Personoutning på 28dg - (en regelriktig tråd som säkert stängs, passa på!)

Allt som absolut inte kan placeras i någon ovanstående kategori

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Personoutning på 28dg - (en regelriktig tråd som säkert stängs, passa på!)

Inlägg av FarbrorFabrik »

Nyss stängde Benkar denna tråd:

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=5302

Det kom sig av att tråden handlade om ett upprop på Flashback. Men så hade FB-tråden stängts (det stämmer, mer om det nedan). Så därför valde Benkar att stänga. Det hör till saken att uppropet på FB, liksom tråden som stängs, kom att handla en del om 28dagarsenare.se Och om Benkar själv.


1. - När bör en tråd stängas?

Stängningen av denna tråd är egentligen, i sig, uppåt väggarna. Att moderera trådar så att de inte överlapar varandra eller rinner ut i stickspår har en diskussionshygientisk och pedagogisk poäng - för forumet medlemmar. En bärande tanke är såklart att en sökning bland trådnamn också ska ge en rimlig bild av vad tråden verkligen handlar om. En annan viktig tanke är rimligen att vitala samtal bör få finnas och löpa på fritt.

I det här fallet pågick en relativt vital diskussion. Om en länk i detta läge försvinner så är en bra strategi att påtala det. Då kan länken förnyas från annan plats. Är man det minsta intreserad av att låta människor bedriva samtal så är det ett självklart val. Man kan faktiskt också låta diskussioner som känns vitala och inte är flamsiga eller överlapande löpa på en bit ifrån topic. Det ska såklart mycket till för att man bara ska stänga av en diskussion. Det bör vara en sista utväg kan man kanske säga?

Vad jag talar om här är sunt förnuft. 28dg har naturligtvis sin fulla rätt att göra som man vill. Likväl är frågan intressant kanske.

2. Off topic?

Mer upprörande i detta sammanhang är emellertid att det är Benkar själv som driver just denna tråd långt off topic.

I denna tråd (som handlade om ett nytt UE-forum som är under bildande) börjar Benkar diskutera identiteten på olika deltagare. Han anser sig ha anledning att misstänka troll. Ingen vet varför. Men han börjar också pussla med nicks relativt FB. Är månde xxx eller yyy samma person som zzz på Flashback? Är de kanske familjemedlemmar?

Så här lät det när Benkar ägnade sig åt öppet detektivarbete (helt off topic) i en tråd som han en stund senare stängde (eftersom den var off topic):

Benkar: "FarbrorFabrik och Silfverfisk är således inte samma person, men är det inom släkten?

Finns det i sin tur en koppling till "kristallklar" på Flashback? Jag är omåttligt nyfiken!"

Och så här lät det efter att han förklarat att han själv har samma nick överallt:

Benkar: "men det brukar kristallisera sig i slutändan ändå... hur det nu kommer sig.. finns många digitala spår att gå efter.... "

Det senare citatet är en moderator som hotar en forummedlem om att bli efterforskad utanför forumet. Om någon skulle missa den saken.

3. Outningsförsök

Detta är outningsförsök. Och detta är det enskilt mest upprörande i denna tråd. Det är ingenstans att leta troll. Det är också stick i stäv med den mest grunläggande principen i forumvärlden vill jag påstå.

Det hört egentligen inte hit, men själv har jag en (1) identitet här, och en (1) annan på FB. Jag har mycket svårt att se att det skulle finnas indicier för något annat. Och jag tror inte att jag är ensam om att ha det på detta vis. Och jag vill naturligtvis inte att moderatorerna på något av dessa forum ska ägna sig åt att kopla samman dessa två eller min familjerelation till andra nicks.

Jag tror (hoppas) att Benkar denna gång inser sitt misstag, och att det är därför han väljer att stänga tråden. Själva stängningen av tråden tror jag alltså att man ska förstå som ett sätt att slippa dessa och ovanstående ord från mig och andra. Kanske finns det någon mer sansad person som talar BENKAR tillrätta? Läs själva och bedöm.

Alternativet är inte mycket bättre iofs (Benkar förstår INTE att han överträder den kanske viktigaste gränsen i forumvärlden). Att en moderator gör på detta viset är smått unikt.

Detta är min (upprörda) åsikt för stunden:

- 28dg bör be om ursäkt för att de har försökt outa mig.
- 28dg bör öppna tråden (jag tillhandahåller gärna den förlorade länken).
- Benkar bör läsa lite literatur om forumheder, franska revolutionen och den rörelse som kallas för upplysningen. Där finns berättelsen om all möda som investerats för att det fria ordet ska kunna existera i vår tid.
- Benkar bör överlämna sin moderering till någon som har lite respekt och heder i sig, under det att han ägnar sig åt dessa läsningar.

Detta är mina helt egna åsikter. Möt dem gärna. Fimpa gärna diskussionen om varför jag talar eller vad jag har för avsikter eller varför jag finns. Det kallas för diskussion. Det är en mycket produktiv syssla. Det andra kallas för gnäll, maktmetoder, uteslutningsmekanismer, utestängning eller tystning. Upp till bevis Benkar och vilka andra som nu intresserar sig för saken.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Ännu en gång känns det som grunden för ditt nya forum ligger på din avsky för 28dagarsenare, eller ännu mer preciserat; Benkar och inte alls vad nobla saker du talade om i inlägget du svarade till mig.
Trist.
FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Inlägg av FarbrorFabrik »

[quote=""Mirage""]Ännu en gång känns det som grunden för ditt nya forum ligger på din avsky för 28dagarsenare, eller ännu mer preciserat; Benkar och inte alls vad nobla saker du talade om i inlägget du svarade till mig.
Trist.[/quote]

Jag kan inte förstå hur du kan se det så faktiskt. Jag drivs av vissa principer, och blir stött när somliga av dem överträds. Jag bryr mig om UE och om nätfrihet och om öppenhet och så tror jag på demokrati. Jag tycker personoutning är skräp. Jag för en tydlig och rak diskussion. Du ägnar dig åt insinuationer om mina motiv. Möt mina argument eller väx upp.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Du är tydligt driven av en vi mot dom-kännsla.
Det tråkiga i samanhanget är väl att det är framförallt du själv som byggt upp den, ingen på 28dagarsenar har ju varken något emot dig eller ditt ev. kommande forum.
FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Inlägg av FarbrorFabrik »

[quote=""Mirage""]Du är tydligt driven av en vi mot dom-kännsla.
Det tråkiga i samanhanget är väl att det är framförallt du själv som byggt upp den, ingen på 28dagarsenar har ju varken något emot dig eller ditt ev. kommande forum.[/quote]

Se ovanstående svar. Särskilt sista meningen.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Jag är urbota trött på detta....

Precis som flera har sagt, är man inte nöjd med hur 28ds ägs/drivs/sköts, så finns det inget tvång att deltaga på detta forum.

Vad det gäller moderering så är det ett ständigt lärande, man försöker vara lyhörd, och lär sig emellanåt saker som gör att man gör på ett annat sätt nästa gång.

Och kring personouting så ställde jag en fråga utifrån gissningar, inget mer.

Har inget mer att tillägga i det hela.

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""FarbrorFabrik""]Nyss stängde Benkar denna tråd:

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=5302

Det kom sig av att tråden handlade om ett upprop på Flashback. Men så hade FB-tråden stängts (det stämmer, mer om det nedan). Så därför valde Benkar att stänga. Det hör till saken att uppropet på FB, liksom tråden som stängs, kom att handla en del om 28dagarsenare.se Och om Benkar själv.


1. - När bör en tråd stängas?

Stängningen av denna tråd är egentligen, i sig, uppåt väggarna. Att moderera trådar så att de inte överlapar varandra eller rinner ut i stickspår har en diskussionshygientisk och pedagogisk poäng - för forumet medlemmar. En bärande tanke är såklart att en sökning bland trådnamn också ska ge en rimlig bild av vad tråden verkligen handlar om. En annan viktig tanke är rimligen att vitala samtal bör få finnas och löpa på fritt.

I det här fallet pågick en relativt vital diskussion. Om en länk i detta läge försvinner så är en bra strategi att påtala det. Då kan länken förnyas från annan plats. Är man det minsta intreserad av att låta människor bedriva samtal så är det ett självklart val. Man kan faktiskt också låta diskussioner som känns vitala och inte är flamsiga eller överlapande löpa på en bit ifrån topic. Det ska såklart mycket till för att man bara ska stänga av en diskussion. Det bör vara en sista utväg kan man kanske säga?

Vad jag talar om här är sunt förnuft. 28dg har naturligtvis sin fulla rätt att göra som man vill. Likväl är frågan intressant kanske.

2. Off topic?

Mer upprörande i detta sammanhang är emellertid att det är Benkar själv som driver just denna tråd långt off topic.

I denna tråd (som handlade om ett nytt UE-forum som är under bildande) börjar Benkar diskutera identiteten på olika deltagare. Han anser sig ha anledning att misstänka troll. Ingen vet varför. Men han börjar också pussla med nicks relativt FB. Är månde xxx eller yyy samma person som zzz på Flashback? Är de kanske familjemedlemmar?

Så här lät det när Benkar ägnade sig åt öppet detektivarbete (helt off topic) i en tråd som han en stund senare stängde (eftersom den var off topic):

Benkar: "FarbrorFabrik och Silfverfisk är således inte samma person, men är det inom släkten?

Finns det i sin tur en koppling till "kristallklar" på Flashback? Jag är omåttligt nyfiken!"

Och så här lät det efter att han förklarat att han själv har samma nick överallt:

Benkar: "men det brukar kristallisera sig i slutändan ändå... hur det nu kommer sig.. finns många digitala spår att gå efter.... "

Det senare citatet är en moderator som hotar en forummedlem om att bli efterforskad utanför forumet. Om någon skulle missa den saken.

3. Outningsförsök

Detta är outningsförsök. Och detta är det enskilt mest upprörande i denna tråd. Det är ingenstans att leta troll. Det är också stick i stäv med den mest grunläggande principen i forumvärlden vill jag påstå.

Det hört egentligen inte hit, men själv har jag en (1) identitet här, och en (1) annan på FB. Jag har mycket svårt att se att det skulle finnas indicier för något annat. Och jag tror inte att jag är ensam om att ha det på detta vis. Och jag vill naturligtvis inte att moderatorerna på något av dessa forum ska ägna sig åt att kopla samman dessa två eller min familjerelation till andra nicks.

Jag tror (hoppas) att Benkar denna gång inser sitt misstag, och att det är därför han väljer att stänga tråden. Själva stängningen av tråden tror jag alltså att man ska förstå som ett sätt att slippa dessa och ovanstående ord från mig och andra. Kanske finns det någon mer sansad person som talar BENKAR tillrätta? Läs själva och bedöm.

Alternativet är inte mycket bättre iofs (Benkar förstår INTE att han överträder den kanske viktigaste gränsen i forumvärlden). Att en moderator gör på detta viset är smått unikt.

Detta är min (upprörda) åsikt för stunden:

- 28dg bör be om ursäkt för att de har försökt outa mig.
- 28dg bör öppna tråden (jag tillhandahåller gärna den förlorade länken).
- Benkar bör läsa lite literatur om forumheder, franska revolutionen och den rörelse som kallas för upplysningen. Där finns berättelsen om all möda som investerats för att det fria ordet ska kunna existera i vår tid.
- Benkar bör överlämna sin moderering till någon som har lite respekt och heder i sig, under det att han ägnar sig åt dessa läsningar.

Detta är mina helt egna åsikter. Möt dem gärna. Fimpa gärna diskussionen om varför jag talar eller vad jag har för avsikter eller varför jag finns. Det kallas för diskussion. Det är en mycket produktiv syssla. Det andra kallas för gnäll, maktmetoder, uteslutningsmekanismer, utestängning eller tystning. Upp till bevis Benkar och vilka andra som nu intresserar sig för saken.[/quote]



Orsaken till denna nyfikenhet är elementär, två användare som till det yttre ser ut som två olika användare startar en debatt, när vi tittar på registreringsuppgifter så ser vi plötsligt att dessa båda delar samma - extremt ovanliga - efternamn.

Hmm, vad är nu detta kan man tänka....är det samma person som helt enkelt sitter och babblar med sig själv och försöker skapa en debatt av egentligen ingenting? Mjo, det är ju möjligt men det är också möjligt att det faktiskt är två personer - släkt om inte annat, kanske bröder - vad vet jag.

Men sedan - hoppsan så loggar dessa två användare in från IP adresser på samma platser i landet nästan samtidigt - detta upprepar sig på flera platser i landet om och om igen........


Men ni kanske helt enkelt är två olika personer med samma efternamn som helt enkelt råkar vara på samma plats samtidigt utan någon som helst inbördes koppling? Möjligheten finns förstås, men jag tror inte på den.


Det är orsaken till att vi är lite nyfikna på hur många personer som egentligen finns bakom dom här användarnamnen - kanske det här "uppropet" inte är så stort som det ser ut?

Men ni får skapa hur många forum ni vill, vi är fortfarande ingen fiende till detta - det enda ni jagar är Benkar för att ni har åsikter om hans moderering samtidigt som ni gör allt ni kan för att skapa trådar som hänger på gränsen och ber om stängning, gillar ni inte hans modererande så behöver ni inte posta här - ägna er åt erat nya forum om det passar bättre.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Hahaha vilken tabbe å skriva in samma efternamn på bägge användarna :) (om dom mot förmodan inte är släkt då...)
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Du har drivit detta så pass långt att flera har förmodligen börjat undra hur det är med dig...
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Men nu får det räcka FarbrorFabrik, inget hindrar dig att starta ett eget UE-forum. Starta detta forum och du får hitta på vilka regler som helst, med eller utan moderatorer.

Att du fått för dig att det finns en slags konspiration mot dig är bara löjligt. Förstår inte riktigt kritiken mot alla forum du är med i, alla forum har sina egna regler och sitt eget synsätt... har man nått emot det så är det bara att lämna forumet eller som du är inne på: skapa ett helt eget. Gör det, sedan kan du posta ett inlägg under "Urban Exploration - Generellt" där du gör reklam för den nya sidan

antingen under

"Länkar och övrigt
Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat."


eller

"Bloggar
Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor."


Det finns som sagt inget som hindrar dig. Att bara sitta och tjafsa om allt möjligt mellan himmel och jord leder ju inget vart, så lägg energin på att söka efter likasinnade istället som vill starta ett nytt "helt fritt forum" med dig och spotta i nävarna -slutsnackat.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Låst