skapa trådar som hänger på gränsen och ber om stängning, gillar ni inte hans modererande så behöver ni inte posta här - ägna er åt erat nya forum om det passar bättre.[/quote]

Det finns flera problem här. Det uppenbara kanske är följande: om man utsätts för kritik och det sker på ett relativt sakligt sätt så är det oklädsamt att initiera en metadiskussion om trollning. Det liknar en avledningsmanöver eller någon sorts hämnd. Och mycket riktigt möter ni ju inte längre mina argument. Istället denna diskussion om troll. Det är ett illa valt tillfälle av en ifrågasatt moderator.

Vidare undrar jag om det är ett regelbrott att vara släkt? Svara gärna på det. Är det något man måste redovisa öppet är min andra fråga? Slutligen: om det finns en möjlighet att just så är fallet - och vi ser en sakdiskussion ta form (ingen förstörelsevåg), ja hur vettigt är det då att öppet spekulera och efterforska denna sak öppet? Inser ni alls vad ni gör? Jag tror inte det.

Att du öppet på detta forum berättar om släktband och efternamn är outning. Det du och Benkar gör är att pussla och vara "nyfikna" beträffande min identitet. Detta trots att jag faktiskt för denna diskussion själv och är den som för fram sakinnehållet i densamma. Och hur som helst är det ju inte okej. Och detta inser ni alltså inte alls. Och det säger väl egentligen allt. Det säger allt om synen på integritet på 28dagar. Och säkert om fler saker. Kanske om ert omdömme överlag, törs jag föreslå.

Utfallet av denna lätt infekterade diskussion har blivit att normer och gränser provocerats (av främst mig) och att eran inställning klargjorts lite bättre. Runt detta har vi haft en ström av indignerade medlemmar som kastat in korta inlägg i stil med "nu får det räcka" eller "vad vill du egentligen" eller "passar det inte här, så dra vidare, inget hindrar dig". Också Benkar uttrycker denna indignation och är tydligen mycket trött på det hela.

Möjligen påhejjade av denna kör har ni helt struntat i att idka självkritik. Detta inför flagranta misstag. Vi gör ett försök här och nu:

TYCKER NI TVÅ ATT DET ÄR RIMLIGT ATT EN MODERATOR ÖPPET EFTERFORSKAR EN FORUMMEDLEMS FAMILJESITUATION, ELLER DESS NICK PÅ FB? TYCKER NI DET ÄR OKEJ ATT BERÄTTA OM PRIVATA INLOGGNINGSUPPGIFTER I EN ÖPPEN TRÅD?

För precis detta är ju vad ni gör. Jag hoppas ni har heder nog i er att svara på denna enkla fråga.

Den första tråd jag länkade upp var egentligen illa nog. Man stänger inte av en tråd för att någon vill byta ett ställe via PM. Så ser inte ett rimligt modererande ut. Så ser inte snäll och trevlig UE-kommunikation ut. Om ni ändå tycker det var rimligt, så är ni snett ute. Spelar ingen roll hur många som körar lojalt i kulisserna. Sedan har det fortsatt: ni stänger min tråd på lika orimliga grunder. Eftersom den riktar kritik mot er själva är det såklart synnerligen oklädsamt. Man måste fråga sig vad för motiv som driver modereringen? Sedan detta efterforskande som dyker upp. Jag talar ju - som ni kanske noterar - mest själv här. Någon duo ser jag inte till. Och det spelar ju faktiskt ingen roll: när du redovisar samband rörande min familj öppet så går du över en gräns. Både du och Benkar framstår plötsligt som unga och hämndlystna och utan moget omdömme. Ni uppvisar på ett utmärkt vis de problem som vi har att lösa. De som inte ser problemet i erat agerande bör stanna här. Övriga har den integritetsgen eller forumhederkromosom som ni tycks sakna. Det är dessa jag hoppas ska kunna bygga ett nytt sverigeforum för UE ihop.

Också du resignerar slutligen till utestängning. Du skriver: "gillar ni inte hans modererande så behöver ni inte posta här - ägna er åt erat nya forum om det passar bättre".

Och du skriver: "det enda ni jagar är Benkar för att ni har åsikter om hans moderering samtidigt som ni gör allt ni kan för att skapa trådar som hänger på gränsen och ber om stängning".

Jag ber verkligen inte om stängning. Och jag kan kritisera dig lika mycket som Benkar eller någon annan. Person, plattform och princip flyter ihop. Var jag har mitt sikte tycker jag framgår ganska tydligt.

Jag förstår att det är mycket frestande att trycka bort mig i detta läge. Jag anar att argumenten tryter. Kanske molar en vag självkritik, och den riktar sig nog utåt mot mig som ilska. Jag ber om sakdiskussion, argument och hederligt samtal. Jag tycker ni ska vara tacksamma att jag bemödar mig med att föra diskussionen på erat forum. Så borde klok moderering fungera. För den sanningstörstande ryggar inte för kritik. Den som inget har att dölja tystar inte sina opponenter. Den som bryr sig ett uns om bredd och öppenhet väljer inte att stänga ner trådar som helt saknar juridiska implikationer. När man själv är föremål för kritik blir är det såklart mycket illa. Varför denna stängningsiver hela tiden? Varför inte öppenhet? Svaret börjar ta form tycker jag. Mer om det någon annan gång.

Peace & love,
FarbrorFabrik
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Såna här trådar är obetalbara. Svara nåt igen nån, de dör nämligen ut direkt om alla tiger... Själv bryr jag mig inte tillräckligt för att reta upp någon part här. Och det verkar inte behövas. Kom igen, alla oförrättade, hugg nu då!
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Tråden låst tills vidare, tills att det tas beslut om vidare åtgärder, dvs öppning, eller fortsatt stängd.

/benkar -Moderator
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Låst